- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Podcasting-ul, sau cum pot companiile sa \”emita\” pe Internet cu o investitie de 5.000 de euro

13 Apr, 01:01 • Redactia DailyBusiness
Desi investitia initiala intr-un site de podcasting este estimata la doar circa 5.000 de euro, acest potential instrument de marketing nu a fost inca exploatat suficient de oamenii de afaceri din Romania.
Podcasting-ul, sau cum pot companiile sa \emita\ pe Internet cu o investitie de 5.000 de euro

Podcasting-ul este o metoda de distribuire prin intermediul Internetului a unor fisiere multimedia, de regula fisiere audio (o alta forma recenta de podcasting este vodcasting-ul, sau publicarea de clipuri video), care ulterior sunt rulate de utilizatori pe dispozitive mobile gen player audio, telefon mobil sau pe PC. Fisierele contin de regula informatii, comentarii, discutii pe teme concrete, interesante pentru nise de public.

In strainatate, in special pe piata americana, dinamica raspandirii podcasting-ului este accelerata. Daca in 2004 doar 0,8 milioane de utilizatori americani ascultau podcasting-uri, pana in 2010 se preconizeaza ca acest numar va creste la 56,8 milioane, conform unei cercetari realizate de compania americana de statistica in domeniul tehnologic Diffusion Group. Pot fi ascultate podcasting-uri pe teme diverse, de la comentarii sportive pana la analize politice sau informatii pentru pasionatii de pescuit.

In Romania, comunitatea ascultatorilor de podcasting este inca mica, de ordinul miilor de persoane, insa interes exista, inclusiv din partea oamenilor de business.

Din punct de vedere al unei potentiale afaceri, directorul companiei de procesare de plati online DotCommerce Madalin Matica este de parere ca podcasting-ul poate deveni un business bun doar in momentul in care continutul sau are ca target o nisa exacta. Cele mai accesibile nise din punctul sau de vedere ar fi cele care atinge teme business si de IT, ca industrie in plina crestere si care genereaza un interes constant crescator. „Comunitatea oamenilor de afaceri poade deveni un early adopter pentru podcast”, a spus Matica pentru DailyBusiness.

„Cred in podcasting si cred ca el poate avea un viitor excelent. Deocamdata insa nu este un main-stream si are citeva probleme cu care ar trebui sa se confrunte. In principal este problema continutului care nu poate fi indexat si problema cautarii in interiorul podcastului”, a spus Matica, precizand ca el asculta circa 3-4 emisiuni podcasting pe saptamana.

[quote=Madalin Matica, DotCommerce]Personal, ascult podcast-uri in masina, in timpul pierdut in traficul exasperant din Bucuresti[/quote]
Matica spune ca puterea podcasting-ului nu sta neaparat in potentialul sau de business. „As investi intr-o asemenea afacere mai degraba pentru a crea un pol de PR si/sau branding decat pentru a scoate profit”.

Companiile ce s-ar putea folosi de podcasting la nivel de advertising si/sau comunicare cu potentialii clienti sunt „acele companii al caror public tinta utilizeaza cu o frecventa peste medie internetul, atat pentru informare cat si pentru documentare, asupra unor subiecte de care este interesat”, in opinia Gabrielei Darie, consultant independent pentru compania de consultanta marketing Trout&Partners si pentru compania de mesagerie rapida Fan Courier. Cu alte cuvinte, companii care au ca obiect de activitate marketing-ul, comunicarea, PR-ul. Un alt subiect interesant ar putea fi politica, mai spune ea.

Podcasting-ul poate fi utilizat si ca mijloc de raspandire a stirilor. Prima televiziune romaneasca care a introdus podcasting-ul ca metoda de pastrare si raspindire a informatiilor este Realitatea TV. Contactati de catre DailyBusiness, oficialii televiziunii nu au oferit niciun detaliu cu privire la strategia introducerii acestui serviciu sau la intentiile de dezvoltare.

Matica spune ca unica modalitate in care cineva ar putea scoate profit considerabil dintr-o astfel de afacere ar fi publicitatea pe Internet, intrucat, „in ziua de azi totul este gratuit pe zona de blogging si asa trebuie sa ramana si pe zona de podcasting”. Astfel, el exclude posibilitatea tarifarii download-ului de emisiuni podcasting.

Directorul general al agentiei de marketing Kinecto, Radu Ionescu, este unul din realizatorii Podio, un site ce publica periodic, de mai bine de un an, podcast-uri pe teme de afaceri.

[quote=Radu Ionescu, co-fondator al site-ului de podcasting Podio]Apreciez cel mai mult talk-showurile cu invitati, in special cu antreprenori, si acesta e si formatul Podio, cel putin pentru moment[/quote]

Ceilalti fondatori ai proiectului Podio sunt Dragos Novac si Cristian Manafu.

Ionescu a precizat ca nu intentioneaza sa tarifeze download-ul podcasturilor dar, daca site-ul va inregistra un trafic sau un numar de download-uri relevant, va lua in calcul optiunea de a pune publicitate pe site. In prezent, conform statisticilor afisate pe site, Podio inregistreaza circa 50 de vizite si 100 de afisari in medie pe zi. De la lansarea site-ului au fost inregistrate peste 15.000 de vizite si 25.000 de afisari.

De aceeasi parere a fost si Darie, care a subliniat ca, pe termen lung, modelul de business cu cele mai mari sanse de profit este tot valorificarea audientelor pentru a obtine venituri din publicitate. „In Romania, cultura achizitiilor electronice este inca intr-o faza incipienta si se dezvolta intr-un ritm mai lent decat cultura advertising-ului”, a spus ea.

Investitia initiala intr-o afacere electronica este mai accesibila si mai putin costisitoare decat in una traditionala, este de parere Matica. Astfel, el considera ca pentru un site de podcasting ar fi nevoie de o suma initiala de aproximativ 5.000 de euro.

„Desi in strainatate sunt mii de talk-show-uri pe cele mai diverse teme, care apoi sunt transformate in podcast-uri, in Romania aceasta nisa nu a fost inca aproape deloc exploatata, deocamdata Podio ramanand la nivel de hobby”, a accentuat Ionescu.

Site-urile de podcasting specializate din afara Romaniei sunt cele care se bazeaza in general pe creatii proprii (subiecte de marketing, strategie de marketing, comunicare, PR) ale autorilor. Podcasturile vin in sprijinul specialistilor din industriile respective si in intampinarea celor interesati, a precizat Gabriela Darie.

Intrucat ascultarea dialogului inregistrat in podcast necesita in general atentie concentrata, unul din minusurile acestei forme de informare ar fi imposibilitatea ascultarii informatiilor in timp ce utilizatorul se ocupa cu altceva, de exemplu cand lucreaza pe computer sau citeste. Lipsa unui numar relevant de linkuri podcast gasite la un search pe un motor de cautare este in continuare o problema in Romania. Aceasta inseamna ca nu se asigura un flux constant de vizitatori pe site-urile de podcasting. Nefiind vizitatori, a spus Matica, automat este mai greu sa generezi profit.

Gabriela Darie este insa de parere ca odata cu evolutia tehnologiei si internetului, podcasting-ul va depasi statutul de mijloc de comunicare de nisa si se va raspandi catre categorii mai largi de public.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Lidl își încetinește ritmul de extindere în România și își vinde din terenuri. Din 2025, compania va reveni la ritmul accelerat de deschidere de noi magazine
Lidl își încetinește ritmul de extindere în România și își vinde din terenuri. Din 2025, compania ...
PSD, anunţ important chiar înaintea alegerilor parlamentare: „În 2029 salariul minim va fi de 1.300 de euro”
PSD, anunţ important chiar înaintea alegerilor parlamentare: „În 2029 salariul minim va fi de ...
Aparatul electrocasnic care consumă cât 330 de becuri aprinse simultan. Sfaturile oferite de specialiști
Aparatul electrocasnic care consumă cât 330 de becuri aprinse simultan. Sfaturile oferite de specialiști
S-au deschis târgurile de Crăciun din Cluj. Cât costă plăcinta și vinul fiert în 2024
S-au deschis târgurile de Crăciun din Cluj. Cât costă plăcinta și vinul fiert în 2024
Gigantul Bosch dă afară 5.500 de oameni. Concedierile nu vizează, deocamdată, angajații din România
Gigantul Bosch dă afară 5.500 de oameni. Concedierile nu vizează, deocamdată, angajații din România
Prognoza analiștilor financiari pentru 2025. Cum va arăta economia României anul viitor. Cele 3 riscuri majore pentru țara noastră
Prognoza analiștilor financiari pentru 2025. Cum va arăta economia României anul viitor. Cele 3 riscuri ...
Revolut s-a alăturat rețelei de Plăți Instant din România
Revolut s-a alăturat rețelei de Plăți Instant din România
Proiect PSD pentru readucerea în ţară a românilor din diaspora. 500 de euro, lunar timp de şapte ani, pentru cei ce au muncit în străinătate şi revin în România
Proiect PSD pentru readucerea în ţară a românilor din diaspora. 500 de euro, lunar timp de şapte ...
Rezultate alegeri prezidenţiale 2024. CCR a decis renumărarea voturilor la primul scrutin, iar ştirea face înconjurul lumii
Rezultate alegeri prezidenţiale 2024. CCR a decis renumărarea voturilor la primul scrutin, iar ştirea ...
CSAT: Au existat atacuri cibernetice cu scopul de a influenţa corectitudinea procesului electoral. Un candidat a beneficiat de o expunere masivă pe platforma TikTok
CSAT: Au existat atacuri cibernetice cu scopul de a influenţa corectitudinea procesului electoral. Un ...
Investiție de 130.000 de euro pe piața media, apare un nou canal în grilă! România va avea un nou post de televiziune
Investiție de 130.000 de euro pe piața media, apare un nou canal în grilă! România va avea un nou ...
Cum să-ți îngrijești plantele de apartament iarna. Sfaturi simple pentru a le menține sănătoase și viguroase de-a lungul celor 90 de zile
Cum să-ți îngrijești plantele de apartament iarna. Sfaturi simple pentru a le menține sănătoase ...
Incredibil cât costă o clătită la Târgul de Crăciun din Craiova, în 2024. Românii s-au revoltat: „Doamne ferește! În ce lume trăim?”
Incredibil cât costă o clătită la Târgul de Crăciun din Craiova, în 2024. Românii s-au revoltat: ...
Pensii 2025. Cum să verifici dacă pensia se mărește după indexare
Pensii 2025. Cum să verifici dacă pensia se mărește după indexare
Trendyol deschide primul depozit local în România, creând 250 de locuri de muncă
Trendyol deschide primul depozit local în România, creând 250 de locuri de muncă
Burgerul Dubai, fița gastronomică a anului 2024. Cât a ajuns să coste în restaurantele din România
Burgerul Dubai, fița gastronomică a anului 2024. Cât a ajuns să coste în restaurantele din România
Liderul global în producţia de echipamente de curăţenie deschide o nouă fabrică în România. Se fac 150 de angajări
Liderul global în producţia de echipamente de curăţenie deschide o nouă fabrică în România. Se ...
Noi concedieri la final de an. Mai multe companii trimit acasă mii de angajați înainte de Crăciun
Noi concedieri la final de an. Mai multe companii trimit acasă mii de angajați înainte de Crăciun