Multe dintre companiile care „au testat terenul” in ultimii doi ani pe social media au deja o strategie clara pentru 2011 precum si resursele aferente alocate.
„Probabil ca in 2011 intelegerea modului de folosire a acestui canal va contribui la diferentierea fata de concurenta. De asemenea, ne asteptam ca social media sa inceapa sa fie privita de advertiseri nu ca un fenomen ciudat, ci ca o tendinta extrem de puternica, un loc unde potentialii clienti sunt deja, comunica intre ei si unde brandurile au o sansa sa interactioneze intr-un mod sincer cu acestia”, considera Calin Rotarus, manager al ArboInteractive.
„Astfel, daca in 2010 Facebook a fost starul absolut, ma astept ca in 2011 atentia sa fie indreptata catre social media ca fenomen complex, ce include medii extrem de diferite intre ele, si a caror analiza duce la strategii de comunicare de brand foarte interesante. O alta tendinta ne asteptam sa fie cresterea semnificativa a consumului de social media de pe terminale mobile si proiecte interesante si inovative ale advertiserilor care vor prinde sansa de a fi printre primii care sa exploateze acest canal”, mai spune el.
Expansiunea impresionanta a Facebook si Twitter nu afecteaza in mod negativ importanta blogurilor, considera jucatorii din piata. Din contra – retelele sociale devin unelte importante si interesante pentru promovarea blog-urilor si brandurilor personale asociate. „Foarte multi bloggeri au inteles cu adevarat acest potential si il folosesc intr-o maniera pe care marea majoritate a marketerilor profesionisti o invidiaza (sau ar trebui)”, considera Calin Rotarus.
In 2010 cele mai spectaculoase lucruri remarcate au fost cresterea de trafic si de timp petrecut zilnic pe retele sociale. „Desi ascensiunea Facebook a fost spectaculoasa, depasind 4 milioane de clienti unici pe luna conform estimarilor neoficiale vehiculate, acesti utilizatori nu au migrat de la alte retele sociale – de exemplu hi5.com are in continuare peste 4 milioane de clienti unici pe luna conform SATI”, exemplifica Rotarus.
De asemenea, numarul de membri pe reteaua sociala KeyPeople.biz, gazduita pe platforma DailyBusiness.ro, a crescut de circa 4 ori, pana la peste 13.000 de manageri din categoria middle si top.
Utilizatorii romani au inceput sa isi defineasca foarte clar scopurile pe diferite retele sociale, folosindu-le pe fiecare pentru un alt scop. Facebook pentru comunicare, Hi5.com pentru relaxare, Twitter pentru a pastra legatura permanent cu altii, KeyPeople.biz si LinkedIn pentru relatii de serviciu.
De cealalta parte, advertiserii au realizat ca pe retele sociale nu mai poti „sa pacalesti” oamenii prin mesaje de genul „Cumpara produsul X, este cel mai bun de pe piata!”. Companiile au inceput sa defineasca mai clar campaniile, sa le faca mai interactive, mai „user friendly”.
Majoritatea campaniilor vor merge, ca si in 2010, tot pe Facebook, considera Bobby Voicu. „Facebook a crescut bine in 2010 in Romania, Twitter evolueaza neglijabil. Campaniile se vor duce, ca si anul acesta, pe Facebook, dar macar o parte din ele vor deveni mai elevate, spre deosebire de cele de-acum, cu concursuri de like de exemplu”.
Bobby Voicu ofera o posibila explicatie privind cresterea modesta a Twitter in Romania.
„Twitter nu a avut succesul pe care il are afara, poate si din cauza asemanarii, din multe puncte de vedere, cu IRC-ul (mIRC – n.r.), o retea ‘foarte trendy’ in Romania pana acum cativa ani. Apartenenta la ceva asemanator este privit acum in deradere si, in consecinta, are o apropiere redusa de audienta din Romania”.
Calin Biris, marketing manager la Trilulilu.ro, considera ca „interesul pentru Twitter va fi si este in continuare mai mult al bloggerilor si al persoanelor care lucreaza in marcomm din agentii, publicatii media sau companii. Facebook pe de alta parte cred ca va creste foarte mult luand market share de la Hi5. De asemenea, va atrage si persoane care nu au neaparat legatura cu online-ul dar care sunt interesate sa socializeze”.
Ascensiunea Facebook va aduce in 2011 multe oportunitati de job-uri si proiecte punctuale, considera Biris.
„Tot mai multe companii vor incepe sa comunice pe Facebook, sa aiba pagini proprii, sa lanseze promotii online. Acest lucru aduce oportunitati pentru tinerii pasionati de Internet, social media si PR sa isi gaseasca un loc de munca, cat si pentru companiile de webdesign sau agentiile de digital sa atraga noi clienti si sa introduca servicii noi in oferta lor”.
Ca si Rotarus, si Biris si Voicu considera ca blogosfera va avea un rol important in 2011, deoarece majoritatea oamenilor cu influenta din retele sociale sunt de fapt bloggeri.
Pentru 2011, atat Bobby Voicu cat si Calin Rotarus si Calin Biris isi doresc sa vada cat mai multe companii active pe retele sociale si care se folosesc inteligent de acestea – „nu pentru spam”, subliniaza Biris.
In final, Calin Rotarus spune, glumind: „Viata este prea scurta ca sa fie traita offline”.
DailyBusiness.ro a prezentat de-a lungul anului in mod constant evolutia retelelor sociale precum si articole de analiza aferente acestora. Va invitam sa urmariti canalul New Media pentru a ramane la curent cu ultimele noutati