DailyBusiness.ro a realizat un sondaj printre antreprenori online si bloggeri cunoscuti pentru a vedea ce asteptari, deziderate dar si ce temeri au privind evolutia acestui segment de piata in 2010. Toti cei intervievati au cazut de acord asupra faptului ca 2009 a fost cel mai dificil an in industria New Media, an marcat de falimente, scaderi de buget, scaderi ale numarului domeniilor .ro inregistrate si concedieri de personal.
Deziderate si tendinte pentru piata online in 2010
Care este dorinta de business a intrarii in noul an? „Probabil ca voi spune ‘bine ai venit 2010, nu poti fi mai rau ca 2009!'”, marturiseste Orlando Nicoara, director general MediaPro Interactive, care isi doreste cel mai mult ca anul viitor echipa MPI sa ramana la nivelul actual, iar industria sa evolueze. „Mai rau ca in 2009 nu poate fi, probabil ca TV-ul va lua ‘partea leului’, insa speranta este legata de finalizarea negocierilor pentru bugete mai repede decat anul acesta”, mai spune el.
[img=491]Orlando Nicoara[/img]
Colegul sau de breasla, Clement Nicolaescu, marketing si direct sales director la ArboInteractive, isi doreste ca nivelul creativitatii si inventivitatii din proiectele online romanesti sa creasca. De asemenea ca publicitatea online sa aiba un impact mai puternic in 2010. „Aici ma gandesc la toate directiile – impact asupra audientei, asupra advertiserilor si agentiilor”, spune Nicolaescu.
„Cel mai bun lucru care s-ar putea intampla este ca proiectele romanesti sa fie din ce in ce mai vizibile pe piata internationala. Cel mai rau lucru este sa pice serverele RNC”, glumeste oficialul ArboInteractive.
[quote=Carmen Sebe, Gecad ePayment]Anul viitor va fi cu siguranta anul turismului in comertul electronic[/quote]
ValVoicu, director general al AdEvolution, isi doreste sa se termine criza economica pana la sfarsitul lunii februarie. „As vrea ca majoritatea oamenilor din agentii sa nu mai ‘doarma’, sa isi dea seama de importanta online-ului. De asemenea, sper ca audienta la TV sa scada, la fel cum s-a intamplat si in print”, mai spune Val Voicu.
Marius Ghenea, presedintele FiT Distribution, unul dintre cei mai activi oameni din online in 2009, isi doreste sa fie din ce in ce mai eficient in viitor. „Cu privire la business, la cumpana dintre ani mi-am pus in general cam aceleasi doua dorinte, an de an – sa avem un mediu economic si de afaceri mai bun in anul urmator, fata de anul care se incheie, si sa fiu eu insumi mai bun in anul care incepe, fata de anul trecut. Din pacate, cel putin prima dorinta nu s-a implinit intotdeauna”, spune Ghenea.
In ceea ce priveste intreaga industrie in care activeaza, Ghenea spune ca dorinta principala este sa asistam la o reluare a consumului in retail „in limite normale”. „In 2009 pe retail a aparut o scadere dramatica, mult peste limitele care ar fi in mod normal determinate de criza, dar justificata in principal de teama consumatorilor fata de contextul economic, politic si social. In zona comertului online, imi doresc sa asistam in continuare atat la o crestere sustinuta a accesului la Internet in Romania, cat si la o maturizare a comportamentului tranzactional online al utilizatorilor de Internet. Acestea sunt cele mai importante elemente care vor alimenta si in viitor cresterea comertului electronic”, spune Marius Ghenea.
[quote=Bobby Voicu]Piata de online advertising va creste in 2010 cu un procent relativ mic, de pana in 10%[/quote]
Cel mai bun luru care s-ar putea intampla pentru industria online este, in viziunea lui Bobby Voicu, blogger si antreprenor pe Internet, „sa apara deodata o gramada de investitori cu apetenta mare pentru risc”. „In rest, o sa imi doresc ca industria sa continue sa evolueze in acelasi trend crescator ca in ultimii doi ani”.
El considera ca piata de advertising online va creste in 2010 „cu un procent relativ mic, de pana in 10%”.
Carmen Sebe, CEO al companiei de plati electronice Gecad ePayment, lider de piata, isi doreste ca business-ul condus de ea sa aiba in 2010 „parteneri de incredere, care sa ne inteleaga cat mai bine business-ul. De asemenea, cumparatori care aleg comertul electronic si plata online cu cardul deoarece stiu ca reprezinta o modalitate rapida si sigura de a achizitiona produse si servicii”.
[quote=George Lemnaru,eRepublik] Pentru proiectele online din Romania care se bazeaza strict pe publicitate ca revenue model va fi un an extrem de greu[/quote]
Cel mai probabil, considera Sebe, piata de e-commerce va avea o tendinta ascendenta anul viitor, iar concurenta va creste, in special din partea bancilor. „Anul viitor va fi cu siguranta anul turismului in comertul electronic si ne asteptam ca un numar mare de operatori si agentii de turism sa introduca plata online cu cardul”.
[img=484]Marius Ghenea[/img]
Ionut Tudor, project manager Trafic.ro, considera ca vor creste indeosebi social media iar eforturile de comunicare si advertising ale companiilor „vor fi canalizate cu precadere catre comunitatile online”.
George Lemnaru, COO al proiectului romanesc eRepublik, are ca deziderat principal pentru 2010 cresterea vanzarilor pana la nivelul de break-even inca din prima parte a anului viitor si o lansare eficienta a noului mod militar si economic din jocul online, in primele trei luni ale lui 2010. „Pentru piata internationala ar fi excelenta aparitia unor noi proiecte de succes in genul Facebook sau Youtube. Pentru proiectele online din Romania care se bazeaza strict pe publicitate ca revenue model va fi un an extrem de greu. Aceste proiecte vor fi clar dezavantajate fata de alte proiecte care au o strategie de vanzari diversificata si se concentreaza si pe piata internationala”, este parerea lui Lemnaru.
Dragos Novac, director executiv Krogos Software, estimeaza o crestere cu putine procente a pietei de advertising pe Internet. „Imi doresc mult mai mult profesionalism si maturitate in Internetul romanesc si un nivel mult mai ridicat al proiectelor”, spune Novac.
Cele mai pesimiste estimari pentru 2010
O parte dintre antreprenorii romani prefera uneori sa priveasca in primul rand „jumatatea goala a paharaului”, pentru a fi pregatiti sa faca fata celor mai grele situatii.
[quote=Ionut Tudor, Trafic.ro]Imi doresc sa nu mai existe suspiciuni sau scandaluri de frauda, insa ma tem ca vor exista si in 2010 actori din online care vor recurge la strategii nu tocmai ortodoxe[/quote]
„Lucrul cel mai rau care s-ar putea intampla ar fi o continuare si adancire a crizei economice si politice din Romania, care sa genereze scaderi semnificative pe tot consumul din Romania in 2010, scaderi care, chiar daca intr-un procent mai mic, ar putea fi resimtite puternic si de comertul online. Sa speram insa ca acest scenariu pesimist nu se va materializa si vom inregistra cresteri ale comertului online, de circa 30%”, spune Marius Ghenea.
[img=485]Bobby Voicu[/img]
Ghenea considera ca nici in 2010 economia romaneasca nu va avea ca prioritati dezvoltarea IT-ului, educatiei, infrastructurii sau cercetarii. „Speranta ca vor exista strategii pe termen lung de dezvoltare a economiei este extrem de mica”.
[quote=Carmen Sebe, Gecad ePayment]Vom fi in criza si in primele trei trimestre din 2010, daca nu si in trimestrul patru[/quote]
„Un scenariu pesimist se refera la scaderea puterii de cumparare a populatiei, la reducerea consumului, la utilizatori reticenti in continuare cand vine vorba sa plateasca online”, spune la randul sau Carmen Sebe, de la Gecad ePayment.
Infrastructura slaba este remarcata si de sefa ePayment. „Intr-o perioada de criza, prin care vom trece in continuare si in 2010, cel putin in primele trei trimestre ale anului, daca nu si in trimestrul IV, dezvoltarea infrastructurii este o solutie eficienta de a compensa scaderile din alte domenii economice afectate de criza. Si cand vorbesc de infrastructuri nu ma refer doar la autostrazi, desi acesta pare in prezent programul cel mai amplu -si cel mai ramas in urma -, ci si la infrastructuri IT si de comunicatii, ca si la infrastructurile tipice de utilitati si servicii comunitare, unde Romania este la fel de ramasa in urma”.
Ionut Tudor de la Trafic.ro subliniaza ca romanii trebuie sa inceteze sa imite proiectele din tarile vestice. „Trebuie sa luam doar know-how si experienta, dar sa filtram la nivel creativ aici, la noi. Avem si resursele si specialistii care sa faca asta. De asemenea, imi doresc sa nu mai existe suspiciuni sau scandaluri de frauda, la orice nivel. Ma tem insa ca, mai ales in aceata perioada tulbure unde accentul cade cu atat mai mult pe profit, vor exista si in 2010 actori din online-ul romanesc care vor recurge la strategii nu tocmai ortodoxe”.