„Veniturile din publicitate, contracte si parteneriate ale portalurilor de preturi comparative din Romania au fost in 2007 de circa 500.000 euro. Cu toate ca pe piata nu sunt multi jucatori, nu prevad pentru 2008 o explozie a numarului acestora”, a spus pentru DailyBusiness Arthur Radulescu, managing director Asesoft Net SRL, proprietar al portalului ShopMania.ro.
„Piata va creste in 2008 mai putin decat in 2007, cu circa 50%, in conditiile in care anul trecut piata portalurilor de preturi comparative a inregistrat o crestere de aproape 70%”, este de parere Horia Mosneag, general manager al Blue Star SRL, proprietar al portalului Indecis.ro.
Portalurile de preturi comparative prezinta mai multe oferte de produse ale mai multor retaileri, afisand totodata preturile. De cele mai multe ori portalurile de preturi comparative nu vand produsele respective, ci doar le prezinta, ajutandu-i pe internauti sa ia decizii de cumparare.
Investitia intr-un portal de preturi comparative se ridica la circa 7.000-10.000 euro. Conform jucatorilor din piata, investitia initiala se amortizeaza in 6-9 luni de la lansare, in functie de numarul contractelor si numarul de vizitatori.
Principalele surse de venit ale portalurilor de preturi comparative sunt publicitatea (regii de publicitate si programe gen Google AdSense), precum si venituri din programe premium care sunt achizitionate de retailerii ce vor o expunere mai mare pentru produsele listate in sisteme.
„Cu toate ca piata nu este inca foarte bine dezvoltata, nu prevad aparitia brusca in 2008 a mai multor portaluri de preturi comparative, intrucat este mult mai greu sa lansezi un astfel de site decat un simplu magazin online. Este un sistem mult mai dificil, sunt proceduri si rutine mai grele, este nevoie de specialisti IT cu o pregatire mai buna”, este de parere Radulescu de la ShopMania.
Conform acestuia, in prezent pe piata sunt doar 4 jucatori importanti, ShopMania.ro ocupand circa 35-40% din piata.
Ceva mai optimist decat Radulescu este Mircea Chioran, manager al portalului de preturi comparative Preturi.helio.ro.
„In SUA si alte state precum cele din vestul Europei exista mai multe site-uri de comparat preturi decat in Romania, doar in Marea Britanie exista kelkoo.co.uk, ciao.co.uk, pricerunner.co.uk, dealtime.co.uk, sau shopgenie.co.uk. Ma astept ca si in Romania sa apara mai multe site-uri de comparat preturi. De fapt in Romania toata piata online este in continua crestere. Oamenii de-abia acum se obisnuiesc cu shopping-ul online, plata online cu credit card-uri”, a spus Chioran. Acesta este de parere ca pe piata autohtona activeaza circa 10 portaluri de preturi comparative.
Cumparatorii online iau decizii in primul rand bazandu-se pe informatiile gasite cu ajutorul motoarelor de cautare. Pe urmatoarele locuri in topul surselor de informare sunt recomandarile personale si website-urile care ofera comparatii intre preturile produselor oferite de mai multe firme, rezulta dintr-un studiu realizat recent de European Interactive Advertising Association.
„Ca utilizator de Internet consider ca acest clasament este valabil oriunde exista comert electronic, deci Romania nu poate face exceptie. Ca si investitor, m-am bazat pe acest considerent cand am inceput proiectul Indecis.ro”, este de parere Horia Mosneag.
De o parere similara este si Petenyi Mark, marketing manager al Compari.ro.
„Ajutam utilizatorii in alegerea celei mai avantajoase oferte, in timp ce generam un trafic important magazinelor. Acest serviciu este utilizat de multi, deci este evident ca exista cerere”, a spus Mark.
„Tind sa cred ca in Romania si in tarile din estul Europei importanta unui motor de comparatii de produse/preturi este chiar mai mare decat intr-o tara ca SUA sau alte zone unde exista deja o cultura puternica a internetului. Imi bazez aceasta concluzie pe datele pe care le avem din sistemul ShopMania international, noi fiind prezenti in 14 tari”, spune Radulescu.
Acesta a precizat ca peste 50% din veniturile ShopMania.ro provin de pe piata locala. Tarile care aduc cele mai mari venituri in afara Romaniei sunt Italia si Franta.
„In 2008 vrem sa ne extindem prezenta in alte 11 tari, printre care China, Germania, Turcia, si vom intra chiar in urmatoarele 2 saptamani in Bulgaria si Polonia. Am cumparat deja domeniile in aceste tari”, a spus Radulescu, adaugand ca in prezent Shopmania.ro are listate produse de la circa 1.500 de firme.
„La fel cum Shopmania.ro a intrat in alte tari, nu este exclus ca in 2008 sa intre si in Romania jucatori din afara”, este de parere Chioran, de la Preturi.helio.ro
Oficialii Compari.ro nu au precizat cu exactitate cate companii afiseaza produse pe site-ul de comparare de preturi, spunand doar ca numarul acestora este de ordinul sutelor. De asemenea, Compari.ro estimeaza dublarea afacerilor in 2008.
Pana in prezent, Indecis.ro are circa 100 de companii ale caror produse le listeaza, urmarind ca pana la finele lui 2008 sa atraga inca cel putin 200. Preturi.helio.ro are inregistrate in prezent 44 de magazine online din Romania, estimand o crestere de 100-150% a numarului acestora in 2008.
Principalul jucator de pe piata autohtona ca numar de vizitatori este Price.ro, situat pe locul doi in Trafic.ro pe segmentul „comert electronic”, cu un numar de circa 240.000 de vizitatori pe saptamana. Pe locul trei in top-ul Trafic.ro se afla ShopMania.ro, cu un numar de circa 190.000 de vizitatori pe saptamana.
Primul loc in Trafic.ro pe segmentul „comert electronic” este ocupat de portalul de licitatii Okazii.ro.
Oficialii Price.ro nu au facut comentarii pentru acest articol.