Astfel, fie ca si-au crescut traficul, au dezvoltat noi aplicatii sau produse, aceste tipuri de site-uri sunt intr-o continua expansiune. Si asta pentru ca spre deosebire de alte domenii, incepand din 2006, cand a aparut prima platforma, si pana in prezent, in online-ul romanesc exista doar patru mari site-uri de comparare financiara, respectiv Conso.ro, Vreaucredit.ro, FinZoom.ro si Efin.ro.
Nisa reuseste insa sa atraga intre 2.500 (cazul Finzoom.ro) si 8.000 de de utilizatori unici pe zi (conso.ro.), profilul acestora fiind de utilizatori diferiti in fiecare zi, aflati in cautarea de produse financiare noi.
Alin Iacob, editor sef al Conso.ro, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca site-urile de informare si comparare financiara au o responsabilitatea crescuta fata de public, actualizarea datelor si precizia fiind cele mai importante in aceasta nisa.
„Publicul se bazeaza pe informatiile pe care i le furnizez. Eu am pledat intotdeauna pentru o industrie serioasa, pentru a avea toate produsele bancare actualizate. 100% e foarte greu, dar cat mai mult”, sustine Iacob.
Acest lucru este cu atat mai important cu cat, sustine reprezentantul conso.ro, pe site-urile bancilor, informatiile sunt disponibile cu intarziere sau deloc.
„De obicei bancile anunta scaderile de dobanzi la credite si cresteri la depozite si nu anunta invers. Ceea ce e normal, pentru ca anunti lucrurile care iti aduc avantaje din punct de vedere al imaginii”, a adaugat reprezentantul aceluaisi site.
In aceste conditii, criza economica nu pare sa fi afectat prea mult industria a siteurilor de comparare financiara. Si asta pentru ca, mai toate aceste platforme au venit cu produse noi pentru utilizatori, incercand sa creasca traficul.
„Nu e un profit senzational, dar suntem pe profit in conditiile in care am dezvoltat foarte mult activitatea. De multe ori renunti la profit ca sa te dezvolti. La noi s-au intrepatruns amandoua”, a adaugat Alin Iacob, precizand ca sursele de venit ale conso.ro provin din publicitate, furnizarea de studii de piata specializate si generarea de leadu-uri (n.r. trimiterea clientilor catre banca, pe baza completarii cererii pentru un anumit produs).
Tarifele de publicitate, reduse masiv pe fondul crizei
Cu toate acestea, publicitatea ramane principala forma de venit pentru aceste site-uri. Iacob a mai spus ca in cazul site-ului pe care il administreaza, acest segment reprezinta 80-90% din venituri.
Totodata, pe fondul crizei economice si a scaderii intregii piete de publicitate, Alin Iacob sustine ca in ultimii ani conso.ro a fost nevoit sa isi reduca masiv tarifele.
„Avem reducere si de 50% fata de ceea ce am perceput in 2008. Si atunci, noi generam aceleasi venituri, in conditiile in care preturile sunt mult mai mici. Vindem reclama pe cont propriu, dar suntem deschisi la orice fel de propuneri, care vine prin regii, agentii. Componenta de regie e 0 in prezent. Vanzarile ni le facem noi, dar multe dintre oferte vin prin agentii”, a mai spus reprezentantul aceluiasi site, adaugand ca proiectele imobiliare si masinile sunt principalele produse pentru care se face publicitate.
„Conso e un loc in care oamenii sunt interesati ce fac cu banii dupa ce ii iau de la banca”, a afirmat Iacob.
La randul sau, Ruxandra Andrei, director adjunct al Finzoom.ro, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca in primul trimestru al lui 2011, comparativ cu aceeasi perioada a lui 2010, nivelul incasarilor s-a dublat, fiind de 2,18 ori mai mare.
Termenele de plata, mai lungi decat anul trecut
Pe de alta parte, Ruxandra Andrei a precizat ca trendul general pentru 2011 este ca termenele de plata au devenit ceva mai lungi, insa „mai predictibile decat in anul precedent”.
De asemenea, veniturile generate de platforma online au crescut in 2010, fata de 2009, cu 24%.Reprezentanta aceluiasi portal a precizat ca publicitatea reprezinta 75% din sursa de venituri, alte 25% din lead-urile online.
„Aceste sunt share-uri aproximative deoarece pentru FinZoom.ro se cumpara in multe cazuri pachete anuale de promovare si publicitate care includ si furnizare de lead-uri”, a adaugat Ruxandra Andrei.
Bancile si IFN-urile, principalii cumparatori de publicitate
Referitor la publicitatea existenta pe site-urile de comparare financiara, cea mai mare frecventa o au institutiile bancare si non-bancare, urmate la ceva distanta de proiectele rezidentiale si segmentul auto.
Ruxandra Andrei a precizat ca bugetele de publicitate atrase de FinZoom.ro difera de la an la an si de la sezon la sezon.
„Daca ne raportam, de exemplu, la primul trimestru din 2011 principalii cumparatori au fost BCR, BRD, Raiffeisen Bank, Bancpost, Cetelem IFN, Emporiki Bank, Allianz Direct”, a adaugat reprezentanta aceluiasi portal.
In ceea ce priveste concurenta pe acest segment si faptul ca site-urile bancilor au propriile calculatoare de simulare financiare, portalurile de profil sustin ca sunt ajutate de existenta acestora.
„Simulatoarele bancilor sufera de acelasi neajuns ca si site-urile acestora: comparabilitatea produselor concurente. Pentru a putea realmente compara mai multe produse, trebuie sa ai un set comun de criterii si un singur scenariu de la care pleci pentru a opera calcule dinamice de dobanda/profitabilitate. Cred ca site-urile tip FinZoom.ro au determinat o dezvoltare mult mai rapida a laturii online in sistemul financiar-bancar. Prin urmare, astfel de intitiative dovedesc relevanta si importanta nisei pe care o reprezentam pe piata financiar-bancara din Romania”, a mentionat Ruxandra Andrei.
Creditele de consum si cele din „Prima Casa” capteaza cel mai mare interes
Ce anume prezinta cel mai mult interes pentru utilizatorii site-urilor de comparare financiara? In cazul FinZoom.ro, cel mai mare interes il capteaza creditele de consum, urmate de cele ipotecare, credite/leasing Auto, depozite si carduri de credit.
In prezent ordinea dupa numarul de vizitatori pe sectiune: credite de consum, credite ipotecare, depozite, fonduri mutuale (de investitii), credite/leasing auto, carduri de credit.
„In ultimii doi ani, lucrurile s-au mai schimbat. Am ajuns astazi sa realizam un trafic foarte apropiat intre cel inregistrat pe Sectiunea Credite Ipotecare fata de cea dedicata Creditelor de Consum, ceea ce in anii trecuti era de neimaginat. Este un semn de maturizare a consumatorilor”, a adaugat Ruxandra Andrei.
Mircea Rasovan, managing partner F5 Solutinons, care administreaza site-ul Vreaucredit.ro, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca anul acesta a crescut interesul institutiilor bancare fata de creditare si dorinta acestora de a comunica mai mult.
Rasovan estimeaza ca in primul trimestru din 2011, platforma pe care o reprezinta a inregistrat o crestere a veniturilor din publicitate cu 50% fata de acelasi interval din 2010. Acesta a precizat ca majoritatea veniturilor realizate provin din publicitate, iar Vreaucredit.ro a inregistrat in 2010 o crestere cu 40% fata de 2009.
Aspectul este important pentru institutiile financiare partenere, deoarece creditele sunt produse vandute cu o repetitivitate scazuta catre acelasi client, facand astfel putin relevanta o masa de utilizatori repetitivi ai unui site de acest gen.
Referitor la cele mai cautate oferte financiare, reprezentantul aceluiasi site sustine ca in primul trimestru al acestui an, cele mai filtrate credite au fost cele de achizitie imobile din programul „Prima Casa”, urmate de creditele de consum negarantate (credite de nevoi personale) , respectiv de creditele de achizitie imobile.
„Odata cu finalizarea programului ‘Prima Casa’ insa creditele de consum negarantate si-au reluat locul de lider in topul preferintelor, urmate de creditele de achizitie imobile , respectiv de creditele de refinantare credite de consum si cele de consum cu garantie ipotecara (nevoi personale cu ipoteca)”, a adaugat Mircea Rasovan.