DailyBusiness.ro a intervievat mai multi manageri activi pe Facebook, cu activitati in diferite domenii de business, pentru a afla care sunt obiceiurile acestora pe reteaua sociala, ce castiga din prezenta pe aceasta retea, ce facilitati folosesc, dar si ce nu le place si ce ar dori in plus pentru ca Facebook sa aiba o influenta cat mai pozitiva asupra companiilor in cadrul carora activeaza.
[gallery:65]
Ca o chestiune generala, managerii intervievati au subliniat ca petrec in medie doar 20-30 de minute zilnic pe reteaua sociala, in acest timp incercand sa profite cat mai mult de facilitatile oferite, sa transmita cat mai multe informatii dar si sa se relaxeze.
„Folosesc Fishbowl pentru Facebook, care este un fel de client RSS pentru ce se intampla pe site, asa ca, in afara de news-urile care vin de la el, intru cumulat cam 20-30 minute pe intreaga zi”, spune Razvan Marincoi, CEE marketing manager pentru compania Brand Management.
Marincoi este unul dintre veteranii romani pe Facebook, el fiind prezent pe reteaua sociala inca din 2007.
„Unul dintre beneficii este ca datorita popularitatii crescande a Facebook mi-am reintalnit colegi din diferite perioade din viata mea. Sunt utilizator inca din 2007, dar am observat ca abia in ultimul an a crescut traficul pe el, cel putin pentru Romania. Un alt atu este ca pot posta lucruri pe care imi doresc sa le impartasesc cu prietenii fara sa mai trimit mail, deci castig timp pe care il pot folosi in cresterea randamentului la munca sau in alte activitati”, a spus Marincoi.
[quote=Silviu Iordache, The Vault]Facebook a avut cele mai rapide si mai targetate rezultate, mai bine decat pe TV, tipar, flyere sau radio[/quote]
Daca este ceva ce ii displace sefului Brand Management pe Facebook sunt anumite jocuri si reclamele, dar cum totul este un business, este de inteles”.
Facebook-ul este folosit de Marincoi pentru a vizualiza poze sau clipuri video trimise de prieteni si, daca este cazul, sa comenteze sau sa posteze „ceva interesant din sfera personala si aproape deloc profesionala, intrucat pentru aceasta ultima nevoie exista LinkedIn. Feedback-ul a fost cel mai mult apreciat, pentru ca e mai interesant sa vezi si sa vorbesti despre un produs pe Facebook, decat sa citesti despre el intr-un comunicat de presa sau ceva asemanator„.
Unul dintre managerii care vad in Facebook un bun partener de promovare pentru business-ul propriu este Silviu Iordache, manager al clubului The Vault.
[quote=Viorel Apetrei, Headline]Unii prieteni ne sunt si clienti, iar multi clienti devin prieteni, in „viata reala”[/quote]
„Daca ar fi sa iau in calcul toate canalele pe care am facut promovare clubului (tipar, flyere, radio, tv), Facebook a avut cele mai rapide si mai targetate rezultate. Am castigat foarte multi clienti, am organizat evenimente ca urmare a unor contacte de pe aceasta retea sociala, am gasit idei multe pentru imbunatatirea clubului. Dupa parerea mea, Facebook ajuta foarte mult in promovarea unui business”, sustine Iordache, care are peste 4.000 de prieteni pe retea.
Avand in vedere afacerea pe care o promoveaza, principalele activitati ale acestuia pe reteaua sociala sunt legate de muzica, moda, monden. „Principalul beneficiu ar fi brandawarness-ul si popularizarea evenimentelor organizate de club”, a declarat Silviu Iordache.
Intrebat care ar fi lucrurile negative pe care le-a resimtit pe Facebook, acesta nu a putut nominaliza ceva anume. „Pentru moment, nu ma pot plange despre ceva la Facebook. Ar mai fi cateva sugestii de imbunatatire in folosirea lui, din punctul de vedere al promovarii unei afaceri, dar probabil ca ele vor aparea in timp”, sustine managerul clubului The Vault.
Viorel Apetrei, proprietar al agentiei de PR Headline, petrece si el, in medie, 30-40 de minute zilnic atat pe Facebook cat si pe LinkedIn.
„In general, intru pe Facebook pentru a posta informatii despre ce fac, ce citesc si ce recomand. Ca business, ma ajuta sa tin legatura cu prietenii, colegii, clientii si persoanele cu care am putea dezvolta afaceri. Printre contactele mele se regasesc si prieteni personali si clienti; de altfel, lucram in servicii, unii prieteni ne sunt si clienti, iar multi clienti devin prieteni, in viata reala„, spune Apetrei.
Managerul Headline considera ca „traim intr-o lume in care contactele si clientii sunt online, participa la discutii, nu ne permitem sa nu comunicam in acest mediu„.
[quote=Liviu Taloi, Web Audit]Personal, cred ca Facebook este orientat catre anunturi de evenimente[/quote]
Facebook ramane insa, deocamdata, doar o „rampa de lansare” a unor potentiale business-uri. Viorel Apetrei nu a reusit pana in prezent sa identifice si sa finalizeze o afacere exclusiv online, prin reteaua sociala americana. Pentru „a bate palma”, a fost nevoie de discutii la telefon sau intalniri directe. Apetrei a ales sa investeasca in prezenta si promovarea companiei pe reteaua sociala peste 10.000 euro anual, in publicitate si evidentierea activitatilor companiei.
Principala problema a Facebook din punct de vedere business este pozitionarea acestei retele sociale versus LinkedIn. Aceasta din urma este perceputa in piata ca fiind un instrument mai puternic de business. „Tehnic insa, la nivelul caracteristicilor, cred ca Facebook are tot ce ii trebuie”, incheie Apetrei.
Dragos Stanca, manager al F5 Webcorp, spune ca Facebook „creaza usor dependenta”, pe plan mondial existand statistici care arata ca timpul in retelele sociale l-a depasit pe cel petrecut pe e-mail: „cred ca intr-acolo ma indrept si eu”.
„Dupa cateva luni de Facebook si un an si ceva de Twitter, concluzia mea este ca Facebook is for friends and fun, Twitter is for business. Pe Facebook nu prind de exemplu trimiterile catre postari serioase de pe blog, prind insa foarte bine chestiunile care tin de experiente punctuale sau lucruri funny de pe net, care sunt gustate de prieteni sau cunoscuti. Sau de necunoscuti, deveniti prieteni virtuali”, este parerea lui Stanca.
Ca dezavantaje, Stanca sesizeaza o oarecare lipsa de intimitate pe reteaua sociala americana. „De exemplu, pentru mine, ca om de business, nu e foarte flatant si nici avantajos sa stiu ca trebuie sa am grija cum ma port, chiar si intre prieteni (de exemplu la o petrecere) pentru ca sigur unul dintre ei va posta fotografii in care voi fi taguit”.
Liviu Taloi, manager al firmei de consultanta in comert electronic Web Audit, petrece zilnic maxim o ora pe Facebook.
„Am legate conturile de Twitter si Facebook, plus friendfeed si google share. Deci nu intotdeauna postez ceva diferit pe Facebook decat pe celelelate retele sociale. Ce fac in plus aici este sa vad evenimente, chestiuni mai mult legate de business. Personal cred ca Facebook este orientat catre anuntul de evenimente. Asta imi iese mie cel mai bine”, considera Taloi, care este urmarit de aproape 1.000 de oameni pe pagina personala de Facebook.
[quote=Vlad Balan, Revvnation]Citesc feed-urile prietenilor, comentez unde am ceva de spus si, bineinteles, ignor invitatiile la Farmville[/quote]
Taloi crede ca o posibila problema a Facebook este legata de intimitate. „Oricine iti poate accesa informatiile mai mult sau mai putin personale. De asemenea, mi-as dori un fel de super-cont, sa pot accesa usor si conturile clientilor mei, sa pot face ca pe Twitter un switch usor intre doua conturi”, mai spune seful Web Audit.
Vlad Balan, cofondator al Revvnation.com alaturi de antreprenorul Bobby Voicu, subliniaza ca fiecare proiect in care este implicat are cate un om responsabil de activitatea acestuia pe Facebook. „Citesc feed-urile prietenilor, comentez unde am ceva de spus si bineinteles, ignor invitatiile la Farmville. Comunicarea de pe Facebook, fiind mai light, permite discutii cu oameni cu care probabil nu as discuta prea multe, in alte circumstante”.
Ca parte de business, Vlad Balan foloseste reteaua sociala pentru ca utilizatorii sa poata sa se inregistreze si sa se logheze cu conturile de Facebook, prin Facebook Connect. „Deci castigam la partea de accesibilitate. Desi, ca nivel de feedback, inca nu se compara cu forumul jocului Revvnation.com sau cu Twitter, noi o sa ne concentram in continuare si pe Facebook, pentru ca suntem convinsi ca ne va ajuta. Ca trafic, desi ne-a adus un numar bunicel de useri, momentan nu e o sursa majora in acest sens”, incheie Balan.
Cristina Chipurici de la Monden.info are aproape 5.000 de prieteni pe Facebook, dar petrece doar 5 minute pe zi pe reteaua sociala americana. „Uneori stau mai mult daca am de promovat sau updatat paginile artistilor de care ma ocup”.
[quote=Cristina Chipurici, Monden.info]M-am dezabonat de la toate mail notificarile de la FB si dau la greu block la aplicatii, ignore la invitatii, remove tags[/quote]
„Ma axez pe experiente personale. Aparitiile pe care le mai am in presa, evenimentele la care ma duc, stiri din muzica. Mai demult aveam Facebook-ul legat de contul de Twitter si uitam sa intru pe FB cu saptamanile, insa am scos Twitterul pentru a le updata diferit”, spune Cristina Chipurici.
Aceasta gaseste destul de multe lucruri deranjante la Facebook. „Prea multi spammeri, ‘zgomot’, multe aplicatii inutile, evenimente, pagini sau grupuri la care esti invitat, desi pentru tine sunt irelevante si e greu sa si filtrezi pe cei carora sa le trimiti invitatii la toate acestea, pluginul de uploadat poze care se blocheaza prea des, faptul ca esti tagguit (marcat – n.r.) in poze aiurea (la acele colaje sau poze din jocuri) si altele”.
Pe de alta parte, Facebook a ajutat-o pe Cristina Chipurici sa promoveze artistii cu care colaboreaza, „dar deocamdata m-am limitat la aceasta, nu consider ca am exploatat la maxim Facebook-ul. Cu siguranta imi pot promova proiectele mult mai bine”, incheie Chipurici.
Alte retele sociale utilizate de catre oamenii de afaceri sunt Linkedin sau Key People.