Colosul Meta, care deţine Facebook şi Instagram, a prezentat primul său prototip de ochelari cu realitate augmentată şi inteligenţă artificială (IA), sperând ca în cele din urmă să creeze o nouă platformă informatică pentru consumatori, după calculatoarele personale şi telefoanele mobile.
Numiţi „Orion”, ochelarii sunt echipaţi cu o cameră foto, căşti şi un asistent IA cu activare vocală, la fel ca ochelarii conectaţi Meta Ray-Ban, disponibili pe piaţă de mai mulţi ani. Aceşti ochelari includ, însă, şi proiectoare minuscule pentru vizualizarea de videoclipuri, ecrane sau chiar persoane sub formă de holograme – toate acestea fără a purta căşti care izolează utilizatorul. „Este ca o maşină a timpului’, a declarat Mark Zuckerberg, şeful Meta.
„Oferă o privire în viitor care cred că va fi foarte interesantă”, a comentat el. Miliardarul şi-a încheiat prezentarea anuală a noilor produse ale grupului cu acest nou dispozitiv, singura surpriză reală a evenimentului de la Menlo Park (California), unde se află sediul companiei.
se diferențiază de alți ochelari AR, cum ar fi cei de la Snapchat, prin capacitatea de a afișa imagini pe toată suprafața lentilelor, oferind o experiență mai imersivă. Proiectoarele mini-LED integrate în rama ochelarilor proiectează imagini 3D în câmpul vizual al utilizatorului, creând astfel o integrare între elementele virtuale și mediul real. Utilizatorii pot interacționa cu aceste obiecte virtuale prin gesturi sau comenzi vocale.
Pe lângă interacțiunea prin gesturi, dezvoltată pe baza tehnologiei Meta Quest VR, Orion beneficiază și de un control avansat prin voce, asistat de inteligența artificială proprie Meta. De asemenea, o brățară specială detectează mișcările subtile ale mâinii, permițând utilizatorilor să deruleze sau să facă „click” fără gesturi evidente.
Zuckerberg a povestit cum a format o echipă în urmă cu zece ani pentru a realiza ochelari wireless uşori (sub 100 de grame), capabili să proiecteze imagini clare, luminoase şi suficient de mari pentru a se potrivi cu toate modurile de utilizare şi mediile, fără a împiedica contactul vizual cu persoanele din jur, prezente fizic.
Pentru a interacţiona cu diferitele funcţii ale ochelarilor, utilizatorii îşi folosesc vocea şi gesturile, dar şi, potenţial, gândurile, datorită senzorilor de pe o brăţară. „Este nevoie de un dispozitiv care să poată trimite un semnal de la creier”, a subliniat şeful Meta. „Acesta este primul dispozitiv alimentat de interfaţa noastră neuronală pe încheietura mâinii”, a precizat el.
Fondatorul Facebook a schimbat numele gigantului reţelelor de socializare în Meta la sfârşitul anului 2021, pentru a semnala trecerea către metavers, viziunea sa asupra viitorului internetului şi al informaticii, unde lumile reală şi virtuală se vor îmbina prin intermediul dispozitivelor de realitate augmentată şi virtuală (AR şi VR).
De atunci, căştile VR Quest s-au succedat, iar ochelarii conectaţi Ray-Ban au câştigat în capacităţi IA, însă metaversul nu a sedus (încă) publicul larg. Obsesia lui Mark Zuckerberg îi exasperează însă pe investitori, divizia Reality Labs a Meta pierzând câteva miliarde de dolari în fiecare trimestru. „Agitaţia în jurul metaversurilor s-a încheiat”, a recunoscut Vishal Shah, vicepreşedintele Meta responsabil cu metaversurile, în cadrul unei mese rotunde cu jurnaliştii.
„Şi sunt foarte bucuros de acest lucru, pentru că atunci când se vorbeşte foarte mult, este greu să te ridici la înălţimea aşteptărilor”, a continuat acesta. El a reiterat că este vorba de investiţii pe termen lung şi a explicat că, dincolo de tehnologie, echipele sale caută mai ales să recreeze sentimentul de apartenenţă la un grup de oameni, în condiţiile absenţei lor fizice, deoarece nu întotdeauna este posibilă deplasarea.
Chiar dacă întâlnirile la distanţă prin intermediul ecranelor sau hologramelor „nu pot înlocui” conversaţiile faţă în faţă. Spre deosebire de căşti, care continuă să fie greoaie, ochelarii au şanse de a fi adoptaţi pe scară largă, a estimat Jeremy Goldman de la eMarkerter. Orion „reprezintă pariul Meta într-o lume post-smartphone”, a comentat analistul.
În opinia sa, totul va depinde de capacitatea ochelarilor de a simplifica cu adevărat viaţa de zi cu zi a utilizatorilor, dar şi de preţul lor.
Meta a precizat că producția ochelarilor Orion este încă prea costisitoare pentru a fi lansată pe piața largă, iar dimensiunile ramei trebuie reduse pentru a fi comercializate.
În parteneriat cu Essilor-Luxottica, proprietarul Ray-Ban, Meta își propune să dezvolte ochelarii „smart” care, în viitor, ar putea înlocui smartphone-urile. Mark Zuckerberg afirmă că, la fel ca tranziția de la desktop la mobile, ochelarii „smart” ar putea deveni principalul dispozitiv pentru accesarea internetului.