Principalul efect nedorit al traficului de email incorect gestionat este pierderea de informatii, care se poate intampla prin scurgeri de date confidentiale, in mod intentionat sau neintentonat (prin phishing sau social engineering). Toate acestea pot duce foarte usor la pierderi de contracte, la intreruperea unor relatii de afaceri sau la pierderea increderii clientilor sau partenerilor companiei in cauza, precizeaza specialistii din cadrul Axigen.
Tot in bani se traduc si pierderile generate de spam, virusi si abuz in interes personal.
„Nu de putine ori, am intalnit firme unde traficul de email necontrolat duce la blocarea traficului de Internet si chiar la intreruperea temporara a comunicarii electronice”, a declarat Liviu Anghel, chief security officer in cadrul Axigen. „Spre exemplu, daca un angajat trimite unul sau mai multe mesaje cu fisiere foarte mari, poate afecta participarea la o licitatie online a firmei la care lucreaza. Multi manageri nu realizeaza riscurile la care isi expun business-ul daca nu se preocupa de gestionarea eficienta a comunicarii electronice”, a mai spus Liviu Anghel.
Miliarde de emailuri in fiecare zi
Conform studiilor efectuate de companii de securitate din Romania dar si din alte tari, principalul factor de risc il reprezinta angajatii. Acesta, corelat cu utilizarea masiva a comunicarii prin email, pot genera riscuri din ce in ce mai mari pentru companii.
Chiar daca in Romania nu s-au efectuat astfel de studii inca, la nivel international se estimeaza ca numarul total de emailuri trimise intr-o singura zi s-a ridicat in 2006 la aproximativ 171 de miliarde, conform companiei de analiza Radicati. In 2007, se asteapta o medie zilnica de 196 de miliarde. Dintre acestea, aproximativ 73 de miliarde vor fi mesaje trimise din interiorul companiilor.
Un studiu recent efectuat de compania de securitate Proofpoint confirma ca emailurile raman cea mai importanta cale prin care se scurg informatii din cadrul firmelor.
[quote=Studiu Proofpoint]Cel putin 20% dintre mesajele care ies din firme prezinta risc de divulgare a unor informatii financiare, de reglementare sau juridice[/quote]
Cel putin o treime dintre respondenti au desfasurat anchete asupra unor potentiale scurgeri de informatii prin intermediul emailului, in ultimele 12 luni.
Mai mult de un sfert din numarul total al companiilor chestionate au recurs la concedierea angajilor care au fost gasiti vinovati de incalcarea politicilor referitoare la emailuri iar 45,5% recunosc ca au aplicat sanctiuni in cazuri similare.
Care sunt solutiile?
„Este evident ca emailul este cel mai eficient mijloc de comunicare, mai ales in domeniile business si in niciun caz nu se poate pune problema sa renuntam el. Trebuie sa securizam insa traficul de mesaje dinspre exterior catre interior si sa-l reglementam pe cel din interior catre exterior. E foarte important sa ne protejam de spam si de virusii care vin prin email dar este la fel de important sa fim atenti ce informatii trimitem catre clienti sau catre partenerii de afaceri”, a aratat Liviu Anghel.
In primul rand, companiile trebuie sa adopte politici de gestionare a traficului de emailuri, potrivite cu dimensiunile retelei si cu activitatea lor, cu proportia in care este utilizata comunicarea electronica in cadrul afacerii si cu numarul utilizatorilor de email pe care ii are.
Politicile nu trebuie insa sa fie foarte restrictive, caci atunci angajatii nu si-ar mai putea indeplini corespunzator sarcinile de serviciu. „Trebuie gasit un echilibru. Daca dinspre exterior, ‘portile’ companiilor sunt atent pazite de sistemele de securitate, utilizatorii interni nu pot fi supusi acelorasi reguli si interdictii ca persoanele din afara care intra in contact cu compania. Pentru a crea aceste diferentieri intre limitarile impuse celor din exterior si cele adresate utlizatorilor interni, este nevoie de o tehnologie, o aplicatie de tip server de email, care sa poata suporta configuratii complexe”, explica reprezentantul Axigen.
In al doilea rand, deoarece mesajele trimise in exterior contin informatii foarte importante pentru companiile din care pleaca, este necesara arhivarea lor pentru ca acestea sa ramana in proprietatea firmei.
Axigen este in prezent distribuit la nivel international de catre aproape 100 de parteneri.