Pretul inactivitatii este mai mare decat orice risc ne-am asuma pe canalele social media, spun specialistii. Cu toate acestea, multi dintre executivii locali se lasa mai greu convinsi sa intre intr-un mediu nou. DailyBusiness.ro iti arata cum sa „vinzi” aceste canale managerilor.
Care sunt motivele pentru care unii executivi evita social media?
De cele mai multe ori le este frica de necunoscut. Brand-urile nu sunt uneori obisnuite sa fie comunicative, ci sa detina controlul. Marketing-ul „old style” era usor – impingi mesajul catre milioane de oameni, prin TV sau radio, si cam asta este tot.
Marketing-ul din prezent inseamna „sa lasi fraiele” in mainile consumatorilor, ceea ce poate parea, in prima faza, ceva negativ. Multi dintre manageri nu sunt prezenti pe retele sociale si canale de microblogging, astfel incat nu cunosc deloc sau aproape deloc aceste medii.
Pune aceste temeri alaturi de toate stirile negative despre companiile care nu au stiut cum sa actioneze pe retelele sociale (sunt cazuri celebre de crize pornite astfel) si vei incepe sa intelegi de ce unii manageri evita aceste medii.
Deci cum poti convinge oamenii din conducere ca social media ar trebui sa devina o parte extrem de importanta in strategia de business? Iata cateva sugestii.
1. Arata-le conversatii despre compania ta
Una dintre modalitatile cele mai eficiente de a iti convinge superiorii ca problema intrarii in social media nu este „de ce” ci mai degraba „cand” este de a face putina munca de „detectiv”, considera Ekaterina Walter, strateg social media la Intel.
Folosind instrumente gratuite precum Google Alerts sau TweetDeck, gaseste dialogurile ce se desfasoara pe Internet despre compania ta si ofera sefilor un scurt rezumat, cat mai vizual, despre acestea. Foloseste screen-shot-uri despre tweet-uri, calculeaza procentele de comentarii negative si pozitive, precum si comentariile aferente pe o perioada de 1-2 luni.
Daca clientii deja asteapta raspunsuri de la companie si nu primesc niciunul, acest lucru va atrage in mod clar atentia managementului. Pe langa oferirea acestor informatii, nu omite sa spui ce trebuie facut pentru a schimba comentariile negative in unele pozitive, sa modifici imaginea companiei, acolo unde este necesar.
2. Nu omite informatii despre concurenta
In analiza privind propria companie, este indicat sa incluzi cateva informatii si despre activitatea concurentilor pe social media, ceea ce se spune despre ei. Daca majoritatea concurentilor nu sunt prezenti pe retelele sociale, ai sansa de a fi printre primii care fac acest pas. Daca ei sunt deja in acest mediu, acest lucru ii poate convinge pe sefii tai ca macar sa ia in considerare mai serios sa intre pe Facebook, Twitter ori sa-si faca cont pe reteaua romaneasca de business KeyPeople, pentru a evita sa ramana in urma.
3. Prezinta succesul altor companii din industrie
Afla ce campanii au realizat pe canalele sociale alte companii din industria in care activezi si mentioneaza 2-3 dintre cele mai vizibile. Ofera exemple despre companiile care nu au intrat pe social media si au pierdut astfel vizibilitate si implicit clienti si bani.
4. Foloseste date exacte
Fa-ti temele. Organizatii precum eMarketer, MarketingProfs, Nielsen, comScore (pentru SUA, in special – n.r.), Gartner si alte companii de analiza au publicat si publica multe date despre nivelul de expansiune al canalelor new media, date demografice privind retelele sociale precum si alte statistici. Foloseste date pe care le poti gasi de asemenea si pe DailyBusiness.ro in sectiunea New Media pentru a iti sustine, cat mai exact, cauza. De altfel, DailyBusiness.ro este cea mai activa publicatie romaneasca pe segmentul online, conform unui studiu MediaIQ.
5. Nu cere buget mare
Incepe cu putini bani sau chiar deloc, cu o echipa mica, dedicata. Cere ajutorul si altor oameni din companie, daca este cazul. Nu este neaparat nevoie sa ai o echipa full-time, la inceput. Asigura-te ca tintele tale sunt masurabile, si comunica-le sefilor.
Inscrierea pe Twitter, Facebook si KeyPeople este gratuita. Prezenta pe aceste retele sociale permite interactiunea cu userii, precum si gasirea de noi relatii si oportunitati, gratuit.
6. Fa analize de risc
Trebuie sa te asiguri ca managementul nu va avea batai de cap majore in urma intrarii pe retelele sociale. Fa-ti un plan de criza, instruieste-ti oamenii cum sa reactioneze la comentarii negative, in timp cat mai scurt. Analizeaza fiecare scenariu posibil, identifica riscurile. Intreaba-te pe tine insuti/insati „Ce se intampla daca conversatia ar ajunge in acest punct?” sau „Ce facem daca primim o astfel de reactie?”. Fa-ti planuri solide pentru a face fata la cat mai multe situatii.
7. Cauta ajutor din afara
Oricat de ciudat ar parea, uneori consultanti din afara companiei au putere de convingere mai mare, credibilitate mai ridicata, decat oameni din interior. Daca acesta este cazul, atunci contacteaza analisti din exterior pentru a ajuta managementul sa inteleaga ca lumea se misca si online, cu sau fara ei, si ca nu au alta sansa decat daca participa activ la aceste schimbari.
8. Creeaza planuri exacte
Instiinteaza managementul ca nu o sa intri „orbeste” pe retelele sociale. Incepe prin crearea unor planuri cat mai clare prin care sa pregatesti intrarea pe anumite retele. Include de asemenea cateva dintre primele stiri pe care doresti sa le postezi, regulile de moderare si orice alte informatii ti s-ar cere.
Fii transparent inca de la inceput si asigura-te ca setezi corect nivelul de asteptare pentru dialogurile ce urmeaza sa se desfasoare pe canalele de social media. Ar fi indicat sa colaborezi strans cu departamentul de PR si HR al companiei, precum si cu cel de securitate si IT.
Cititi si setul de reguli dupa care se ghideaza compania Intel in eforturile social media
Ca sa fii eficient, alege cu atentie retelele sociale pe care esti prezent. Selecteaza-le in functie de calitatea celorlalti membri si de oportunitatile care ti se deschid. KeyPeople este cea mai mare comunitate romaneasca premium a oamenilor de afaceri influenti (middle si top management), accesul fiind filtrat de catre redactia DailyBusiness.ro.
KeyPeople are peste 4.000 de membri exclusivi, care nu mai pot fi gasiti pe alte retele sociale. Atmosfera din KeyPeople este adaptata la nevoile oamenilor de afaceri din Romania. DailyBusiness.ro, publicatia pe care o cititi cu regularitate de peste 4 ani, garanteaza acest lucru.