„In mod normal, lansarea unei companii similare cu Voxline ar necesita investitii de 3-400.000 euro. In conditiile actuale insa, in care concurenta a devenit mai puternica – de anul trecut au aparut in piata Arbo Mobile si Intact Interactive – combinata cu efectele crizei financiare, estimez un necesar de cash flow aditional si dezvoltarea unui portofoliu cat mai variat de servicii, ceea ce ar duce la o investitie de 500.000 euro, minim”, este de parere managerul companiei de marketing mobil si aplicatii pentru retele de telefonie.
Virtopeanu a subliniat ca marketing-ul prin SMS sau serviciile de microplati pe mobile reprezinta piete nisate, in care este necesar sa investesti sume importante in tehnologii si software.
„Fiind o piata nisata, nu se gaseste software adecvat pe toate drumurile. Apoi, mai ales in perioada de criza, trebuie sa ai bani pusi deoparte pentru plata salariilor angajatilor in primele luni, pana cand reusesti sa atragi primii clienti”, a mai spus Virtopeanu.
Voxline ofera aplicatii multimedia interactive si continut digital pentru retelele de telefonie mobila, fixa si pentru Internet.
Circa 50% din veniturile de 2 mil. euro generate de companie in 2008 au provenit din serviciul de microplati.
„Serviciile de microplati au in continuare un potential mare de crestere in special datorita dezvoltarii de proiecte online unde plata pentru servicii folosind telefonul mobil asigura un flux de venituri independent de incasarile de publicitate. Pe locul doi ca generator de venituri pentru Voxline se plaseaza marketingul prin mobil, lucru sustinut de gama variata de solutii pe care le-am propus – de la campanii sms, campanii integrate online, advergaming si mobile advergaming, campanii integrate voce/sms”, a explicat Dan Virtopeanu.
„Atat la nivel global cat si in Romania mobile marketing-ul inca reprezinta foarte putin din totalul bugetelor de marketing – sub 0,5%. Efectele crizei economice vor duce spre o crestere mai ponderata, in loc de minim 50% cat estimam initial, la 25-30%. Un efect pozitiv al crizei va determina companiile care au valorificat cu succes serviciile de mobile marketing sa continue sa investeasca in ele in acest an. In acelasi timp, sub presiunea cautarii unor forme noi de comunicare si a obtinerii unui ROI (return on investment – n.r.) cuantificabil mai mult sub aspect financiar decat beneficii de cresterea notorietatii, vom vedea noi branduri care vor incerca sa comunice prin mobile marketing”, a continuat Virtopeanu.
Piata locala de mobile marketing este estimata atat de Virtopeanu cat si de Vodafone Romania, concurent pe acest segment cu Voxline, la circa 2 mil. euro, aproximativ 10% din piata de advertising pe Internet.
„Este insa o piata greu cuantificabila. Suma se bazeaza pe campaniile cunoscute, ‘la vedere’, dar sunt si unele care nu s-au comunicat. Piata poate fi astfel mai mare cu cateva sute de mii de euro”, a explicat seful Voxline.
In Romania, principalele companii care apeleaza la mobile marketing sunt cele din domeniul FMCG (bunuri de larg consum). Printre clientii Voxline pe segmentul acesta se numara Pepsi, Cif, Domestos sau Lays.
„Principala dificultate pe care o intampinam in utilizarea serviciilor de mobile marketing este reticenta clientilor datorita noutatii acestui mediu de comunicare mult mai complex decat celelalte. Aparent este un sector dominat de tehnologie si facem eforturi de a explica celor interesati de mobile marketing ca dincolo de limitarile si constrangerile tehnologice exista suficiente solutii cu aplicabilitate imediata in Romania, asa cum se practica deja in tarile care au adoptat inaintea noastra marketingul mobil”, a subliniat Dan Virtopeanu.
Voxline este o companie cu capital majoritar francez, cu management romanesc, infiintata in 1998.