„La nivel international, piata reclamelor in-game va ajunge, conform analistilor, la 1 mld. $ in 2012. In Romania, piata site-urilor de jocuri online este inca in frageda copilarie”, a declarat pentru DailyBusiness Remus Ciobanu, director executiv al companiei creatoare de jocuri WitchHutMedia, care are in portofoliu portaluri precum GameSheep.com, JumpToGames.com sau eJocuri.ro.
De aceeasi parere este si Alin Sabo, administratorul portalului Jocuri-gratuite.ro.
„Piata autohtona a portalurilor de jocuri este de cateva sute de mii de euro. In 2008, estimez ca vor mai aparea cel putin cateva zeci de portaluri pe acest segment, dar pe aceasta piata vechimea jucatorilor conteaza mult. Cei mai vechi au deja un start consistent si important”, a spus Sabo. Acesta considera ca in prezent doar circa 10 portaluri au trafic si venituri relevante pe acest segment.
Cea mai importanta sursa de venit pentru portalurile de jocuri este publicitatea online, atat prin agentiile de publicitate autohtone cat si prin serviciul AdSense al Google. Unele portaluri creaza insa in-house jocuri in flash, pe care ulterior le vand catre alte site-uri romanesti sau din afara.
O alta sursa de venit provine de la „jocurile create la comanda” pentru unele campanii publicitare ale unor companii multinationale precum Coca-Cola sau Volkswagen, companii care doresc sa creeze bannere sub forma de mici jocuri, conform oficialilor de pe acest segment de piata.
„Exista doua categorii de site-uri de jocuri – unele care le produc in-house si altele care doar afiseaza jocurile produse de altii. Succesul site-urilor insa nu se masoara, cel putin deocamdata, in cate jocuri au produs”, a declarat Remus Ciobanu.
Piata portalurilor de jocuri din Romania este incetinita din cauza ca nu exista agentii de publicitate specializate
Remus Ciobanu este de parere ca, pentru ca piata romaneasca de jocuri online sa progreseze mult mai rapid, ar fi necesara o agentie de publicitate specializata pe acest segment.
„Exista diferente foarte mari intre piata de jocuri online romaneasca si piata externa. Daca pe extern un site poate fi reprezentat de trei sau patru agentii specializate pe gaming (cum ar fi cpmstar.com sau mochiads.com), in Romania, in afara de faptul ca nu exista nicio agentie specializata, politica publicitatii online ‘iti interzice’ sa vinzi spatiu publicitar mai multor agentii’, este de parere Ciobanu.
„Avantajul este totusi ca pretul pentru mia de afisari (CPM) in Romania este inca mai mare decat pe extern. De asemenea in Romania nu exista nicio agentie specializata pe publicitate in-game”, a completat Ciobanu.
Acesta a precizat ca 2007 a fost anul in care s-au lansat cele mai multe portaluri de jocuri online.
„In prezent, exista peste 60-80 de portaluri de jocuri pe online-ul romanesc. Cred ca 2008 va fi dominat de lansari de site-uri mai complexe, cu jocuri MMORPG (Masive Multiplayer Online Role Playing Game – n.r.)”, a spus Ciobanu.
eJocuri.ro, produs de compania lui Ciobanu, ocupa in prezent locul 10 pe segmentul „Divertisment”, conform Trafic.ro, cu un numar de circa 130.000 de vizitatori pe saptamana.
Cosmin Romega, director executiv la JocuriBune.ro, este de parere ca in prezent pe piata sunt chiar si mai multe portaluri de jocuri.
„In prezent sunt cel putin 30 de site-uri ce au un numar semnificativ de utilizatori si continut relevant. Pentru fiecare astfel de site au aparut insa alte zeci care incearca sa le copieze stilul, continutul si chiar si numele”, este de parere Romega.
Jocuri-Bune.ro ocupa in prezent locul 11 pe segmentul „Divertisment”, conform Trafic.ro, cu un numar de circa 100.000 de vizitatori pe saptamana.
Unii jucatori vad o crestere importanta a acestei piete doar pana in 2009
„Consider ca aceasta crestere puternica a pietei de portaluri de jocuri va dura doar inca 2 ani, dupa care va incepe sa incetineasca. Pe piata internationala, desi exista inca interes pentru aceste portaluri, din ce in ce mai multi oameni prefera jocurile mai complexe, chiar daca trebuie sa plateasca pentru ele. Acestia se duc la magazin, dau cateva zeci de dolari pe un joc de genul World of Warcraft, si lasa de-o parte portalurile de gen”, este de parere Alin Sabo, de la Jocuri-gratuite.ro
Majoritatea portalurilor de jocuri autohtone ofera posibilitatea vizitatorilor de a activa programele gratuit si fara a fi nevoie de inregistrare prealabila.
Cele mai accesate jocuri sunt cele de satira-amuzante, cu subiect politic (impuscarea gainilor lui Nastase de la Cornu), programe ce au personaje principale din politica, precum Basescu sau Tariceanu.
„De asemenea, unele dintre cele mai cautate jocuri sunt cele in care lumea isi regaseste propriile probleme si subiecte de interes, precum jocurile cu masini, in care le trebuie doar cateva minute pentru a face o cursa cu toata viteza, ori jocurile de indemanare si cele sportive, in care le sunt testate reflexele si capacitatea de a se adapta la diferite situatii”, a spus Cosmin Romega, acesta subliniind insa ca, in functie de perioada, un anume joc poate atrage foarte multi vizitatori.
„De exemplu, un joc simplu cu Elodia a atras intr-o singura zi la un moment dat peste 7.000 de accesari. Jucatorii de pe piata care se pliaza cel mai bine pe gustul internautilor si care simt cand vine ‘valul’ pentru un anumit tip de activitate au castig de cauza, chiar daca este doar temporar”, a mai spus Romega.
Cel mai vizitat portal pe segmentul de site-uri cu jocuri este MiniClip.ro, acesta ocupand in prezent locul trei pe sectiunea „Divertisment” a Trafic.ro, cu un numar de circa 350.000 de vizitatori pe saptamana.
Pe primele doua locuri in sectiunea „Divertisment” a Trafic.ro se afla doua site-uri care nu se incadreaza in categoria jocurilor de mici dimensiuni: Conquiztador.ro, un joc de cultura generala detinut de Media Pro, cu circa 800.000 de vizitatori pe saptamana si site-ul de media-sharing Trilulilu.ro, cu circa 700.000 de vizitatori saptamanal.