Amenintarea este cu atat mai mare pentru platforma fondata de Mark
Zuckerberg cu cat si Google a venit cu propria retea. Asta in
conditiile in care populatia globala este tot mai avida de comunicarea
sociala virtuala.
Alexandra Sanduleasa, social media specialist in cadrul agentiei Advanced Ideas, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca este normal ca Facebook sa aiba o fluctuatie in numarul de utilizatori.
Si asta pentru ca foarte multi si-au facut un cont datorita trendului, pentru ca apoi sa renunte la el fie nemaiavand activitate, fie pentru ca nu li s-a mai parut interesant sau nu au vrut ca toata lumea sa aiba acces la viata lor personala.
„Desigur ca ar fi putut sa-si seteze contul astfel incat doar anumite persoane sa le vada activitatea, insa probabil ca nu au vrut sau nu au stiut cum sa faca aceste setari. In orice caz, Facebook nu este pentru toata lumea si cei care il parasesc au ajuns probabil la un punct de activitate sociala care nu mai implica impartasirea cu prietenii lor a tuturor lucrurilor din viata cotidiana”, a mai spus Alexandra Sanduleasa.
Pe de alta parte, analistul apreciaza ca se poate lua in calcul si situatia de saturatie de pe piata din SUA a utilizarii acestei platforme. Asta si in conditiile in care marea masa a utilizatorilor americani, de peste 13 ani, au avut acces la Facebook inca din 2006, numarul crescand foarte mult in jurul lui 2008.
S-au plictisit de Facebook
„Deci se poate intelege cum o parte din utilizatorii mai vechi s-ar fi plictisit deja de platforma sau nu sunt de acord cu noile functionalitati ale acestuia”, a completat analistul social media.
Un alt factor care diminueaza numarul de utilizatori ar putea fi si includerea brandurilor in acest mediu, intrucat acolo, datorita perioadei mai indelungate de prezenta pe piata, numarul companiilor si a campaniilor desfasurate prin intermediul Facebook Advertising sunt mai multe si mai dezvoltate decat in piete mai putin dezvoltate, cum ar fi Romania.
Sanduleasa mai pune declinul si pe seama studentilor care au plecat in vacanta sau si-au terminat studiile si nu mai sunt interesati de socializare.
O alta cauza tot mai des luata in discutie este si aceea ca utilizatorii sunt nemultumiti de noii termeni de Privacy si functionalitatea de Face recognition, care limiteaza intimitatea.
Reprezentanta Advanced Ideas sustine ca in momentul de fata, Romania se situeaza in lista statelor care inregistreaza o crestere in numarul de conturi si nu pare sa ajunga prea curand la saturatie.
„Cresterea de la 2 la 3 milioane de conturi a fost destul de rapida si cred ca numarul nu se va opri aici, mai ales ca brandurile au inceput abia de curand, facand comparatie cu ce se intampla in SUA, sa sustina aceasta platforma, promovandu-si paginile si in mediul offline”, a adaugat Sanduleasa.
Internautii, avizi dupa retelele sociale
Scaderea din Marea Britanie si SUA a numarului de utilizatori Facebook nu este o caracteristica pentru toate retelele de socializare.
„Nu cred ca se poate vorbi in general pentru toate retelele sociale, pentru ca fiecare in parte ofera utilizatorilor ceva diferit, iar trendul retelelor sociale nu a ajuns la saturatie la intreg nivelul global. In continuare se deschid noi conturi si retelele inregistreaza cresteri”, a adaugat acelasi analist.
Aceasta a completat ca desi s-a vorbit de problema cu 6 milioane de conturi sterse in State, platforma inregistreaza o crestere a numarului de conturi in regiuni precum Mexic sau Brazilia, cat si in Romania, conform datelor Facebrands.
„Pentru alte retele precum Twitter sau Linkedin, curba pregresiei este in crestere si datorita functionalitatilor noi cu care vin in intampinarea utilizatorilor au sanse sa continue sa creasca o perioada”, a completat Sanduleasa.
De aceeasi parere este si Adrian Stanescu, managing partner Thinkdigital, una dintre cele mai mari retele de publicitate online, autorizata sa vanda reclama in Romania pentru Facebook.
Stanescu a declarat pentru DailyBusiness.ro ca in Romania nu putem vorbi inca despre o scadere a numarului de utilizatori.
Facebook a avut o crestere spectaculoasa in Romania, de la 229.000 de utilizatori in iulie 2009 la peste 3,2 milioane de utilizatori in mai 2011 si continua sa creasca de o luna la alta.
Mai au cautare celelalte retele de socializare cand vine vorba de cumpararea de spatiu publicitar, in conditiile expansiunii Facebook? Reprezentantul Thinkdigital a spus ca pe piata este loc pentru fiecare retea, dar ca „este evident insa faptul ca celelalte retele de socializare pierd teren in fata Facebook”.
Pe de alta parte, analistul media Iulian Comanescu scria la sfarsitul lunii trecute pe blogul sau ca dupa stirile despre scaderea numarului de utilizatori ai Facebook din diferite tari zise cu traditie, acest parametru se duce in jos si in Romania.
„Daca acum cateva saptamani se vorbea de peste 3,6 milioane de utilizatori, acum obtinem, prin targetarea pe Romania si toate grupele de varsta, putin sub 3,4 milioane”, scria Comanescu.
In luna mai, numarul de utilizatori ai site-ului de socializare Facebook a scazut semnificativ in tari precum SUA, Marea Britanie, Canada, Norvegia si Rusia, conform unor date citate de The Guardian.
Potrivit aceleiasi surse, numai in SUA, platforma a pierdut aproape 6 milioane de utilizatori si cu alte cateva milioane de conturi in celelalte tari mentionate. Pe de alta parte, reteaua continua sa creasca in restul tarilor, ajungand la 155 milioane de utilizatori.
O alta amenitare pentru Facebook o constituie chiar motorul de cautare Google. Gigantul american a intrat in lupta cu Facebook pe piata retelelor sociale si a anuntat lansarea propriului serviciu de acest gen, intitulat Google+.
In prezent, serviciul este in faza de testare publica, si este accesibil unui numar limitat de utilizatori.