Zoltan Szigeti, presedintele The Group, sustine ca presa de calitate este in pericol nu numai in Romania, ci in intreaga lume. El sustine insa ca rolul presei nu poate fi preluat de bloguri, pentru ca „nu putem sa ramanem la mana bloggerilor de a face educatia culturala a societatii”.
Care ar fi „colacul de salvare”? Szigeti nu crede ca azi exista o solutie, dar spera ca „va aparea una, ca presa de calitate sa fie finantata”.
La randul sau, Maria Tudor, managing director Zenith Media, se declara o promotoare a presei si afirma ca isi convinge clientii de valoarea presei de calitate.
Zenith Media: Nu poti compara blogurile cu presa
Maria Tudor sustine ca nu ai cum sa compari blogurile cu presa, acestea fiind tratate ca niste canale individuale. In ceea ce priveste expansiunea social media, reprezentanta Zenith Media a afirmat ca „Facebook ia o gramada de bani de la noi, pentru ca performeaza”.
Ea a precizat insa ca social media nu inseamna numai Facebook, ci si zona de video, ori partea de blogging si forumuri.
Tudor sustine ca in 2012, piata de publicitate va sta „un pic mai bine” ,iar pe partea de digital „va fi bine in continuare”, dar in aceasta privinta a refuzat sa dea o cifra.
„Social media este un fenomen real, printre noi, caruia trebuie sa ii facem fata. Ai consumatorul acolo, este implicat, dar nu e usor sa il prinzi”, a adaugat Maria Tudor.
Social media creste piata de publicitate
La randul sau, Octavian Popescu, reprezentantul Lowe Group, a afirmat ca social media „a explodat fenomenal” in ultimii doi ani, iar lucrurile vor continua sa se dezvolte, Internetul fiind un canal de marketing si socializare pe care advertiserii vor continua sa-l foloseasca in beneficiul lor.
Popescu a adaugat ca advertiserii pot sa maximizeze veniturile de aici, iar social media va fi unul dintre vectorii care vor trage in sus piata de publicitate online.
In acest context, Zoltan Szigeti estimeaza o piata a publicitatii online, cu tot cu investiile facute in Google,
Facebook sau Yahoo, la o cifra de 50-60 de milioane de euro, apreciind ca aceasta va mai creste in 2011. Reprezentantul The Group a precizat insa ca publicitatea pe Google nu-ti construieste un brand, ci o baza de date de intentii ale consumatorului.
Potrivit datelor IAB, piata de publicitate online a crescut in primele sase luni ale anului cu 4% fata de aceeasi perioada a anului trecut, pana la 43,7 milioane lei, dupa ce in prima jumatate din 2010 inregistrase un avans mult mai mare, de 65%.
Cine si cat reuseste sa vanda pe Facebook
Pe de alta parte, Szigeti sustine ca social media „are un rol foarte prezent in viata consumatorilor carora ne adresam”, dar „este greu de monetizat din punct de vedere al rezultatelor asteptate de clienti, respectiv vanzari”.
El se arata circumspect la acest capitol: „Nu cred ca cineva a reusit o performanta foarte mare de vanzare de produse pe social media”. De aceeasi parere pare sa fie si Radu Apostolescu, vicepresedinte eMag, care a afirmat ca Facebook „nu o sa aduca niciodata clienti nimanui”.
Rolul Facebook: Conectarea oamenilor reali
„Eu sunt fascinat de Facebook, mi se pare un fenomen cu radacini extrem de puternice, ca si concept nu vor disparea niciodata”, a spus Apostolescu. El a subliniat insa ca multi oameni din piata isi imagineaza ca aceasta retea de socializare face „ce vor ei sa faca, nu ceea ce a fost conceput sa faca”, respectiv de a pastra legaturile reale dintre oameni.
Apostolescu a spus ca diferenta intre Facebook si alta retea de socializare precum Hi5 este ca aici sunt „oameni cu date reale, conectati cu oameni reali”.
Pe de alta parte, Nicu Laita, media director OmnicomMedia Group Romania, vede o piata a publicitatii digitale in crestere in 2011, iar social media va fiind o componenta importanta.