Piata este sustinuta de faptul ca agentiile de turism autohtone aloca aproximativ 3-5% din bugetul total pentru promovare, iar putin peste jumatate din acesta merge catre promovarea pe Internet, conform lui Ciprian Enea, consultant al retelei de site-uri cu profil turistic BestTourism, care numara circa 100 de site-uri.
O estimare a valorii intregii piete, care este fragmentata, este dificil de facut, spun reprezentantii portalurilor de profil.
„Pe intreaga retea BestTourism estimam o cifra de afaceri intre 500.000 – 600.000 de euro, in 2008, tripla din punct de vedere valoric fata de 2007”, a spus Enea pentru DailyBusiness.
Si cifra de afaceri a portalului de profil Tourismguide.ro, al patrulea site ca numar de vizitatori din categoria Turism a Trafic.ro, se va dubla in 2008 comparativ cu 2007, conform estimarii lui Daniel Dobrita, director general.
Estimarile jucatorilor din piata vin pe fondul cresterii interesului agentiilor si al potentialilor turisti pentru agrementul in Romania, o consecinta fiind cresterea numarului de portaluri de turism.
„Compania noastra urmeaza sa lanseze un portal de promovare turistica la nivel european”, a mai spus Dobrita.
Veniturile jucatorilor de pe piata provin, in proportie de 30%, din abonamentele oferite pentru pensiuni, hoteluri si agentii de turism. Restul provine din publicitatea online, au spus jucatorii din piata.
Materialele prezentate de catre portaluri se bazeaza pe informatiile oferite de operatorii de turism, utilizatorii avand posibilitatea sa adauge comentarii referitoare la serviciile turistice pe care le-au experimentat.
„Cele mai accesate pagini ale portalului travelworld.ro sunt cele cu oferte de turism si informatii generale de turism”, a spus Sorin Biciila, director Turism Web Solutions, care a precizat ca veniturile site-ului provin din publicitatea online.
Conform datelor oferite de catre besttourism, tourismguide.ro si travelworld.ro, echipa medie care mentine actualizat continutul pe un astfel de portal numara in medie 5 persoane, la care se pot adauga pana la 10-11 colaboratori.
Planuri de dezvoltare a serviciilor
Pentru 2008, jucatorii din piata au planuri de extindere in domeniul de SMS-marketing, al aplicatiilor web dedicate turismului sau televiziune online.
„Trecem de la zona de prezentare a ofertelor turistice la zona de informare a pietei”, a spus Enea. Besttourism, reteaua pe care o reprezinta, intentioneaza sa lanseze News travel media, o retea de informare turistica, care la inceputul lunii aprilie va avea 3 portaluri functionale, monitorturism.ro, bloguriturism.ro si tvtravel.ro.
„Pentru a dezvolta o retea de 100 de site-uri, precum besttourism, consider ca este nevoie de o investitie de aproximativ 1 milion de euro. Investitia urmeaza sa acopere o perioada de subzistenta de 6 luni, dupa care se poate vorbi de obtinerea de venituri”, a spus Enea.
Jucatorii de pe piata contactati de DailyBusiness au mentionat ca este nevoie de aproximativ 100.000 euro pentru a pune la punct un portal de turism.
Reprezentantii pietei estimeaza ca pe perioada targurilor de turism, traficul pe portalurile de profil creste cu aproximativ 10-15%, permitand expunerea ofertelor catre categorii mai variate de potentiali turisti.
Reprezentantii infoTourism.ro si iTurism.ro, cele mai vizitate portaluri de turism din Romania, nu au facut comentarii pentru acest articol.