Concluzia reiese in urma chestionarii de catre DailyBusiness a mai multor autori de jurnale personale publicate online, cu trafic si continut relevant, precum si a mai multor companii mari din Romania.
„Blogurile nu livreaza inca traficul dorit de multinationale, iar calitatea dialogurilor si comentariilor e greu de masurat. Exista totusi cazuri in care blogurile ar putea sa fie incluse in campanii de advertising, dar in acest moment pe langa micile shop-uri online, nu vad alti advertiseri care ar intra”, este de parere Cristian Manafu, managing partner la compania de organizare de evenimente Evensys si autor al blogului manafu.blogspot.com, care spune ca nu vede deocamdata ca fiind iminente campanii de mari dimensiuni pe bloguri.
Principalii doi operatori de telefonie mobila din Romania, Orange si Vodafone, nu au intrat pana in prezent cu publicitate pe bloguri.
„Pana in prezent nu am derulat campanii de comunicare pe bloguri si deocamdata nu avem planuri de a utiliza acest mediu”, este pozitia oficiala a operatorului Orange.
[quote=Bogdan Tataru, Microsoft Romania]Criteriul de alegere al blogurilor ar trebui sa fie audienta – calitatea si nu cantitatea[/quote]
Cristi Dorombach, care scrie pe blog-ul Piticu.ro pentru circa 20.000 de vizitatori pe saptamana, este de parere ca in momentul in care un operator telecom s-ar confrunta cu probleme de retea, audienta blogurilor ar fi prima care ar incepe sa discute pe aceasta tema.
„Daca acesti operatori nu ofera servicii de calitate, atunci vor fi primii taxati, mai ales de pe bloguri. Cum ar fi sa pice acum o centrala a unui operator telecom? In jumatate de ora toti bloggerii care sunt abonati ai acelui operator, si nu numai, ar da cu ei de pamant pe bloguri, in prezenta reclamei acelei companii”, spune el.
Pe blogul sau, Dorombach a gazduit mai multe campanii publicitare, precum cea a Dacia, si a unor magazine online precum PCGarage.ro sau USBMania.ro.
Pe de alta parte, operatorul Romtelecom, desi inca nu a plasat reclame pe bloguri, vede oportunitati de promovare in special pentru serviciul de Internet ClickNet.
„In portofoliul Romtelecom exista un brand de Internet de banda larga, ClickNet, care se preteaza reclamei pe Internet. In plus, credem ca pe o piata extrem de aglomerata cu mesaje publicitare trebuie sa fim deschisi sa folosim orice canal nou, inovativ, diferit, pentru a comunica”, a declarat pentru DailyBusiness Alfred Borcan, director de comunicare si marketing al Romtelecom.
[quote=Victor Kapra, new media content manager Publimedia si blogger]Cred ca prezenta publicitatii pe bloguri si mai ales a proiectelor speciale va creste semnificativ in urmatorii 2-3 ani[/quote]
„Tinind cont de explozia care s-a inregistrat in acest domeniu (numarul de bloguri – n.r.), evident ca dorim sa lansam in viitor unele campanii publicitare si pe bloguri. Ca principiu, blogurile pot fi folosite cu succes mai ales pentru campanii cu target de nisa, specializate”, a mai spus Borcan, de la Romtelecom.
La randul lor, oficialii Dacia au precizat ca publicitatea companiei pe bloguri, campanie derulata in 2007, a fost de succes, in special datorita faptului ca a fost una dintre primele realizate de o companie mare in acest mediu, ceea ce i-a oferit vizibilitate.
„Blogurile reprezinta un canal foarte bun de promovare ‘de la om la om’, am putea sa mai lansam astfel de campanii, in viitor”, a spus pentru DailyBusiness Constantin Stroe, director general al companiei.
Ce conteaza mai mult, traficul mare sau limbajul elevat si calitatea audientei?
„In momentul in care o companie mare lanseaza o campanie publicitare pe bloguri, stie unde si in ce se baga. Stie ca risca sa fie injurata – cum se intampla pe cele mai multe bloguri cu trafic mare -, dar totodata stie ca atinge o audienta diversa, mai ‘conectata’ la realitate”, este de parere Constantin Ferseta, director de marketing al Neogen.
Compania Neogen a introdus de saptamana trecuta reclame pentru serviciul BestJobs.ro pe bloguri precum Zoso, Piticu sau Arhi.
„Principalul avantaj pentru o companie care isi face reclama pe bloguri nu este neaparat numarul de click-uri, cat brand awareness-ul. Compania se face cunoscuta mai bine, se apropie de mai multe categorii sociale”, a mai spus Ferseta. Acesta a precizat insa ca „va mai trece ceva timp” pana cand multinationalele „vor indrazni” sa faca pasul catre acest mediu, care nu este lipsit de limbaj uneori vulgar.
„Companiile sunt interesate de trafic, pentru a include reclama. Iar pentru a avea trafic, trebuie ca blogurile sa abordeze si subiecte mai neortodoxe. Iar subiectele de acest fel atrag dialoguri aprinse, care uneori duc la adevarate razboaie verbale”, a mai declarat pentru DailyBusiness oficialul Neogen.
Acesta a precizat ca recent inceputa campanie a BestJobs.ro pe bloguri va dura mai mult de o luna, Ferseta asteptandu-se sa primeasca si „unele injuraturi”.
„Suntem o companie online si, desi ne integram mult mai bine printre bloggeri, consideram ca ne vom primi si noi portia de critici. Dar criticile sunt constructive si nu vor dauna brandului, ci din contra”, a mai spus acesta.
Cristian Manafu are o parere similara. „Desi companiile mari ar trebui sa fie deranjate de injuriile de pe bloguri, in realitate nu se intampla asa. Se mizeaza mai degraba pe influenta blogurilor si mai putin pe decenta vorbelor”, a spus Manafu.
Victor Kapra, new media content manager Publimedia si detinator al blogului VictorKapra.ro, este totusi de parere ca unele companii se feresc de bloguri si ca o parte din „vina” de a nu atrage multinationalele le revine si autorilor de bloguri, care folosesc prea des injurii si subiecte neortodoxe.
„Sintagmele mai „colorate”, daca sunt dozate cum trebuie, pentru expresivitate, n-ar trebui sa fie o problema pentru advertiseri. Trist este insa cand bloggerii nu stiu sa-si exprime ideile decat prin injuraturi si in limbaj de manelist. Aceasta categorie de bloggeri, desi poate atinge uneori un trafic interesant, nu va avea niciodata publicitate semnificativa pe bloguri, decat poate de la producatorii de seminte pentru spart in dinti”, este parerea lui Kapra.
„Adevarul este ca intre miile de bloguri romanesti sunt destul de putine cele care intr-adevar au trafic si/sau influenta. N-as invinovati neaparat companiile pentru ca nu ‘vor’ sa vina cu publicitate pe bloguri, cred ca acestea asteapta ca blogosfera sa se maturizeze putin. In acelasi timp, cred ca prezenta publicitatii pe bloguri si, mai ales, a proiectelor speciale va creste semnificativ in urmatorii 2-3 ani”, a mai spus Kapra.
Compania producatoare de software Microsoft Romania este de parere ca dialogurile si continutul general al blogurilor reprezinta criteriul principal de alegere prin care companiile mari decid unde si daca isi lanseaza publicitate.
[quote=Cristi Dorombach, blogger Piticu.ro]Companiile sunt uneori ‘old fashioned’, obisnuite cu reclamele standard, de aceea sunt tematoare cand vine vorba de publicitate pe bloguri[/quote]
Desi nu a intreprins pana in prezent campanii publicitare pe bloguri, Microsoft se arata deschisa promovarii in acest mediu.
„Criteriul de alegere al blogurilor ar trebui sa fie audienta – calitatea si nu cantitatea. Traficul este un criteriu, dar nu este un ‘must’. Alegerea unui blog cu un trafic mai redus, dar de calitate, este de preferat. Profilul autorului, calitatea posturilor, a comentariilor si in general a administrarii blogului este punctul forte in momentul in care se ia decizia de a plasa un anume mesaj publicitar”, a declarat pentru DailyBusiness Bogdan Tataru, marketing communication manager Microsoft Romania.
Acesta a precizat insa ca mediul creat de bloggeri este unul imprevizibil, fiind foarte importanta strategia de comunicare.
„Trebuie creat un mesaj relevant, intr-un spatiu relevant, pentru o audienta pe masura”, este de parere oficialul Microsoft Romania.
Acesta este de parere ca din ce in ce mai multe companii sunt interesate de a intra cu publicitate in zona blogurilor, in ceea ce ar putea deveni „un trend”.
„Exista un trend in ceea ce priveste comunicarea in zona digitala si anume abordarea mai putin conventionala/clasica efectuata prin intermediul banner-elor in orice format ar fi ele”, a mai spus Tataru.
Parerea este sustinuta si de Mircea Scarlatescu, managing partner la compania de servicii IT eSol ExpertIT si detinator al blogului Scarlatescu.ro.
„In mod cert continutul unui blog influenteaza decizia unei companii de a-l include sau nu intr-un mediaplan; e poate cel mai important aspect care este luat in calcul. Din punctul meu de vedere este chiar mai important decat traficul unui blog, care nu are aceeasi relevanta ca in cazul unui portal de exemplu. Si din acest punct de vedere cred ca pentru un blogger de succes e nevoie de atentie atat la posturile proprii, cat si la moderarea comentariilor ce apar in urma acestor posturi, pentru ca si ele duc la formarea unei imagini despre acel blog si despre bloggerul implicat”, a declarat Scarlatescu.
Campania Audi de pe bloguri – un exemplu de publicitate ce se poate realiza in acest mediu
„Blogurile reprezinta un mediu nou de advertising pentru companii, care poate fi folosit in paralel, complementar cu publicitatea clasica la TV, presa online sau tiparita sau radio. Insa, pe bloguri consider ca trebuie create altfel de campanii, care sa se muleze mai bine pe publicul tinta al acestora”, este de parere Bogdan Tataru, de la Microsoft Romania.
Mai multi bloggeri, dar si oficiali ai unor companii mari, au apreciat ca fiind originala si inspirata, de exemplu, campania publicitara intreprinsa de Audi, prin care unui numar de circa 10 bloggeri li s-a oferit in teste cate un vehicul A4 pentru a-l testa si a scrie despre experienta avuta la volan.
„Companiile traditionale ar trebui sa intre pe bloguri cu unele campanii publicitare mai deosebite decat clasicele bannere. Ideea avuta de Audi este una excelenta”, este de parere Constantin Ferseta, de la Neogen.
„In momentul in care, ca si advertiser, ti-ai castigat un numar de ‘avocati’ in urma testarii produsului, impactul pe care acestia il pot avea in comunitate este extrem de important”, este de parere si Bogdan Tataru.
[quote=Orlando Nicoara, director executiv MPI, blogger pe Orlando.ro]Cand am acceptat campania Audi, m-a atras ideea de a folosi Internetul si blogul altfel decat in modul considerat deja ‘clasic'[/quote]
Ideea conform careia companiile mari ar trebui sa incerce sa intre pe bloguri cu unele campanii originale este sustinuta si de bloggerul Cristi Dorombach.
„Cred ca vom vedea in perioada urmatoare cum vor creste in numar microbannerele si probabil pe anumite bloguri vor aparea si sponsorizari de genul ‘powered by’. Trebuie doar ca agentiile sa vada putin si dincolo de bannerele clasice”, crede Dorombach.
„Bloggerii sunt priviti cu teama de companiile mari, iar lipsa specialistilor care sa poate monitoriza eficient blogosfera si folosi oportunitatile ei duce la o lipsa de implicare acuta. Campania Audi ce s-a desfasurat in acest an este, pana in prezent, o exceptie”, este si parerea lui Mircea Scarlatescu.
Reversul medaliei – ce conditii pun bloggerii pentru a accepta reclame?
„Deja stiu ca se pregatesc cateva campanii pe bloguri, insa nu voi colabora sau cel putin nu le voi trata ca reclame, ci le voi sprijini daca ideea imi va placea. Cred ca in selectia reclamelor conteaza cel mai mult compatibilitatea dintre branduri si blogger/blog”, este de parere Cristian Manafu.
Acesta a precizat ca, de exemplu, ar accepta pe blog reclama de la producatorul american de IT&C Apple, deoarece printre insemnarile publicate de Manafu se regasesc mai multe despre produsele acestei companii.
„Nu cred in ideea de a alege un advertiser dupa marimea sa, insa in cazul meu as prefera sa am mai putin sponsori, dar mai mari, decat multi si mici. E o chestiune de imagine pana la urma”, a mai spus Manafu.
Acesta a mai spus ca pana in prezent nu a gazduit multe reclame pe blogul personal, desi mai multe companii s-au aratat interesate.
De o parere similara este si Mircea Scarlatescu. Acesta considera ca trebuie sa existe o legatura intre continutul blogului si compania care vrea sa isi faca reclama pe acel suport.
„Singura campanie publicitara pe care am acceptat-o pana acum este cea a IBM. Este campania pe care o consider cea mai potrivita pentru un blog al unui managing partner in zona de IT”, a spus Scarlatescu.
„Am selectat companiile care au avut campanii relevante fata de continutul blogului meu si audientei pe care o am. Nu am acceptat campanii netargetate, doar pentru trafic sau pentru ‘cunostinte’, mai ales ca Scarlatescu.ro nu are ca scop vreun castig financiar direct, ci se vrea o platforma de comunicare”, a mai spus acesta.
Pe de alta parte, bloggeri precum Cristi Dorombach (Piticu) sau Victor Kapra considera ca, atata timp cat nu sunt „deranjati” in mod direct de reclame, nu este nevoie sa fie puse conditii companiilor.
„Nu a fost necesar sa impun vreo conditie advertiserilor, pentru ca nici acestia nu au avut pretentii care sa ma deranjeze. Am sustinut reclama, atat platita, insa si neplatita, din prietenie fata de unii oameni sau unele ONG-uri”, a spus Kapra.
Desi Orlando Nicoara nu are in plan sa introduca in viitorul apropiat reclame pe blog, acesta a spus ca a sustinut si va sustine daca este cazul campanii umanitare, pe gratis.
Sunt gata bloggerii sa faca mici compromisuri pentru a include publicitate?
Unii dintre blogerii cu trafic si continut relevant in online-ul autohton au precizat ca, desi nu sunt gata sa faca modificari substantiale in stil sau tematica celor scrise, nu exclud mici modificari care sa se preteze mai bine anumitor pretentii ale advertiserului.
„Daca ideea de promovare este creativa, iar produsul care trebuie promovat imi place, putem sa umblam si la stil/tematica. Atentie insa, cititorii ‘simt’ de obicei cand autorii blogurilor incearca sa ‘fenteze’ cu articole platite prezentate drept ‘spontane’. Asa ca recomandabil este sa atentionezi intr-un fel sau altul cititorii atunci cand plasezi materiale generate la cererea celor care platesc reclama”, a declarat Victor Kapra.
„Exista si cazuri in care se simte o modificare a stilului, insa aici nu ai ce sa faci. Pe blog rolurile de reporter, redactor, fotograf, secretar general de redactie, sef de sectie si redactor sef sunt jucate de un singur om. Care nu joaca dupa nicio regula. Unii insa au propriile reguli si probabil cu timpul, cei care vor sa fie luati in serios isi vor declara intentiile”, a spus la randul sau Manafu.
Acesta a precizat ca schimbarea sau modificarea stilului de a scrie si tematicile alese nu ar trebui sa fie o practica acceptabila.
Posibile probleme de credibilitate semnaleaza si Scarlatescu. „Atat timp cat nu apar diferente flagrante intre stilul posturilor platite si restul insemnarilor, si in acelasi timp daca posturile platite sunt marcate ca atare, sunt sanse ca bloggerul sa-si pastreze credibilitatea si publicul. In caz contrar insa e o practica care nu ar trebui incurajata, pentru ca duce la pierderi de credibilitate serioase. Depinde mult de natura blogului si de capacitatea bloggerului de a posta mesaje credibile si ancorate in realitate”, este de parere el.
„Tematica este esentiala pentru ca ea selecteaza pana la urma un anumit gen de public-tinta, interesant pentru advertiser”, a conchis Scarlatescu.