La nivel international, doar 13% dintre utilizatorii de Internet vor sa plateasca pentru informatiile online: 8% ar accepta o taxa in schimbul unui continut fara publicitate, iar 5% ar fi gata sa plateasca chiar si pentru site-urile cu publicitate.
Majoritatea surferilor insa isi doresc sa continue sa foloseasca Internetul in mod gratuit. Acestea sunt rezultatele unei cercetari internationale privind obiceiurile de consum pentru Internet care a fost realizat de compania GfK pentru Wall Street Journal Europe in 16 tari europene si SUA.
In cadrul acestei cercetari, utilizatorii de Internet au fost intrebati, printre altele, cat de dispusi sunt sa plateasca pentru continut – in special in cazul website-urilor de stiri, divertisment si cunostinte generale precum Wikipedia.
80% dintre respondentii din cele 17 tari isi doresc in continuare acces gratuit la continutul online: o treime din totalul participantilor cred ca informatiile de pe Internet trebuie sa fie gratuite si neinsotite de publicitate.
Majoritatea (46%) vrea acces gratuit, dar este pregatita sa accepte si publicitatea. Privind situatia pe tari, peste 50% dintre greci, belgieni, suedezi si americani au fost de acord cu aceste conditii, in vreme ce romanii arata cea mai mica deschidere catre aceasta situatie – doar 22% dintre ei.
Totusi, sunt si tari care vad conceptul de plata pentru continut digital in mod pozitiv: 23% dintre suedezi, aproape 20% dintre olandezi si britanici si 17% dintre americani n-ar fi deranjati sa plateasca pentru acces la informatiile de pe web.
Diferente minore apar in analiza situatiei conform preferintelor in utilizare: in Suedia, un nivel usor ridicat de acceptare pentru continut platit se remarca printre cei care folosesc web-ul pentru blogging si e-finance. In Marea Britanie, bloggeri sunt cei mai deschisi catre continutul platit.
Prin contrast, surferii din Statele Unite care folosesc Internetul pentru jocuri, pentru a dowloada muzica sau pentru servicii electronice, cum sunt cumpararea de bilete la concerte sau de calatorii, sunt mult mai toleranti cu comisioanele de acces. In Europa in general, cei care prefera sa faca plati pe Internet sau sa acceseze site-uri erotice sunt si ei mai dispusi sa plateasca decat ceilalti.
Cercetarea a fost realizat in toamna 2009, pe un esantion de 16.800 persoane peste 15 ani din cele 17 tari analizate. Respondentii au fost intrebati daca au acces privat la Internet, cat de mult timp petrec online, in ce scop prefera sa foloseasca web-ul si cat de dispusi sunt sa plateasca pentru a accesa site-urile (in tabelul de mai jos gasiti rezultatele pentru toate tarile analizate).
GfK Romania, fondata in 1992, este institutul numarul 1 de cercetare de piata din Romania.