Google Romania este reprezentata in prezent de doi oameni – Dan Bulucea, country manager, si Norbert Simionescu, account strategist. Pana la finalul lui 2011, Google Romania va avea 7-8 angajati, in special pe vanzari si marketing. „Prezenta Google in Romania nu va incepe in forta ci, cum se intampla in mod normal, de la mai putini angajati si activitate mai redusa la mai multi angajati si activitate intensa”, a spus Bulucea, miercuri, in cadrul primei conferinte de presa a Google in Romania.
Anunturile de recrutare se vor face pe Google.com/jobs, procesul fiind unul „de durata”. „In cazul meu a durat cateva luni. Nu stiu cine mi-au fost contracandidatii, insa, in acest proces si ulterior, am cunoscut foarte multi oameni, multi romani care lucreaza pentru Google, de asemenea m-am familiarizat mai bine cu aceasta companie”, spune Bulucea, care vine din pozitia de director de marketing la Microsoft Romania.
Viitorii angajati ai Google Romania trebuie sa dea dovada de creativitate, sa se simta bine intr-un mediu in continua schimbare si „sa se simta comfortabil cu a nu lucra dupa un program strict. Oricum, la Google este greu de definit ce este munca si ce este distractie si creativitate”, zambeste Bulucea.
Norbert Simionescu, al doilea angajat al Google Romania, a terminat Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, in 2006. In perioada 2007-2008 acesta a fost consultant financiar la EBS Consulting. Simionescu are background economic si IT, este specializat in Google AdWords si Google Analytics, vorbind limbile germana, poloneza, maghiara, engleza si romana.
In prezent, doar circa 20% dintre companiile din tara au prezenta online, spune el. Una dintre prioritatile Google in Romania este ca, prin traininguri dar si intalniri directe, sa creasca aceasta prezenta pana la circa 30% la finalul lui 2011. „Vrem sa ne asiguram ca toate companiile locale au sansa de a folosi cat mai corect Internetul. Totodata, vrem ca Romania sa devina cat mai vizibila pe Google si, implicit, pentru investitorii din afara, dar si pentru cresterea turismului”, explica Bulucea.
Acesta subliniaza ca in perioada urmatoare compania americana va demara mai multe proiecte de marketing pe online, prin care va face mai cunoscute anumite servicii, disponibile si pe piata locala.
Numarul utilizatorilor de servicii Google in Romania este, in prezent, „de ordinul milioanelor. De obicei, odata cu lansarea unui serviciu localizat, traficul are o crestere, in medie, de 20% pe acel serviciu. Vrem sa lansam cat mai multe servicii localizate pentru piata locala in viitor, pentru educarea internautilor romani, dar si pentru cresterea business-urilor locale si, implicit, a business-ului Google”.
Intrebat cu cat ar putea creste veniturile companiei americane in Romania ca urmare a prezentei locale, Bulucea spune ca „cel putin cu ponderea cresterii pietei de publicitate online locala. Daca piata va creste anul viitor cu 30-50%, si noi dorim acelasi lucru, cel putin”. Oficialul companiei nu a oferit date mai exacte privind veniturile Google in Romania.
In ceea ce priveste agentiile de publicitate online deja prezente pe piata locala, Dan Bulucea a subliniat ca nu va intra in concurenta cu ele. „Din contra, le vom sustine si vom incheia parteneriate cu ele, pentru educarea pietei”. Cu toate acestea, confruntat cu faptul ca agentiile incearca sa vanda bannere si/sau publicitate contextuala, iar Google, pe de alta parte, vinde AdWords si AdSense, Bulucea a admis ca „am putea sa intram, intr-adevar, in concurenta, dar nu vizam acest lucru. O crestere a pietei inseamna mai multe oportunitati pentru toti jucatorii”.
Google Street View, localizat in Romania
In prima faza, compania a lansat pe piata locala serviciul de cartografiere de la nivelul solului Google Street View, disponibil in opt orase. „Datele au fost culese in perioada 2008-2009, cu o flota de masini externa. Vom updata aceste date, in functie de succesul serviciului, cam o data la 2 ani, urmand sa extindem numarul de orase”.
Google s-a confruntat cu mai multe procese internationale privind acest serviciu, care a incalcat, in unele cazuri, dreptul la viata privata a oamenilor. Oficialii companiei in Romania au oferit asigurari ca nu au fotografiat decat in spatiile publice, ca au „blurat” fetele oamenilor si numerele de inmatriculare ale masinilor si, la cerere, pot opera modificari precum scoaterea de pe harta a unei locuinte. „Autoritatile locale au fost receptive la acest serviciu care va aduce foarte multe beneficii turismului – strainii vor putea vedea la ce sa se astepte de la orase precum Bucuresti, Brasov sau Constanta”.
Corina Martin, sefa Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism, a confirmat acest lucru. „Instrumentul ne va ajuta sa vindem pachete turistice. Strainii vor vedea orasele si asta ii va ajuta sa se hotarasca sa vina in Romania”.
[img=1055]Dan Bulucea l-a avut printre invitati pe Sorin Oprescu, primaul general al Capitalei[/img]
Primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, prezent si el la conferinta Google, si-a exprimat deschiderea privind intrarea companiei americane in Romania, aratandu-se in mod special interesat de „cum se vede, dom’le, Bucurestiul prin vizorul Google?”. Acesta a spus ca oamenii de varsta sa nu prea stiu sa foloseasca intru totul Internetul, „dar in mod sigur acest serviciu va fi foarte util celor mai tineri si turismului”.
Pe piata locala activeaza deja un jucator cu vechime – Norc, lansat la inceputul lui 2009.
Oficialii Google au spus ca nu ii considera concurenti, intrucat „acestia folosesc, la randul lor, anumite produse Google”.
[img=1054]Una dintre masinile folosite de Google pentru captarea de imagini [/img]
Contactati de catre DailyBusiness.ro, oficialii Norc au spus ca se considera concurenti cu Google Street View dar, ca in orice piata normala si dezvoltata, concurenta este benefica. De asemenea, dupa cum declarasera si anterior pentru DailyBusiness.ro, compania autohtona „se astepta” oricand ca Google sa intre cu acest serviciu. „Noi acoperim, in prezent, mult mai mult teritoriu decat Google Street View – avem circa 70 de orase si localitati, precum si cateva drumuri si strazi din afara oraselor. Pe de alta parte trebuie luat in seama ca nici Google Street View nici Norc nu genereaza venituri in mod direct din aceste servicii ci, indirect, din aplicatii si servicii adiacente. In cazul nostru, avem un proiect de imobiliare si de promovare a punctelor de interes pe harti”, spune Lucian Neagu, manager Norc.
Acesta a mai spus ca, desi activeaza pe mai multe piete pe care concureaza cu Google Street View, nu au fost contactati niciodata de oficialii companiei americane. „Intotdeauna am fost insa deschisi spre parteneriate”.
Oficialii Google Romania nu au dorit sa precizeze care vor fi urmatoarele servicii localizate pentru piata locala. „Nu avem deadline-uri stabile, insa deja lucram in acest sens”, mai spune Bulucea.