Cele mai importante subiecte ce s-au discutat in dezbaterea de joi legata de piata de publicitate online din cadrul evenimentului Money Fest, organizat de grupul Realitatea Catavencu, au fost legate de metodele cele mai bune de atragere a bugetelor de campanii online, de calitatea continutului site-urilor, de normalizarea formelor de publicitate, de calitatea campaniilor si de fragmentarea pietei publisherilor online.
Astfel, Bogdan Nitu, general manager al agentiei de publicitate online Webstyler, considera ca foarte multe campanii online se fac in „mod accidental”, bugetele alocate publicitatii online fiind mici, iar multi advertiseri considerand ca este suficient sa trateze Internetul ca pe o anexa in mixul de comunicare. Astfel, aceste campanii online nu au obiective bine definite, mesajul nefiind coerent.
„Sunt multe bannere care promoveaza un anumit produs si care, o data acceste de utilizator, duc pe o pagina web care nu are nici o legatura cu imaginile de produs prezentate initial. Astfel, interesul utilizatorului dispare imediat, iar credibilitatea advertiserului scade”.
Managerul a mai observat ca, in contextul in care advertisingul online la nivel global se orienteaza spre forma web 2.0. (publicitatea care se adapteaza continutului generat de utilizatori, n.r.), marketerii trebuie sa stapaneasca foarte bine publicitatea online clasica (asa zisa forma web 1.0.).
„O companie nu poate avea prezenta pe bloguri, de exemplu, daca nu este prezenta pe un site propriu, daca nu are o strategie de comunicare coerenta pe Internet, daca nu a realizat campanii online. Utilizatorul trebuie sa cunoasca compania respectiva mai ales pe mediul online, indiferent daca advertiserul este sau nu cunoscut pe alte medii”.
Publicitatea online romaneasca se confrunta si cu un mare grad de fragmentare la nivelul publisherilor de site-uri, a spus Val Voicu, managing partner al regiei de vanzari AdEvolution si reprezentant al IAB Romania (Internet Advertising Bureau).
„Oricine poate face un site in prezent, astfel ca exista multe companii mici, care detin doua sau trei site-uri. Insa in viitor, piata se va maturiza, iar toate aceste site-uri, relevante pentru marketerii online, vor fi controlate de cativa publisheri mari”.
O concentrare a site-urilor relevante pentru marketeri (cele mare pot vinde publicitate) ar facilita accesul advertiserilor la spatiul publicitar, iar in consecinta, vor creste si bugetele alocate de acestia mediului de Internet.
Piata de publicitate online se va dezvolta si cu ajutorul normelor ce se vor discuta in cadrul IAB Romania. Desi normele referitoare la dimensiunile bannerelor, la continutul lor dar si la implicatiile etice ale reclamelor vor fi prezentate sub forma unor recomandari, acestea vor fi adoptate de catre marketerii si site-urile care doresc sa fie recunoscuti ca profesionisti prcocupati de calitate, a observat Cristian Petriceanu, director al regiei de vanzari NetBridge Investments.
Acesta, alaturi de Val Voicu, au remarcat faptul ca IAB Romania va trebui sa ajute la cresterea calitatii publicitatii online si sa adopte norme cat mai realiste, indiferent de momentul in care se va afilia asociatiei IAB Europe.
Daca marketerii sunt preocupati de calitatea campaniilor, publisherii incearca sa creasca calitatea continutului site-urilor si gradul de interactivitate cu utilizatorul.
Astfel, Cristian Ditoiu, managerul diviziei media din cadrul grupului Realitatea Catavencu, a spus ca se va concentra pe eficientizarea vanzarilor de spatiu, prin imbunatatirea continutului site-urilor de stiri (precum Cotidianul sau Realitatea) si prin accentul pus pe paginile premium din cadrul acestora.
Pentru ca site-urile sa fie profitabile, este nevoie atat de informatii relevante, cat si de facilitarea accesului utilizatorului la acestea, a remarcat el.
„Nu este suficient sa ai un continut bun pentru a atrage vanzari mari de publicitate. Este nevoie sa urmarim consumatorul oriunde merge, sa extindem campaniile din presa si TV in Internet, atat pe site-uri cat si pe bloguri sau forumuri. Cu cat acesta are acces mai usor si mai rapid la informatii, cu atat va creste eficienta comunicarii online”.
Managerul a spus ca doreste sa centralizeze toate stirile din cadrul site-urilor din grup intr-un portal separat, pentru a economisi timpul de cautare de stiri al utilizatorului.
In plus, a mai zis el, „informatiile care apar la posturile de televiziune sau in ziarele pe hartie nu mai sunt suficiente. Site-urile vor avea mai multe stiri, pentru ca le vor prelucra in timp real”.
Piata de publicitate online de anul acesta este estimata de analisti la circa 9 milioane de euro, in conditiile in care numarul de utilizatori se va ridica la circa 7 milioane.