Daca rezolutia va avea ca rezultat masuri concrete de reglementare, piata de publicitate online din Europa, implicit si cea din Romania, ar putea fi obligata sa-si schimbe cateva dintre principiile fundamentale pe baza carora functioneaza.
Rezolutia este indreptata mai ales impotriva utilizarii publicitatii targetate comportamental si a dezvoltarii practicilor intruzive de publicitate, precum accesare datelor din email-uri de catre sisteme automate de advertising, postarea de comentarii pe bloguri, retelele de socializare si forum-uri sau utilizarea geolocalizarii.
De asemenea, documentul (care poate fi citit aici) prevede inserarea sintagmei „publicitate targetata comportamental” in textul reclamelor online impreuna cu o fereastra aditionala care sa explice aceasta tehnica.
Publicitatea targetata comportamental poate fi considerata „un atac la adresa intimitatii atunci cand implica urmarirea individului” prin cookies (fisiere salvate pe computerul utilizatorului in care se inregistreaza date despre comportamentul sau online – n.r.), se arata in rezolutia PE, unde se precizeaza faptul ca datele personale trebuie folosite doar cu acordul explicit al persoanei in cauza.
In prezent Directiva Practicilor Comerciale Neloiale (Unfair Commercial Practices Directive din 2005) este cea care asigura cadrul legislativ pentru combaterea publicitatii „ascunse” si intruzive.
Pentru a imbunatati acest cadru legislativ, PE a cerut Comisiei Europene (CE) sa dezvolte un sistem special care sa certifice standardele unui site in ceea ce priveste nivelul de protectie a datelor.
Ce spun specialistii din Romania
Ionut Oprea, director executiv al IAB Romania, organizatia care se ocupa de auto-reglementarea publicitatii online locale, spune ca lucrurile nu sunt deocamdata foarte clare in privinta masurilor pe care institutiile europene le-ar putea lua. „Trebuie sa vedem cu ce institutii trebuie sa discutam. Ideal este ca auto-reglementarea sa fie predominanta, asa cum se intampla in mai multe tari dezvoltate din Europa de Vest”, spune el.
IAB va formula in curand o declaratie mai detaliata pe acest subiect.
Orlando Nicoara, directorul general al diviziei online Apropo Media, din cadrul trustului Media Pro, este transant in privinta unei eventuale masuri de interzicere a utilizarii „cookie-urilor” in publicitatea online.
„Orice sistem de targetare din publicitatea online se bazeaza pe cookie. Daca va fi modificat radical, iesim la pensie cu totii, trebuie redefinit intreg sistemul pe care se bazeaza publicitatea online”, spune el, si nuanteaza: „sunt de acord ca trebuie sa reglementam zona de publicitate gri si da, uneori se abuzeaza de cookie-uri la nivel de setari. Insa playerii importanti sunt corecti si respecta intimitatea utilizatorilor”, spune Nicoara, care mentioneaza si ca publicitatea targetata este principalul element diferentiator intre advertisingul online si celelelalte categorii de reclame.
In privinta inserarii de publicitate ascunsa in comentariile de pe retelele sociale si bloguri, Nicoara crede ca un proiect de monitorizare si control este „mai mult decat nerealist. Ar insemna, de pilda, ca UE sa ceara Facebook sa urmareasca toate mesajele pe care le dai pe contul tau si sa le stearga pe cele publicitare. Insa acest lucru este impotriva principiului de functionare al retelelor sociale. Tot Facebook-ul e bazat pe sistemul de Like-uri”, explica el.
Piata romaneasca, in crestere
In primele sase luni ale anului, volumul de publicitate online pe piata din Romania a crescut cu 65% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut si cu 6% fata de a doua jumatate a anului 2009, potrivit unui studiu realizat de filialele locale ale companiilor IAB si PwC.
Prin urmare, volumul pietei locale de publicitate online a atins cifra record de 42,05 milioane de lei (circa 10 milioane de euro), cea mai mare cifra inregistrata pana acum la nivelul unui semestru, incepand cu anul 2007.
Potrivit PwC Romania, datele studiului arata ca actuala conjunctura economica a accelerat orientarea consumatorilor catre mediul online, iar cheltuielile de advertising urmeaza aceasta tendinta, confirmand faptul ca mediul digital este cel mai dinamic segment al pietei locale de media.