„Astazi este foarte ușor să creezi un magazin online la costuri
accesibile și să realizezi campanii de marketing eficiente prin
care să ajungi la clienți. Pentru a-și menține trendul ascendent
de creștere a business-ului și în 2018, comercianții români ar
trebui să țină cont de o serie de trenduri globale, să fie
pregătiți pentru schimbările legislative și să își adapteze
ofertele pentru clienții care devin din ce în ce mai riguroși”
continua Marius Costin.
1.
Provocări
legislativeÎn
2018, comercianții români trebuie să aplice noile schimbări
legislative impuse de Uniunea Europeană. Este vorba în special de
GDPR, noul regulament european privind protecția datelor personale
care va intra în vigoare (și) în România începând cu data de 25
mai 2018. Din acel moment, antreprenorii online vor trebui să obțină
acordul pentru specific pentru folosirea datelor cu caracter personal
ale consumatorilor, aceștia din urmă putând să anuleze acest
acord în orice moment. Printre altele, vor fi obligatorii păstrarea
unei evidențe a activităților de procesare a datelor cu caracter
personal, informarea clienților cu privire la elaborarea de profile
pe baza acestor date și comunicarea scopului prelucrării acestor
date.
2.
Comerțul transfrontalierComerțul
transfrontalier se extinde din ce în ce mai mult. Un studiu recent1
arată că 55% dintre românii care cumpără online au achiziționat
deja produse de pe site-uri din alte țări. Motivul principal pentru
care aleg să cumpere din afara țării ține de ofertele pe care le
găsesc aici. Peste 7 din 10 cumpărători online români declară că
aleg să cumpere din afara țării datorită ofertelor mai bune sau a
brandurilor pe care nu le găsesc local, în timp ce 6 din 10
menționează că prețurile mai accesibile sunt un factor decisiv în
acest caz. ,,În
același timp, magazinele online din România sunt atractive pentru
clienții străini. Anul trecut, top 3 categorii din care s-au
achiziționat produse sau servicii de pe platformele locale cu
carduri emise în afara țării sunt bilete de avion, telecom și
marketplace-uri. Comercianții români trebuie să privească acest
lucru ca pe o oportunitate pe care să o ia în calcul în strategia
lor de extindere a business-ului. Iar alegerea unui partener de plată
de încredere atât la nivel local, cât și internațional va face
diferența în a le susține acest demers.”
adaugă Marius Costin, Country Manager PayU România.
3.
Inteligența artificială pentru toțiÎn
2017, cele mai recente instrumente tehnologice precum AI (inteligența
artificială), AR (realitatea augmentată) sau VR (realitatea
virtuală) au fost utilizate în principal de marii jucători de pe
piața de e-commerce, în special din domeniul FMCG. Aplicarea lor în
departamentele de marketing permite o mai mare personalizare a unei
oferte a magazinului online, le oferă utilizatorilor o experiență
de cumpărare complet nouă și permite analiza comportamentului
consumatorilor. Aplicarea unor soluții precum chatbots, cabine de
probă virtuale sau alte modalități de testare virtuală a
produselor ar putea deveni în curând un standard în comerțul
electronic. Din aceste motive, comercianții care doresc să fie
competitivi pe piață ar trebui să țină cont de acest trend în
2018.
4.
Mobilul este în continuare ,,rege”În
cazul în care un magazine online nu are site-ul ajustat pentru
dispozitivele mobile, 2018 este ultimul moment pentru a face acest
lucru. Ultimele statistici arată că aproximativ 70% din vizitele pe
site-uri se fac de pe mobil în detrimentul desktop-ului, în
creștere cu 20% față de anul 20162.
Magazinele online ar trebui să ia în considerare nu doar realizarea
unui site ,,mobile friendly”, ci și asigurarea unor metode de
plată convenabile pentru utilizatori de pe dispozitivele mobile, așa
cum este plata cu un singur click.
5.
Noul rol al canalelor de socializareÎn
2017 platformele sociale au încetat să aibă doar rol de comunicare
și au descoperit potențialul pieței de e-commerce, oferindu-le
utilizatorilor posibilitatea de a cumpăra de pe platformele lor.
Drumul consumatorilor de la verificarea ofertei și până la
achiziție ar trebui să fie cât mai scurt posibil, iar canalele de
social media precum Instagram sau Facebook sunt instrumente ideale
pentru acest scop. Din luna noiembrie a anului trecut, Facebook a
lansat propria platformă de cumpărare care permite utilizatorilor
să își vândă aici direct produsele. Este posibil ca în 2018
marketplace-ul Facebook să se consolideze pe piață, atrăgând noi
vânzători din actualele marketplace-uri.
6.
Portofoliu variat de metode de platăÎn
2017, 4 din 10 utilizatori de internet din mediul urban au făcut
cumpărături online cel puțin lunar.
În contextul în care din ce în ce mai multe persoane cumpără
online, este important ca magazinele să le ofere posibilitatea de a
plăti cu ce au în buzunar. ,,Procentul
plăților online din total plăți a cunoscut cea mai mare creștere
în ultimul an, ajungând la 12-14%. În acest trend ascendent, un
portofoliu variat de metode de plată devine o condiție obligatorie.
De la plata în rate, o metodă de plată care câștigă din ce în
ce mai mult teren, și până la plata cu un singur click, PayU poate
pune la dispoziție partenerilor săi peste 250 de metode de plată,
în funcție de nevoile și specificul businessului„
adaugă
Marius Costin.
În
concluzie, un business de succes în e-commerce în 2018 trebuie să
țină cont de legislația în vigoare, să privească în
perspectivă spre extinderea internațională, să adopte canale și
metode noi de promovare și să aibă alături parteneri de
încredere.