Online shopping-ul este a doua activitate pe net din Romania, dupa trimiterea si primirea de e-mail-uri, rezulta dintr-un studiu realizat de Gemius Research pe piata autohtona si sustinut de Gokhan Sahn. Afirmatia a fost primita pe piata din Romania cu scepticism.
„Poate si mai important decat acestea e faptul ca un numar foarte mare de internauti, as spune ca aproape toti, au folosit cel putin o data online-ul pentru a afla informatii despre produse, ulterior cumparandu-le din offline. De exemplu, 44% dintre internauti au folosit Internetul pentru a cauta informatii despre produse GSM”, a subliniat oficialul Google, prezent in Romania pentru scurt timp, in cadrul unei conferinte organizate de operatorul telecom Orange.
Majoritatea userilor din Romania ce cauta informatii despre produse pe Internet sunt interesati sa gaseasca si sa compare preturi (69% din internautii autohtoni). Aceeasi pondere compara atributii ale produselor, in timp ce 61% sunt interesati sa afle informatii despre brand-uri.
„Este impresionant faptul ca doar 3% dintre internautii autohtoni nu ar cumpara niciodata produse online. Restul de 47% ar fi dispusi, daca piata s-ar dezvolta. Este un potential foarte mare, atat in Europa de Est cat si in Europa de Vest”, a declarat, la randul ei, Monika Lasota, International Business Development Manager Gemius Research.
20% dintre consumatorii din vestul Europei cumpara frecvent online. Proportia acestora ar urma sa creasca la 50% in 2014, cand suma cheltuita de fiecare pentru achizitii online ar urma sa ajunga in medie la 1.086 de euro.
„Chiar si piata vest-europeana, pe care o consideram in general dezvoltata, are foarte mult potential de evolutie pe acest segment. Cu atat mai mult au potential pietele din Europa de Est, care par a fi mai deschise la noutati si alte posibilitati”, a aratat turcul Gokhan Sahn, de la Google.
Pe de alta parte, Dragos Stanca, manager al F5 Media, divizia de online a Realitatea-Catavencu, este ceva mai sceptic in ceea ce priveste ponderea romanilor ce au cumparat cel putin o data de pe Internet.
„Cred ca studiul Gemini ar trebui sa aiba in vedere si factorul ‘snobistic’. Cand au dat raspunsurile, unii dintre intervievati s-au gandit ca ‘nu e cool sa zic ca n-am cumparat niciodata online’, asa ca ponderea de 50% ar putea fi exagerata. Oricum, trendul este clar crescator”, a afirmat Stanca.
Online-ul, un instrument foarte util pentru branding
Dimitris Zogopoulos, marketing manager Nestle Ice Cream Romania, subliniaza ca importanta este si forta de branding pe care o ofera acest mediu produselor.
„Online-ul aduce branding. E un instrument foarte util in mixul de marketing. In viitor nu cred ca va mai exista campanie care sa nu aloce bani si promovarii pe Internet„, a declarat Zogopoulos, adaugand ca „Internetul creeaza vizibilitate foarte mare”.
Gokhan Sahn de la Google considera ca online-ul si offline-ul nu ar trebui sa intre in competitie, ci din contra, sa se completeze. „Aud opinii conform carora online-ul ‘musca’ din offline, sau invers. Lucrurile nu ar trebui sa fie asa. Trebuie sa se gaseasca un mix intre cele doua medii – fie publicitate sau pur si simplu retail”.
De o parere similara este francezul Julien Ducarroz, Chief Commercial Officer Business to Consumer al Orange Romania.
„Nu este competitie intre magazinul nostru online si magazinele fizice, ci complementaritate. Totul trebuie insa facut cu cap, deoarece, in ciuda parerii majoritatii, Internetul nu este neaparat mai ieftin decat traditionalul, deci uneori putem si pierde”, a punctat Ducarroz.
Oficialul Orange spune ca magazinele construite pe Internet ar trebui sa se axeze in prima faza pe continutul propriu, pe imagine, astfel incat site-ul sa fie functionabil si permisiv. Abia apoi trebuie optimizat in Google, astfel incat sa atraga cat mai multi vizitatori.
„Degeaba optimizezi un site in Google si-ti intra vizitatori daca acestia nu sunt multumiti de ce vad acolo. Ulterior, poti sa te folosesti de feedback-ul primit de la vizitatori pentru a imbunatati site-ul”, a spus Ducarroz.
Gokhan Sahn a povestit cum realizeaza unii dintre angajatii Google proiecte online.
„Mai intai facem un proiect pilot, de mici dimensiuni si-l lansam pe Internet, in mici comunitati de oameni. Internetul are un foarte mare avantaj fata de offline – este masurabil, si inca foarte repede”, a spus Sahn.
„Vedem rezultatele proiectului pilot si abia apoi ne ducem la manager si-i aratam rezultatele. Daca acel manager are bun simt economic, va observa potentialul si vom demara proiectul la scara mult mai mare. Daca proiectul pilot esueaza, evident, nu il propunem. Este ceva ce in offline nu se poate face”, a conchis oficialul Google.