Peste 47% dintre antreprenorii români consideră că resursa umană este cea mai importantă pentru dezvoltarea unei companii, în timp ce peste 28% dintre aceștia sunt de părere că ideea de afaceri contează cel mai mult, iar peste 25% consideră digitalizarea ca fiind cea mai semnificativă pentru dezvoltarea unui business.
Cei mai mulți antreprenori, aproximativ 70%, sunt de părere că nu este ușor să ai o afacere în România, menționând ca dezavantaje birocrația și instabilitatea politică.
Printre avantajele de a avea o afacere în România, antreprenorii menționează piața încă emergentă în comparație cu alte piețe mature din regiune (peste 43%), digitalizarea accesibilă (33%) și deschiderea consumatorilor către produse noi (24%).
În ceea ce privește importanța digitalizării, tehnologiei și a softurilor într-o afacere, 53% dintre respondenți afirmă că toate sunt esențiale de la bun început, în timp ce 33% spun că softurile de bază sunt necesare oricărui start-up, iar 14% sunt de părere că aceste tool-uri devin importante atunci când afacerea începe să se dezvolte.
„Softurile contribuie în egală măsură la creșterea productivității angajaților cât și la accelerarea dezvoltării companiei. Traversăm o etapă în care digitalizarea a devenit cuvântul de ordine în economie și orice business care dorește să aibă succes nu poate ignora acest trend”, declară Roxana Epure, Managing Partner CIEL România.
Aproape 93% dintre proprietarii de firme mici, care au între 1 și 10 angajați, cred că un punct forte al României este digitalizarea accesibilă, atât ca infrastructură/soluție, cât și ca preț. Astfel, dacă ar începe mâine un business, 52% dintre antreprenorii români sunt dispuși să aloce pentru tehnologie bugete de peste 1.000 de euro, 36% ar investi între 500 și 1000 de euro, iar 11% sub 500 de euro.
„În urmă cu 10 ani nu vedeam start-up-uri echipate cu soft înainte să înceapă activitatea propriu-zisă, însă softurile sunt acum foarte accesibile din punct de vedere al costurilor. Mai exact, un soft costă mai puțin decât un city-break, adică 120 euro pe an. Antreprenorii sunt din ce în ce mai tineri și mai bine informați, iar cei care intră în prezent în business au șanse duble de succes față de acum zece ani, datorită faptului că deschid afaceri complet digitalizate„, declară Roxana Epure, Managing Partner CIEL România.
Datele CIEL România mai arată că 35% dintre antreprenori cred că deciziile și strategia de business a proprietarului businessului contribuie în cea mai mare măsură la succesul afacerii. Adaptarea continuă la schimbările pieței și implicarea permanentă a antreprenorului în toate aspectele afacerii sunt alți doi factori de succes, fiecare fiind invocat de către 30% din respondenți, în timp ce disponibilitatea de capital pentru investiții este ultimul criteriu de pe listă.
90% dintre antreprenori consideră că au nevoie de cunoștințe de business și educație financiară pentru a demara o afacere, în timp ce restul cred că vor avea succes în afaceri oricum.
Studiul realizat de companie arată că 32% dintre antreprenori consideră că o afacere este una de succes când echipa este productivă și fericită, în timp ce 26% sunt de părere că succesul este dat de interesul fondurilor de investiții de a finanța businessul.
Un procent de 19% susțin că succesul înseamnă că lucrurile merg de la sine, iar 17% spun că o afacere de succes este cea care are o marjă de profit de peste 5%.
De asemenea, în ceea ce privește instrumentele prin care succesul în business poate fi măsurat, 45% menționează marja de profit, 26% cifra de afaceri, 17% se gândesc la cota de piață și doar 12% la notorietatea brandului.
Majoritatea antreprenorilor români (54%) sunt convinși că în medie o afacere are nevoie de 5-8 ani pentru a ajunge la succes, în timp ce 38% dintre respondenți sunt mai optimiști și afirmă că 2-3 ani sunt suficienți, iar 8% cred că este nevoie de peste 10 ani pentru a atinge succesul în business.
Dintre participanții la studiul CIEL România, 32% sunt furnizori de servicii, 25% activează în comerț, 15% în construcții, 12% în IT, iar restul au afaceri și în industria producătoare de materiale, alimente sau confecții.