Desi piata e mica, inca in formare, exista publisheri care afiseaza chiar si un pret de cateva zeci de mii de euro pentru ca un link sa fie postat pe site-ul lor, ca de exemplu piticu.ro, arenainstalatiilor.ro sau vwForum.ro.Pretul este postat insa in oferta de vanzare doar pentru a atrage atentia. Si asta pentru ca nu exista cumparatori dispusi sa plateasca o astfel de suma.
DailyBusiness.ro: Putem vorbi, in prezent, de o piata a link-urilor in Romania?
Ionut Tudor: Este un pariu, daca exista sau nu, vom vedea peste jumatate de an, un an. Deocamdata este la inceput, a fost lansata in noiembrie. Nu exista o suma vehiculata pe aceasta piata. Poate ca s-ar ridica la zeci de mii de euro, daca ai aduna preturile de vanzare ale link-urilor si ar fi cumparatori pentru toate, dar e clar ca sunt foarte multe oferte care nu si-au gasit cumparatori. La ora actuala sunt peste 1.700 de oferte, dar cumparatori sunt mult mai putini. Noi acum cream piata, raspundem nevoii de a gasi intr-un loc toate ofertele. Nu pot sa spun ca exista o monetizare din prima. La inceput lucrurile astea s-au intamplat benevol, ba pe email, ba pe forumuri, acum noi incercam sa oferim o aplicatie care sa faca asta.
DB: Cum apreciati preturile practicate de site-urile care vand spatiu pentru link-uri?
IT Un utilizator interesat sa cumpere sau sa vanda link-uri intra pe Piata de link-uri, vede oferta, dupa care initiaza discutii cu fiecare dintre site-uri. Nu exista un top al celor mai cautate site-uri. In principiu, cei mici se cupleaza intre ei, cei mari se pot duce si la site-uri care vand mai scump link-urile sau articolele. Daca vrei sa pui un pret de 5 milioane de euro pentru un link, poti, dar nu vei avea cumparator. Ne-am gandit ca piata se va regla la un anumit moment. Piticu.ro a pus un pret de vanzare de 10.000 de euro pentru postarea unui link. L-a pus probabil doar ca sa atraga atentia, dar asta nu inseamna ca are si cumparatori.
[quote=]Nimeni nu este dispus sa dea 10.000 de euro pentru un link[/quote].
Din aceasta cauza, ne gandeam sa punem la un moment dat sa impunem o limita a preturilor. Pentru ca, de exemplu, arenainstalatiilor.ro cere 25.000 de euro pentru un link. Noi vrem sa facem o curatenie, pentru ca sunt cateva site-uri care pun preturile in gluma, pentru ca nimeni nu ar plati atat.
DB:De ce fac acest lucru?
IT Aceasta ar putea fi o strategie care sa atraga atentia asupra site-ului. Astfel, daca te uiti la arenainstalatiilor.ro, s-ar putea sa vezi ca are succes pentru ca a fost vizualizata de zeci de ori, fata de altii, care isi pun pretul corect si sunt vizualizati de mult mai putine ori.
DB: Care ar fi preturile reale la care se tranzactioneaza link-urile in prezent?
IT Media preturilor este de peste 14 euro pe link, pe luna, iar pentru ca o campanie sa aiba impact trebuie sa o desfasori pe o perioada cuprinsa intre trei si sase luni. Din cele 1.700 de site-uri, multe si-au publicat oferta cu gandul ca au sa curga banii, sunt multe site-uri mici. In schimb, cei care vand si atrag atentia sunt site-urile care au un trafic rezonabil, cateva sute de vizitatori pe zi si care au o nisa foarte bine stabilita. Sunt oameni care vor sa puna link acolo pentru ca site-ul respectiv e foarte targhetat.
DB: La cat se pot ridica veniturile reale ale unui site din vanzarea de link-uri?
IT Pretul pe link variaza, de exemplu, pentru un site cu cateva sute de vizitatori, intre 1- 20 de euro. Nu sunt preturi foarte mari, dar e o monetizare marginala. Daca ne gandim la un site mare, Hotnews.ro, el castiga bani din banner advertising. Este foarte putin probabil sa poti cumpara un link aici, este un venit marginal pentru un site. Acesta poate castiga maximum 1.500 de euro. Piata de link-uri se adreseaza site-urilor mici, de nisa.Dar sunt unii care au multe site-uri, au o retea, si atunci logic ca si castiga mai mult.
DB: Care sunt site-urile care activeaza in Piata de linkuri?
IT Sunt 8 site-uri din Top100, cu peste cateva sute de mii de vizitatori unici, care practica preturi de peste 100 de euro/link pe luna si peste 200 de euro pentru includerea link-ului intr-un advertorial. Site-urile de nisa se vand mai bine, cu sume cuprinse intre 30-50 de euro pe link sau 50 de euro pe articol.
Pentru Top1000, exista 144 publisheri/site-uri inscrise. Un procent de 10-15% din site-urile din top 1.000 si-au publicat oferta. Deci, gasesti un loc potrivit unde poti sa postezi link-uri. Daca este un site de continut sau blog de nisa, publisherul poate sa ceara si 50 de euro, 100 de euro pe articol. De exemplu, un advertiser poate avea buget pentru bloggeri. Cu 3.000 de euro, poate sa gaseasca 30 de bloguri care iti scriu despre acelasi lucru.
DB: Care sunt avantajele pietei de link-uri?
IT In primul rand standardizeaza linkexchange-ul. Ce castigi? La un crawling al motoarelor de cautare, crawler-ul trece si prin site-ul pe care am cumparat eu link, atunci voi deveni si eu mai relevant, asta bineinteles daca am cumparat pe un site relevant. Ceea ce face si un blogroll pana la urma. Cumparatorii sunt cei cu trafic mai mic, vanzatorii sunt cei cu trafic mai mare. In piata de link-uri, la ora actuala sunt 1.700 de site-uri, foarte multi cer bani desi nu au trafic mare sau o nisa foarte bine stabilita, nu au content de calitate si atunci ei vor sa vanda niste lucruri care nu exista. Dar un site de nisa, de exemplu, care are si trafic, oricand poate sa vanda pentru ca sunt oameni interesati de acel site.
Daca faci campania de linkbuilding, e bine sa pui link-uri relevante pe site-uri relevante, fie ca le cumperi sau faci schimb, la un moment dat vei creste in motoarele de cautari.Este unul dintre criteriile cele mai importante pentru a fi printre primele cautari pe Google, faptul ca multi oameni ponteaza linkeaza catre tine.