In momentul de fata, este dificil sa abordezi social media din punct de vedere al advertisingului, spune Simon. Desi aceasta forma de comunicare a inceput sa castige in importanta si notorietate, clientii sunt un pic speriati pentru ca nici nu stiu exact cum sa o foloseasca, spune el.
Insa pe langa acest aspect, advertiserii sunt angrenati in solutii online simple, care vin la „pachet”, si pe care le pot „scoate dintr-un raft”, de fiecare data cand au nevoie de ele.
„E destul de dificil sa implementezi solutii speciale in online, clientii nici nu au structura si nici oamenii specializati pentru a le pune in practica. Iar daca ma refer la Internet, acest lucru este cu atat mai important pentru ca nu vorbim doar de integrarea online-ului in offline, ci de integrarea offline-ului in continutul online. Asta ca inseamna ca orice facem in digital trebuie gandit intr-un intreg”, explica Zsolt Simon.
„Asta este principala problema a digitalului in Europa Centrala si de Est. Nu doar in Romania, ci si in Polonia, Cehia, Ungaria. Cand Internetul a inceput sa se dezvolte, acum 7-8 ani, clientii il considerau un fel de media traditionala, intr-un format mai usor, folosind doar display-advertising”, adauga acesta.
Cand folosesti doar bannere, nu ai nevoie de o abordare specifica, creativa sau o echipa dedicata acestui lucru. Asa, nu faci altceva decat sa iti extinzi comunicarea pe inca un canal, pentru care iti aloci doar 5% din buget, puncteaza directorul MEC Ungaria.
Acesta este, de altfel, motivul pentru care recesiunea a atins si Internetul. Spre deosebire de tarile vestice, ca de exemplu Marea Britanie, unde investitiile in online le-au depasit pe cele directionate spre TV, advertiserii din Europa Centrala si de Est au ignorat solutiile oferite de social media sau mobile advertising, care ar fi putut face din Internet marele castigator al crizei.
„Majoritatea advertiserilor din regiune aloca 5% din bugetul de media pentru online, pe care il vad ca un fel de ‘cireasa de pe tort’. E in trend sa fii pe net”, afirma Simon.
Insa clientii sunt reticenti in fata Internetului si din cauza lipsei de informatii clare cu privire la rezultatele campaniilor publicitare. „Aceasta este o problema speciala in Romania. Cauza este ca piata de publicitate online s-a dezvoltat foarte repede, iar platformele si oportunitatile au inceput sa creasca inca inainte de dezvoltarea sistemelor de masurare, de cercetare”, explica Simon.
„G Muse (n.r-adserver) exista in Romania. G Muse are instrumentul pentru un adserver ‘third party’. Din pacate nimeni nu foloseste un sistem de adserving third party. Sau daca o fac, sunt prea putini”, adauga acesta.
Online-ul ar putea fi cel mai masurabil mediu, inclusiv la nivel de investitii, subliniaza Simon.
„Nici TV-ul nu poate analiza direct cate vanzari sau tranzactii au fost generate. Exista cateva alternative – un numar de telefon sau un cod sms intr-o reclama, la care consumatorul sa reactioneaze, dar nu poti sti daca a reactionat la primul, al doilea sau al patrulea efort. In schimb, online-ul poate urmari traseul vizitatorului, ii poate analiza comportamentul, si atunci, in mod clar poti identifica motorul principal al reactiei sale”, explica seful MEC Ungaria.
Zsolt Simon conduce din anul 2000 MEC Ungaria, agentie de media detinuta 100% de grupul de comunicare WPP.
Simon este presedinte al Asociatiei Agentiilor de Comunicare din Ungaria si membru in Comitetul de Branding de Tara in cadrul guvernului maghiar.