Punctele tari, dar si minusurile celor mai populare instrumente de promovare prin social media, sunt trecute in revista de DailyBusiness.ro impreuna cu specialisti din domeniu, respectiv Dora Teculescu, performance media specialist Hyperactive, Laurentiu Dumitrescu, managing partner Digital Star si Octavian Tanase, digital experience consultant in cadrul Grapefruit.
1. Serviciile bazate pe geolocatie de tip Foursquare si Facebook Places mizeaza pe mobilitatea utilizatorilor. Astfel, datele transmise de acestia cu privire la geolocatie, pot fi folosite prin intermediul retelelor sociale pentru a-i conecta si coordona cu alti utilizatori, cu evenimente, produse sau servicii care se potrivesc cu interesele si preocuparile lor.
De exemplu, daca o persoana se afla intr-o anumita zona a orasului si vrea sa manance un anumit tip de prajitura, iar o cofetarie din proximitate are produsul pe care si-l doreste, persoana respectiva poate deveni un potential client cu ajutorul serviciilor bazate pe geolocatie.
Avantaj: Posibilitatea de targetare.
„Cu siguranta nu ma voi adresa unor indivizi care nu pot beneficia de serviciile mele, ci doar celor care sunt in imediata mea vecinatate, iar posibilitatea ca ei sa-mi devina clienti este mult mai mare”, a declarat Dora Teculescu.
Dezavantajul: Desi pare greu de crezut, bateria poate fi cel mai mare inamic. Cu GPS-ul pornit, telefonul mobil al potentialului client poate epuiza bateria foarte repede.
2. Social Search. Google Social Search ofera informatii despre ceea ce posteaza prietenii utilizatorilor pe YouTube, Flickr sau Twitter, care sunt mult mai relevante decat cele venite din afara cercului de cunostinte. Cautarea poate fi initiata doar de pe contul de Google al utilizatorului.
O companie poate utiliza acest serviciu pentru a vedea cum este perceput brandul sau in mediul online si ce preferinte au potentialii sai clienti. Poate verifica, de asemenea, daca targetul pe care si l-a stabilit initial este viabil.
Avantaj: Relevanta, posibilitatea de targetare.
Dezavantaj: Pot aparea probleme legate de privacy si pierderea controlului asupra datelor cu caracter personal.
3. User Generated Content. Cu toate ca valul de campanii prin care consumatorului i se ofera sansa de a castiga un premiu daca fotografia/filmul/povestea lui este cea mai votata s-a mai redus, acest instrument de promovare ramane inca una dintre cele mai utilizate metode.
De la telefonie mobila, la ciocolata si pana la industria farmaceutica, diverse mini-site-uri ofera premii pentru povestea consumatorului, exprimata in orice format.
Avantaj si dezavantaj: „Rezultatele depind, evident, de promovare si premii, dar in cele mai multe cazuri participarea se situeaza la 100-200 noi membri pe luna, iar dupa epuizarea celor 2-3 luni planificate, totul este abandonat”, a declarat Octavian Tanase.
4. Comertul social (social commerce). Prin acest serviciu consumatorii devin lideri de opinie.
Avantaj: Numarul vanzarilor creste exponential cu numarul de „conversatii” favorabile pe care le primeste un produs sau serviciu.
Dezavantaj: Odata ce imaginea unui produs a fost compromisa in social media, efortul depus pentru a o reabilita este urias.
5. Video Social Platforms de tip YouTube sau Vimeo, pun accentul pe contactul vizual cu fiecare utilizator.
Avantaj: Platformele de social video pot deveni emitatoarele unor micro-spot-uri. Astfel, brandul poate detine, in sfarsit, propriul canal video in care share-ul de expunere este de 100%.
Dezavantaj: Spoturile intra pe terenul minat al raspunsurilor nu doar sub forma de comentariu, ci chiar de video response, care poate aduce prejudicii majore brand-ului.
6. Social plugins si profilul Facebook. „Definitivarea pozitiei de lider absolut pentru Facebook a adus o veste buna pentru marketerii din domeniul digital: viata e mult mai simpla, tot ce ne trebuie este un profil Facebook, apoi punem butoane ‘Like’ si ‘Share’ pe toate paginile din site-ul propriu. ‘Si acum?’, raspunsul multor marketeri in aceasta situatie este ‘Si acum asteptam…”, a explicat Octavian Tanase.
„In ultima perioada, brandurile au inteles ca Social Media nu este despre compania sau brandul lor, ci un canal in care primeaza ceea ce este de interes pentru utilizator, fie ca vorbim despre informatii utile, de divertisment sau pur si simplu inedite”, a declarat Laurentiu Dumitrescu, managing partner al Digital Star.
Dezavantaj: Nu este suficient sa fii pur si simplu prezent pe Facebook. Schimbarea apare atunci cand brandul este activ, dar fara se concentreze doar pe sine, ci pe ceea ce spun fanii si consumatorii.