„Piata de flori online este momentan de aproximativ 1,2 milioane de euro, insa acestea sunt cifre estimative, neexistand un studiu realizat pana in acest moment. Ea reprezinta aproximativ 5% din valoarea totala de 25 de milioane de euro a pietei de flori online si offline”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Marius Dosinescu, director general Gravity Design, care opereaza site-ul floridelux.ro si brazidecraciun.ro.
Potrivit acestuia, cresterea a fost treptata, de la aproape zero in 2004, la 800.000 de euro in 2008.
Procentul cumparatorilor era de 70% companii si 30% persoane fizice pana la sfarsitul anului trecut. „Ultimul trimestru a adus insa un procent de 60% companii si de 40% persoane fizice datorita panicii create de criza financiara de care se tot discuta”, a adaugat Dosinescu. Pentru anul in curs, acesta estimeaza un procent de aproximativ 50% persoane fizice si 50% persoane juridice, ponderile urmand sa se modifice in a doua jumatate a anului la 70% companii si 30% persoane fizice.
„Segmentul business a reprezentat intotdeauna o parte importanta a business-ului nostru, insa nu l-am marketat in mod direct. In acest an vom incepe promovarea catre companii si pregatirea unor pachete de acest gen, in a doua jumatate a anului. Un aspect foarte important vizavi de cresterea increderii in brandul floridelux.ro este si deschiderea magazinului din Baneasa Shopping City.
O participatie majoritara la compania Gravity Design a fost achizitionata la sfarsitul anului trecut de catre omul de afaceri Marius Ghenea, detinatorul site-urilor online specializate in produse IT&C, electronice si electrocasnice PCFun.ro si Electrofun.ro. Ghenea a precizat la momentul achizitiei ca va investi circa 200.000 de euro in acest proiect in 2009.
Dragos Pisica, general managerul florarie.ro, unul dintre primele site-uri de profil lansate in Romania, estimeaza o crestere de 50% a pietei de flori online, fata de anul trecut, in ciuda crizei financiare.
Potrivit acestuia cele mai bune perioade pentru afacerile cu flori online sunt 14 februarie si 1 si 8 martie. „Vanzarile in aceste zile depasesc adesea orice asteptari. Am inregistrat vanzari chiar de 20 de ori mai mari decat intr-o zi normala”, a spus Dragos Pisica.
El spune ca in ultimul an a primit circa 4-5 oferte de preluare a afacerii, fara a da insa mai multe detalii in acest sens. „Nu am vrut sa vindem inca afacerea. Este o perioada in care valoarea oricarei afaceri scade. Deocamdata avem bani si nu este niciun motiv pentru care sa ne vindem afacerea la o valoare scazuta”, a precizat Pisica.
Mircea Scarlatescu, cofondatorul FYB (FitYourBusiness) Romania, care detine site-ul FloriLaBucuresti.ro, a vandut recent o participatie minoritara oamenilor de afaceri de origine franceza Alexandre Almajeanu si Alexis Bonte. Suma tranzactiei nu a fost facuta publica.
Mircea Scarlatescu estimeaza o dublare a cifrei de afaceri a florariei online, in 2009. „Avem mai multe planuri de dezvoltare in urma acestei investitii. Pentru inceput vom investi in marketing agresiv, vom incerca sa dezvoltam clientela reprezentata de evenimentele de tip business, iar apoi, peste un an, poate, sa ne extindem la nivel national, insa este un proces destul de greu”, a spus el.
Potrivit acestuia, piata de flori online nu a atins inca valoarea de 1 milion de euro, pe care o va atinge fie anul acesta, fie anul viitor. FloriLaBucuresti.ro vizeaza cresterea ponderii clientilor business in urmatoarea perioada, in prezent avand circa 70% clienti persoane fizice si 30% companii. „Anul acesta vrem sa ajungem la o proportie de 40-50% pe segmentul business, poate chiar mai mult. Scopul final este sa inversam aceste proportii”, a precizat Scarlatescu.
Directorul FunGift.ro, Marius Ciocan, care detine floriinconstanta.ro si a fost implicat in crearea unei retele de florarii locale, care in prezent acopera 13 orase, spune ca nu poate sa estimeze piata de flori online. „In 2009 se anunta un sezon slab. Nu stiu la ce valoare va ajunge. Piata de flori a evoluat ca tot e-commercul in ansamblu, adica cu o crestere sanatoasa de la an la an”, a precizat el.
Clientii floriinconstanta.ro sunt 70% persoane fizice si 30% companii, procentul acesta urmand sa se mentina si in 2009. „In ceea ce priveste cifra de afaceri avem un target auto impus de 150% din cea raportata in 2008. Personal as fi multumit si cu 100%”, a mai spus Marius Ciocan.