DailyBusiness.ro a discutat cu unii dintre cei mai activi si cunoscuti utilizatori de retele sociale din Romania, pentru a va oferi sfaturi despre cum sa utilizati aceste instrumente de comunicare si a va avertiza asupra efectelor actiunilor prost gandite in acest mediu.
Cristian Manafu, partener al companiei organizatoare de evenimente Evensys si blogger, subliniaza ca este foarte tentant sa crezi ca „tu esti centrul universului pe retelele sociale”, sa credem ca putem sa fim exact cum vrem, fara sa ne cenzuram.
„Tocmai pentru ca ‘suntem in centrul atentiei’ ar trebui sa ne dea de gandit inainte de a spune un lucru rau pe Internet. Cred ca lipsa unei judecati prealabile, derapaje in discernamant si o insuficienta maturitate sunt greseli pe care unii le fac fie involuntar sau, din pacate, voit”, spune Cristian Manafu.
[quote=Ionut Oprea, Standout]Pe Internet oamenii diferiti, in contexte diferite, interpreteaza diferit ceea ce spui sau scrii[/quote]
Utilizatorii trebuie sa evite atacurile la persoana. „Si in mediul online ca si in offline, nimeni nu isi doreste sa fie atacat! Chiar daca nu e o agresiune stradala, ‘atacurile’ online nu sunt mai prejos”, e de parere Manafu.
Ionut Oprea, seful agentiei de comunicare online Standout si director executiv al IAB Romania, este de parere ca o alta greseala foarte mare este folosirea spam-urilor in cadrul comentariilor, precum si orice intruziune intentionata. De asemenea, sunt de evitat initierile de conflicte cu scopul principal de a atrage atentia.
„In mare, pe retelele sociale trebuie respectate normele pe care ar trebui sa le invatam toti de acasa pentru a putea merge singuri pe strada – sa nu vorbim cu strainii, sa fim mereu constienti de efectele vorbitului in public si asa mai departe. Internetul are si doua lectii specifice”, spune Oprea. „Prima – oricine ar trebui sa stie ca orice pui pe Internet acolo ramane, si sa ia in calcul acest lucru de cate ori scrie ceva online. A doua, pe Internet oamenii diferiti, in contexte diferite, interpreteaza diferit ceea ce spui sau scrii, asa ca trebuie sa te asigur ca lasi cat mai putin loc de interpretari”.
Bobby Voicu, blogger cunoscut si antreprenor in online, adauga ca una dintre cele mai mari greseli pe retele sociale este ca oamenii „isi pun online fotografii care ar trebui tinute doar pe propriile calculatoare. De asemenea, unii comenteaza fara a se documenta in prealabil care este contextul discutiei”.
„Pe internet, ca peste tot, guverneaza aceleasi reguli de bun simt. Uneori sunt si reguli specifice ale comunitatilor. In momentul in care vrei sa interactionezi, trebuie sa stii toate aceste reguli si sa le respecti”, mai spune Voicu.
OK. Si ce ar trebui sa fac daca altii nu aplica aceste reguli si „ma ataca”?
Exista multiple situatii pe Internet – atat in blogosfera cat si pe retelele sociale – in care foarte multi utilizatori comenteaza agresiv, uneori „la persoana”. Cum este indicat sa reactionezi in aceste situatii, pentru a nu-ti „pata renumele” si a nu iti cobori nivelul?
[quote=Cristian Manafu, Evensys]Cand esti „atacat” pe Internet, nu trebuie aplicata teoria „ochi pentru ochi”, dar nici „sa intorci si celalalt obraz”[/quote]
„Solutia pe care eu o aplic cu succes este ignorarea acestor specimene, iar experienta a demonstrat ca ei, in timp, se pierd si dispar, eu in schimb raman in acelasi loc, schimbandu-se doar ‘soricelul’ atacator”, spune, plastic, Cetin Ametcea, unul dintre cei mai cunoscuti bloggeri din Romania si autorul ArhiBlog.ro.
Deseori, mai spune el, atacurile respective nu au logica sau sens, ci au drept unic scop publicitatea atacatorului.
O reteta similara foloseste si Bobby Voicu in conflictele cu unii utilizatori care nu se arata respectuosi sau coerenti in argumentatii.
„De cele mai multe ori ignor complet utilizatorul care m-a atacat. In situatia in care atacul este mai ‘acoperit’, in spatele unui limbaj mai elevat de exemplu, incerc sa comunic direct, in privat, cu utilizatorul respectiv – pentru a-mi da seama daca nu cumva e o neintelegere undeva. In situatia in care e rautate evidenta, ignor”.
Cristi Manafu e de parere ca niciodata nu trebuie aplicata teoria „ochi pentru ochi”, dar nici cea opusa, de a intoarce si celalalt obraz. „Pur si simplu raspunsul se reduce la a-l privi in ochi pe interlocutor, afli cauzele conflictului apoi transformi demersul intr-un dialog civilizat”.
Bobby Voicu e de parere ca niciun raspuns nu trebuie dat „la nervi”. Replicile trebuie privite din perspectiva celuilalt. „Un raspuns care te lasa cu o senzatie de disconfort din perspectiva celuilalt nu are ce cauta pe Internet, daca vrei sa fii responsabil si sa nu te trezesti cu reactii adverse”.
Bun. Si ce repercusiuni cu adevarat importante ar urma daca nu ma supun acestor reguli nescrise, pe Internet?
In SUA, numarul angajatorilor care consulta Internetul pentru a gasi informatii despre potentialul viitor angajat a crescut de la 22% in 2008 la 45% in 2009. Este de notorietate internationala felul in care o tanara si-a pierdut job-ul din cauza unui post pe Facebook, in care isi jignea seful, neglijand ca si acesta avea acces la mesaj.
De asemenea, angajatorii folosesc din ce in ce mai des pe motoarele de cautare pentru a se informa despre potentialii viitori angajati, pentru a vedea ce activitati intreprind acestia pe Internet si ce se scrie despre ei, cum comunica, ce fotografii uploadeaza si asa mai departe.
„Cred ca deja multi recrutori ‘scaneaza’ Internetul inainte de interviu. Probabil intr-un an-doi va fi o practica larg raspandita si un serviciu oferit de firme de specialitate sau chiar de site-urile de recrutare”, este de parere Cristian Manafu.
Ionut Oprea pluseaza si spune ca imaginea pe Internet a devenit ca „un al doilea CV”, la fel cum pagina rezultatelor de cautare pe Google poate fi un al doilea homepage al unui antreprenor in online.
„In Romania, inainte ca specialistii in HR sa caute pe Internet numele potentialilor angajati, o vor face colegii si sefii. Si vom avea si astfel de cazuri, sigur va face cineva o gafa celebra si la noi, ‘in our lifetime'”, spune Ionut Oprea.
Bobby Voicu stie deja „cateva firme care nu mai angajeaza daca nu existi online si intr-o forma ok – nu poze de la betii, nu poze dezbracat si asa mai departe. Nu pentru ca lumea nu se imbata sau nu se dezbraca ci pentru faptul ca ai pus acele poze pe net arata ca nu prea ai discernamant”.
Pe de alta parte, o prezenta predominant placuta pe Internet poate insemna un plus mare in fata angajatorilor. Cetin Ametcea (Arhi) povesteste ca sotia sa, la un interviu de angajare, a fost recunoscuta de intervievator care la final a felicitat-o pentru blog si a angajat-o. „Poate nu doar din cauza blogului a angajat-o, dar e clar ca a avut importanta sa”.
Dati search pe Google dupa numele dumneavoastra. Ce faceti daca apar informatii nu prea placute pe prima pagina?
Din nefericire, in aceasta situatie nu exista foarte multe rezolvari. Ori aveti „pile” la Google, ori incercati cumva sa mascati acele informatii si sa le trimiteti pe alte pagini, mai „in spate”.
„Ar trebui sa ai cat mai multe rezultate pe prima pagina a Google, dupa cautarea numelui tau. Ce inseamna cat mai multe rezultate? Pagini personale pe care le controlezi tu. Eu am acum cele doua bloguri, contul de facebook, cel de twitter, cel de hi5, cel de flickr”, spune Bobby Voicu, sugerand o posibilitate de reactie.
Intr-adevar, prezenta pe retele sociale, inclusiv cele autohtone (cum este si KeyPeople, comunitate premium de business gazduita de DailyBusiness.ro), duce la un control sporit asupra informatiilor ce apar in dreptul numelui dumneavoastra.
Ionut Oprea spune ca se pot incerca si tehnici de SEO, insa „acelasi lucru il pot face si eventualii ‘inamici’ sau concurenti. Continutul este un avantaj competitiv mult mai usor de aparat”.
Per total, prezenta pe online trebuie sa fie insotita de o atitudine pozitiva. Ca si in lumea offline, orice recunoastere a unor merite din partea altora ajuta si serveste drept referinta.