Cat de profitabila este promovarea unui site in presa, in outdoor, sau pe posturile de televiziune? Reprezentantii companiilor de profil spun ca rezultatele unei astfel de campanii nu sunt masurabile.
„Am investit circa 200.000 de euro in publicitatea offline in ultimul an. Am incercat atat outdoor-ul, print-ul, cat si TV-ul. Testam toate metodele si apoi continuam cu ce functioneaza”, a declarat Calin Fusu, director Neogen. Din totalul de 200.000 de euro, o suma cuprinsa intre 20.000 si 100.000 de euro a fost directionata catre televiziuni.
Intrebat cum masoara eficienta acestor metode de promovare, Fusu a precizat ca nu exista nicio modalitate de a-si da seama care din modalitatile offline mai sus mentionate sunt mai eficiente pentru compania pe care o conduce.
Anul acesta, Neogen a ales promovarea printr-o campanie pe litoral, oferind tricouri cu inscriptia firmei celor care isi creeaza un cont pe site.
„Am inceput la Peninsula in Targu Mures, si continuam cu toate statiunile de pe litoral: din Vama Veche pana in Mamaia. E primul an si dupa ce vom vedea rezultatele vom decide daca o repetam”, a precizat Calin Fusu.
Campania de pe litoral va dura aproximativ o luna, in august. Aceasta are ca principal scop atragerea de noi utilizatori, precum si asocierea brandului cu distractia de pe litoral.
Principalul avantaj al acestui tip de promovare offline este si densitatea mai mare de oameni, „deci mai multi useri Neogen”, a explicat Fusu.
Cu cateva exceptii, exemplul de mai sus fiind inclus aici, cel mai bun canal de promovare al site-urilor ramane tot Internetul, considera Ionut Oprea, director executiv al Interactive Advertising Bureau (IAB) Romania.
„In mediile de promovare offline, nu numai ca nu poti masura investitia, ci mai apar si probleme de tipul targetarii. Cei care privesc reclama au oare acces la Internet? Sau probleme de tipul – cei care au vazut aceasta campanie vor mai tine oare minte site-ul pana ajung la un calculator?”, a spus Ionut Oprea.
Potrivit acestuia, promovarea offline a unor medii online poate ajuta la brand awarness, dar din pacate, fara masurarea rezultatelor nu se poate trage o concluzie ferma in acest sens.
„Bineinteles ca sunt si exceptii. Campania de pe litoral a Neogen, de exemplu, este una dintre ele. Ei o sa poata masura cati useri au atras prin aceasta campanie si cati o sa ramana utilizatori activi si dupa. Plus ca in urma cresterii bazei de utilizatori ofera si obiecte promotionale, care vor fi mai apoi purtate de acestia si vazute de mult mai multa lume”, a adaugat Oprea.
Promovarea offline nu se potriveste oricaror tipuri de site-uri si cel mai bine se apeleaza la ea dupa „epuizarea” mijloacelor de publicitate online, a concluzionat Oprea.
De aceeasi parere pare sa fie si Adrian Alexandrescu, reprezentant al companiei de publicitate Interactions. „Daca businessul e de asa natura incat sa aiba sens un direct mailing, de exemplu produse super premium sau imobiliare pentru promovarea catre companii, atunci da, are sens ca un site sa se promoveze offline. Pentru majoritatea restului de business-uri online, de exemplu shop-uri de electronice sau magazine care au produse/ servicii ieftine si se bazeaza pe volum pentru a face profit, are mai mult sens sa aleaga totusi canalele online”, explica Alexandrescu.
[quote=Calin Fusu, director Neogen]In TV nu voi mai investi in vecii vecilor. Targetul nostru nu se uita la TV[/quote]
Sergiu Biris, directorul site-ului de continut video Trilulilu.ro, nu a desfasurat anul acesta o campanie estivala de promovare a site-ului.
„N-am desfasurat nicio campanie pe litoral vara asta. Am fost ocupati cu multe alte proiecte, dar e posibil s-o facem anul viitor. E avantajos sa promovezi offline unele produse online si vom avea un studiu de caz in sensul asta cu campania pe care am realizat-o impreuna cu Discovery Channel”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Sergiu Biris, director Trilulilu.ro.
Deocamdata una dintre modalitatile de promovare offline a site-ului a fost dusa la capat tot prin mediul online. „Avem magazinul online Trilulilu, de unde utilizatorii pot sa-si cumpere obiecte promotionale. Totodata, multe din aceste obiecte sunt oferite cadou utilizatorilor nostri”, a explicat Biris.
In ceea ce priveste magazinele online, cea mai buna modalitate de promovare sunt showroom-urile. Cel mai mare magazin online, eMag.ro a organizat chiar in showroom-ul sau un eveniment de promovare a produselor Asus ‘U, Asus & the Girls’, unde clientii pot testa produsele pe care doresc sa le achizitioneze.
Pe plan international, cea mai mare companie de Internet, Google a apelat la marketing-ul direct pentru a atrage mai multe venituri din serviciile de publicitate. De exemplu, grupul a trimis antreprenorilor romani cupoane de promovare gratuita in limita a 200 de lei prin intermediul postei clasice.