Retelele sociale au schimbat relatiile dintre management si resursele umane. Unele companii au prevazut in contractele de munca daca angajatii au voie sau nu sa intre pe Facebook sau Twitter in timpul programului.
Monica Georgiadis, avocat coordonator al practicii de dreptul muncii in cadrul DLA Piper, sustine ca in prezent, companiile au doua abordari referitoare la accesul salariatilor la retelele de socializare.
Astfel, angajatorii fie interzic orice fel de astfel de conexiune, fie permit accesul, dar monitorizeaza aplicatiile.
Potrivit aceluiasi avocat, prima solutie nu este recomandata, pentru ca salariatul poate accesa site-urile respective de pe telefonul mobil, sau gaseste alte site-uri asemanatoare celor care i-au fost interzise.
Cu toate acestea, Monica Georgiadis atrage atentia asupra necesitatii monitorizarii activitatii pe retelele sociale a propriilor angajati, chiar si in afara orelor de program.
Si asta pentru ca angajatul poate furniza informatii legate de companie si in timpul liber, prin postarea unor mesaje aparent, personale, care tin de propria activitate in cadrul firmei angajatoare.
Sanctiuni chiar daca intri pe Facebook de acasa?
Astfel, exista situatii in care angajatorul merge pana in a trece in contractul de munca unele clauze speciale, care sa reglementeze activitatea online a salariatului pe Internet.
Cosmina Simion, avocat in cadrul DLA Piper, spune ca de cele mai multe ori, aceste clauze ocupa nu doar cateva randuri ci pagini intregi din contractul de munca.
Si asta pentru ca, a afirmat Simion, in principiu, angajatorul poate recurge la sanctiuni disciplinare doar pentru activitatea neadecvata desfasurata de salariat in executarea contractului sau de munca.
Pe de alta parte, Cosmina Simion atentioneaza ca angajatorul poate lua masuri disciplinare chiar daca activitatea se desfasoara in afara locului si programului de lucru, dar asta doar daca se incalca anumite clauze stipulate in contractul de munca, printre care clauza de discretie, de loialitate, de confidentialitate sau de cea de neconcurenta.
Una dintre aceste prevederi, clauza de neconcurenta, protejeaza mai ales in cazul in care angajatul ar putea sa posteze informatii confidentiale in retelele sociale, dupa ce a plecat din companie, a adaugat Simion.
Avocatii aceleiasi companii precizeaza ca salariatul este raspunzator pentru prejudiciile aduse angajatorului, in cazul in care se poate stabili o legatura directa intre un prejudiciu si activitatea pe retele sociale din timpul liber al salariatului.
Atentie la scurgerile de informatii si virusarea calculatoarelor
Specialistii atrag atentia si asupra faptului ca accesarea retelelor de tip Facebook, Twitter, Netlog sau Hi5 in timpul orelor de program, folosind serverele companiei, poate duce la virusarea calculatoarelor sau la scurgeri de informatii confidentiale.
In acelasi timp, fotografiile sau videoclipurile compromitatoare pot periclita credibilitatea unei companii si pot afecta imaginea acesteia pe piata.
Monica Georgiadis a mai spus ca exista profesii unde reglementarea activitatii in retelele sociale este cu atat mai importanta cu cat informatiile trebuie bine pastrate.
Printre aceste categorii, Georgiadis a amintit judecatorii, ofiterii de politie, avocatii, doctorii sau chiar politicienii. „Uneori chiar si activitatile membrilor familiei unui salariat pot avea un efect negativ asupra angajatilor”, a adaugat aceasta.
Avocatul sustine insa ca exista profesii, precum cele din showbiz, unde folosirea retelelor de socializare poate fi chiar benefica.
Ce fac si cat stau angajatii pe retelele sociale
Analistul social media Cristian Manafu a afirmat, citand un studiu recent, ca in medie, internautii romani au patru conturi deschise pe retelele de socializare si folosesc trei dintre ele.
In acelasi timp, mai putin de doi din zece utilizatori spun ca au accesul restrictionat de la locul de munca sau scoala.
Analistul social media Cristian Manafu sustine ca un procent de 45,6% dintre cei care utilizeaza retelele sociale se informeaza, cautand noutatile.
Totodata, un procent de 41,3% se uita la fotografiile si filmuletele postate de alti utilizatori.
De asemenea, 39,8% dintre acestia cauta vechi prieteni sau cunoscuti, 37,7% dintre internauti citesc posturile altor utilizatori, iar 32,8% se uita dupa ofertele de munca postate pe retelele sociale.