DailyBusiness:
A trecut un an de la venirea dvs. la conducerea Media Pro Interactiv (MPI). Ati semnat reinnoirea contractului?
Orlando Nicoara: Contractul meu este confidential, n-as vrea sa comentez.
DB: Daca ati trecut de faza renegocierilor, urmeaza sa va continuati job-ul?
ON: Raspunsul pe care il pot da este ca am trecut de primul an si sunt in continuare aici.
DB: Care sunt lucrurile cele mai bune pe care le-ati facut in acest an?
ON: Faptul ca MPI a devenit lider pe piata de publicitate online, daca excludem regiile de publicitate (companii care intermediaza vanzarea de publicitate – n.r.).
DB: Daca dam la o parte regiile, cu ce procent din piata de publicitate ramanem?
ON: Daca dam la o parte regiile, ramanem cu vreo 20%. Dar trebuie sa tinem cont ca regiile vand in numele trusturilor media, iar trusturile castiga bani de la regii. Cand am spus ca suntem lideri, am luat in calcul si veniturile pe care trusturile concurente le primesc de la regii.
DB: Si ce cota ati avea pe aceasta piata?
ON: Eu cred ca undeva spre 20%.
DB: Ca publisher, cum este mai bine sa vinzi publicitate, direct sau printr-o regie?
ON: Depinde de marimea ta. Cred ca regiile vor domina piata in urmatorii ani. De pilda, Ringier are trei site-uri de top si e vandut de trei regii. Stii care e problema? Oamenii. Nu vinzi o macheta, nu vinzi un spot, e mai complicat si nu prea sunt specialisti pe zona asta in Romania.
DB: Dar lucrurile mai putin bune din ultimul an?
ON: Faptul ca am intarziat cu lansarea site-urilor, ca n-am reusit sa facem toate lansarile pe care ni le-am propus. Totusi, daca ne uitam in urma, avem o medie de un site lansat pe luna. Ceea ce cred ca nu e chiar rau, pentru ca au fost site-uri destul de complexe, gen Gandul sau Sport.ro sau Mediafax.
DB: Ce site-uri urmeaza?
ON: Business Magazin, Descopera si apoi Apropo.ro.
DB: In ordinea asta?
ON: Business Magazin si Descopera sunt intr-o faza aproape finala, Apropo va fi relansat in toamna asta.
DB: Ce v-a cerut Adrian Sarbu in urma cu un an?
ON: Cand ne-a adus aici pe mine si pe colegii mei, Adrian Sarbu ne-a dat o sarcina, iar noi am incercat sa facem in asa fel incat sa ne indeplinim sarcina. Adica sa ducem Media Pro-ul acolo unde ar trebui sa fie si pe partea de Internet. Problema e ca e foarte mult de lucru. Sau mai exact, nu e neaparat o problema, ci o provocare. Iar in momentul in care noi am venit aici a trebuit cumva sa ordonam tot ceea ce aveam de facut pentru ca erau foarte multe.
DB: Trebuia inceput mai devreme?
ON: Cu siguranta. Daca se incepea din 2003-2004, altele erau coordonatele.
DB: Pe de alta parte, nici alte trusturi mari nu se pot lauda cu prea multe progrese.
ON: Din fericire pentru noi, in afara de Convergent Media, adica Gazeta Sporturilor, ceilalti nu par a avea o preocupare extraordinara pentru a investi in zona asta. Dar sa nu uitam ca Ringier si-a schimbat site-urile intr-un ritm destul de bun, au schimbat Prosport-ul de cateva ori si au incercat sa tina pasul cu Gazeta, au schimbat Evenimentul Zilei, au schimbat Capitalul si Libertatea. Ringier are in prezent Evenimentul, Prosportul si Libertatea care sunt in Top 10, deci e singurul trust de media care are 3 site-uri in Top 10 la Trafic.ro. Convergent Media sunt preocupati si au deja un numar de site-uri si un brand important pe piata, Jurnalul incep si ei sa agite, iar Realitatea Catavencu se straduiesc sa inceapa.
DB: Unde se va da batalia media pe Internet?
ON: Content-ul conteaza intr-o proportie foarte mare. Daca il pui intr-o „carcasa” care e functionala, ai o reteta buna. Daca ai si o strategie in spate sa aranjezi content-ul acesta si sa sustii tot ce ai tu in materia de site-uri ca trust media, este ok. Iar daca ii dai si o forma „comestibila”, te ingrijesti de functionalitate si asa mai departe, deja este varianta ideala.
DB: Cine va domina piata online in 2-3 ani din punct de vedere al inovatiei?
ON: Inovatia intotdeauna vine de la antreprenori. Asa se intampla si la noi, companiile mari cumpara site-uri dezvoltate de antreprenori. Insa depinde foarte mult de felul in care vor fi organizate business-urile de Internet in cadrul acestor grupuri mari media. Daca va exista o zona de creativitate, daca vor fi suficiente resurse astfel incat sa-ti permiti sa faci experimente, atunci putem avea surprize placute si din partea lor. Dar cred ca grupurile mari media vor avea oricum un cuvant greu de spus in Internet in urmatorii ani.
DB: Ati definit conditia necesara pentru progres in Internet: sa fii lasat sa faci experimente. Ce inseamna asta mai concret?
ON: Sa-ti permiti sa risti pe anumite idei. E vorba de a avea ideea si de a o pune in practica. In cursa de a fi cat mai in fata pe partea de Internet trebuie sa tii cont de ceea ce ai si de ceea ce trebuie sa dezvolti, plus partea de inovatie si experiment. Incerci sa te dezvolti pe verticala, nu ramai doar la imaginea produsului din offline transportata in online.
DB: Este necesar continut in plus, adaptat la online?
ON: Este obligatoriu. Nu poti sa aduci o revista lunara, care se actualizeaza odata pe luna, pe Internet doar cu continutul din revista tiparita, pentru ca n-ai nicio sansa. Mai ales astazi, cand Gazeta Sporturilor publica 100 de stiri despre meciul Steaua-Zaglebie intr-o zi. Batalia va fi intre cine va introduce cat mai mult content si il va actualiza cat mai repede.
Schimbari rapide pe piata de Internet
DailyBusiness:Cum comentati renuntarea unora dintre publisherii mari la Trafic.ro?
Orlando Nicoara: Tendinta e vizibila: Ringier, cu trei site-uri in top 10, Neogen care e pe primul loc in Trafic.ro, Gazeta Sporturilor cu site-urile lor, deja sunt multi si mari. Ei si-au declarat deja intentiile. Noi, sincer, nu am luat nicio decizie, dar pot spune cu siguranta ca nu vom iesi din Trafic.ro pana la sfarsitul acestui an.
DB: Cum va fi influentata piata de iesirile unor nume mari din Trafic.ro?
ON: Trafic.ro va ramane in continuare un serviciu preferat de site-urile mai mici, pentru ca BRAT nu e un serviciu ieftin deloc. Trusturile mari, pentru ca au incredere in BRAT, sunt deja acolo cu editiile din print, e normal sa adere la acest proiect. Dar cred ca mai multe vom sti de-abia dupa ce vor aparea primele rezultate ale monitorizarilor BRAT. Ceea ce aduc ei in plus va fi partea de studiu demografic, la care primele rezultate vor aparea anul viitor, daca am inteles bine prin februarie, acesta fiind si principalul punct de interes pentru trusturile mari.
DB: Pe piata de Internet, care sunt nisele cele mai interesante de urmarit in perioada urmatoare?
ON: Cred ca business-ul, site-urile de femei si auto. Business-ul e zona cea mai interesanta pentru ca deocamdata sunt putine site-uri pe care sa le poti pune intr-un media-plan.
DB: Piata de femei, de ce?
ON: Pentru ca e foarte mare. Dar orice alta piata in crestere este interesanta, de exemplu turismul.
DB: Putem sa ne asteptam la o explozie de site-uri noi?
ON: Probabil ca da, vor aparea multe, dar cea mai mare parte nu vor reusi sa se impuna si vor disparea. Cred ca va avea loc o concentrare a site-urilor din punct de vedere al publicitatii, vor fi putini castigatori.
DB: O dilema la moda: care este viitorul continutului premium pe Internet, cu bani sau gratuit?
ON: Parerea mea este ca nu a venit inca momentul pentru continut platit in Romania.
DB: Este nevoie de o piata mai matura?
ON: Da. Plus ca e nevoie de mai mult continut de calitate, pentru a convinge utilizatorul sa plateasca.
DB: Cati ani mai trebuie sa treaca pana cand va fi gata piata locala de continut platit?
ON: Cred ca 2-3 ani.
Mai intai video, si apoi „the next big thing”
DailyBusiness: Care va fi asa-numitul „killer-application”, tehnologia care se va impune? Video, asa cum spune toata lumea?
Orlando Nicoara: Cel putin in Romania, cred ca da. Pentru ca suntem putin in urma fata de SUA, unde video este prezent peste tot de vreo trei ani de zile. In Romania, pana cand se va maturiza partea de video, este destul de greu sa se impuna altceva.
DB: Care sunt motivele intarzierilor pe partea de video?
ON: Ca sa produci video, te costa. E normal ca in Romania s-au miscat mai greu lucrurile. In conditiile in care pe piata nu erau bani, nu producea nimeni video. Acum au inceput sa apara banii, a inceput sa apara si partea de video.
Video va deveni ceva normal pentru Internet. Iesite din comun vor fi alte inovatii, din alte zone. Oricum, se va merge mult pe aplicatii care sa fie compatibile atat pe PC cat si pe telefonul mobil. Problema e ce se va intampla cu partea de telefonie mobila, cat de mult vor interactiona cu partea de Internet, aici cred ca este cheia pentru „the next big thing”.
DB: Deci oamenii de Internet isi vor bate capul de-acum inainte cu tehnologiile mobile?
ON: Probabil ca da. Problema e ca telefonia mobila nu e la fel de dezvoltata in SUA cum este in Europa. E invers fata de Internet, unde SUA dau tonul. Cand in SUA telefonia mobila si Internetul vor ajunge la acelasi nivel, atunci sa te tii.
Ziare vs. bloguri
DailyBusiness: Un alt subiect la moda sunt blogurile. Aveti un blog destul de influent. Va considerati jurnalist?
Orlando Nicoara: Nu. Eu nu castig bani din asta, ci o fac pentru imagine, pentru mine, pentru branding personal. Jurnalistii insa prin blog nu mai au nevoie de o umbrela numita Ziarul Financiar, DailyBusiness, Capital sau altceva. Pot sa faca jurnalism pe cont propriu si sa se impuna.
DB: Deci blogul deschide usa oricarui potential jurnalist catre celebritate.
ON: Catre celebritate sau poate catre pozitia de lider de opinie.
DB: Sunt ziarele concurate de bloguri?
ON: Parerea mea e ca in viitorul apropiat s-ar putea sa fie concurate.
DB: Ne referim la Romania?
ON: Nu, ma refer la SUA. In Romania nu, pentru ca exista o mare masa de utilizatori care nu acceseaza Internetul, de-asta si declinul presei scrise in Romania va fi mai putin resimtit. Pe termen scurt cel putin, adica 2-3 ani de acum inainte.
DB: Totusi, ziarele au audienta in scadere, televiziunile la fel.
ON: Da, dar scaderile sunt mici, iar unul din motive este faptul ca se canibalizeaza, au aparut foarte multe titluri, multe televiziuni de nisa. Sunt vreo 6-7 televiziuni Discovery, sunt televiziuni de stiri, de femei, alte modalitati de a petrece timpul liber. In Romania consumul de TV este inca extrem de ridicat fata de tarile din jur. Nu cred ca presa traditionala va fi afectata prea mult de Internet in Romania.
DB: Cand va fi afectata presa romaneasca traditionala de evolutia Internetului?
ON: Cand vom auzi ca un ziar si-a inchis editia offline si s-a mutat pe Internet, atunci ne putem gandi la asta. Dar va mai dura cativa ani pana vom vedea primele nume mari facand asa ceva, iar initiativa va veni tot dinspre Statele Unite.