este presedinte al Mozilla Europe si co-fondator al organizatiei Mozilla. El a venit pentru prima data in Romania, ca invitat al evenimentului NetCamp organizat de Evensys.
DailyBusiness.ro: In martie 2008, browser-ul Mozilla Firefox avea in Romania o cota de piata de 34,4%, conform datelor proprii. Cat are in prezent?
Tristan Nitot: Cota de piata a Mozilla a crescut continuu in ultimii doi ani, atat in Romania cat si, in general, in Europa de Est. Cat are in prezent nu as putea spune, dar sunt sigur ca nu scadem. Oricum, in Romania este greu sa gasim date exacte despre cote de piata. Fluctueaza in functie de sezon – vara, in general, rata de utilizare a Firefox stagneaza, in timp ce iarna creste, de exemplu. Romania oricum evolueaza foarte bine comparativ cu tari precum Franta sau Marea Britanie.
DB: De ce merge mai bine in Romania decat in tari mult mai mari si cu mai multe conexiuni la Internet?
TN: Sa zicem ca tine si de mentalitatea si cultura oamenilor. In Romania am descoperit tineri mult mai entuziasti, care stiu sa aprecieze o platforma cu adevarat open-source, de la o companie non-profit. De asemenea, in tarile vest-europene, a intrat mult mai puternic Microsoft cu Internet Explorer, in timp ce tarile emergente nu au reprezentat niciodata un interes la fel de mare pentru cel mai mare producator de software la nivel mondial. De asemenea, conteaza si guvernele statelor, daca sprijina miscarea open-source.
DB: Mozilla este o companie non-profit, dar in 2007 ati inregistrat afaceri de 75 mil. $. Cat estimati pentru acest an si care este principala sursa de venit a companiei?
TN: Anul acesta consider ca vom genera venituri putin mai mari decat in 2007, dar nu pot oferi o cifra exacta. Principalele venituri provin din parteneriate online – cel mai mare fiind cu Google. De asemenea, mai primim mici venituri din magazinele noastre online ce vand produse cu brand-ul nostru. Oricum banii nu sunt scopul, ci sunt instrumentul pentru a ne duce la implinire planurile.
DB: Si care sunt planurile Mozilla?
TN: Sa influentam piata sa gandeasca deschis, sa vada Internetul ca un mediu deschis, open-source. Sa nu se lase atrasi de programe inchise, in genul Internet Explorer sau iPhone-ul celor de la Apple, unde nu poti interveni direct. Vrem ca din ce in ce mai multi oameni sa foloseasca Firefox, sa creeze pe aceasta platforma, sa perfectioneze browser-ul.
[img=34]Nitot: „Nu am intampinat nicio problema in a folosi Firefox pe Mac-ul meu”[/img]
DB: Spuneti ca iPhone-ul este un mediu inchis si cu toate acestea aveti unul.
TN: (zambind) Da, am unul, nu este deloc un telefon rau. Problema lui este ca daca vreau, de exemplu, sa adaug un software creat de mine, sau sa-i schimb browser-ul, nu pot. Si cei de la Apple nu vor dori niciodata sa introduca pe acest terminal programe concurente cu ale lor. Este un mediu inchis. Prin Firefox noi promovam un mediu transparent, total deschis tuturor celor doritori sa il incerce sau modifice.
600.000 de romani acceseaza zilnic Firefox
DB: Cati utilizatori are Firefox in Romania?
TN: Pe zi, in medie, acceseaza browserul circa 600.000 de utilizatori. Dintre acestia, circa 130.000 folosesc browser-ul Firefox in limba romana. Datele sunt de saptamana trecuta, deci foarte recente.
DB: Care considerati ca sunt avantajele majore ale concurentilor directi ai Firefox?
TN: Aici vom vorbi in special de Internet Explorer si de Safari, al Apple. Acestia au in spate companii gigant, cu un buget de marketing enorm. Stiati, de exemplu, ca doar pentru lansarea Windows Vista, Microsoft a investit 800 mil. dolari? Noi nu avem asemenea sume de bani disponibile. Apoi, Microsoft isi distribuie Internet Explore-ul in aproape fiecare computer vandut din magazine, acesta fiind un alt avantaj important.
DB: Care sunt principalele arme pe care le foloseste Mozilla pentru a contracara aceste atuuri ale concurentei?
TN: Suntem deschisi, promovam o platforma la fel, nu ingropam oamenii in reclame sau alte mici chestiuni subversive, suntem o organizatie non-profit si oamenii apreciaza aceasta. Si vom ramane asa. In niciun caz nu putem concura folosind aceleasi arme ca Microsoft, dar ne-am promovat un brand foarte bun.
DB: Ati lucrat aproape 10 ani in cadrul Netscape. Cum a fost cand acesta s-a inchis?
TN: A fost ca o lovitura in plex, un proces dureros. Foarte mult stres, intrucat am muncit mult pentru Netscape. Oricum, dupa acest proiect am inceput Mozilla Firefox, si de trei ani si jumatate sunt aici si totul merge perfect. Nici nu mai avem AOL in spate, ca la Netscape, suntem total independenti.
DB: Cati oameni au downloadat Firefox pana in prezent, de la lansare?
TN: Peste 200 de milioane. Avem o cota de piata de 20% la nivel global si de 30% in Europa. In cateva tari deja suntem dominanti, depasind Internet Explorer – Slovenia, Macedonia sau Indonezia. Ne apropiem in Polonia de aceasta performanta. Avem aproximativ 200 de angajati si Firefox este localizat in 62 de limbi pana in prezent.
DB: Unde vedeti Mozilla in 2 ani?
TN: O intrebare dificila. Oricum, ne vom pastra trendul. Nu vom avea 95% din piata, dar nici nu vom scadea. Vrem sa stam pe piata mult timp. Nu ne intereseaza un IPO (oferta publica initiala), asa cum ni s-a propus pe Wall Street, nu ne intereseaza sa includem publicitate pe browser, comunitatea s-ar departa de noi. Nu vrem sa devenim ca Microsoft si al lor Internet Explorer.
„Toate browserele de pe piata sunt bune. Mai putin Internet Explorer”
DB: In afara de Firefox, ce alte browsere apreciati?
TN: Toate browserele sunt bune, mai putin Internet Explorer. Apreciez Opera, Safari sau Chrome, al Google. Toate acestea concureaza intr-un fel sau altul cu Internet Explorer. Si ca a venit vorba, IE 6 si IE 7 deja sunt depasite dupa parerea mea. Internet Explorer 8, care inca nici nu s-a lansat, va pot spune ca are deja in codul programului elemente desuete.
DB: Cei de la Microsoft vor scoate insa IE8. Mozilla ce pregateste?
TN: Dupa lansarea Mozilla 3.0, in prima jumatate a lui 2009 vom lansa versiunea 3.1. Este mult mai rapid, are un cod mai bun, dar oricum este Open Source deci e deschis tuturor.
DB: Mai multi utilizatori de Mac-uri se plang ca Firefox nu merge bine pe computerele create de cei de la Apple. Cum comentati?
TN: Firefox este un produs 100% gratuit. Deci tine de alegerea fiecaruia ce foloseste, nu obligam pe nimeni. Eu personal am instalat pe Mac-ul meu Mozilla si nu am probleme.
DB: Va afecta in vreun fel recesiunea evolutia Firefox?
TN: Strict ca rata de utilizare, nu. Oamenii vor folosi browserele si in timpul recesiunii. Daca insa afacerile partenerilor nostri vor fi afectate, noi avem rezerve de bani sa sustinem afacerea inca cel putin 3 ani de acum incolo. Deci nu cred sa fie vreo problema.
DB: Cate ore pe zi lucrati pentru acest job si ce hobby-uri aveti, in timpul liber?
TN: (zambind) Eu nu prea am viata. Lucrez destul de mult, chiar si in avion in drum spre Romania eram cu laptop-ul in brate. Insa imi face placere, nu o consider neaparat munca. Am o familie, copii si, pe langa ei, in timpul liber sunt pasionat de motociclete. Am cateva mai vechi, marci mai putin cunoscute, si un Harley.