Mai
mult decât atât, doar 19% dintre membrii conducerii executive a
companiilor consideră că activitatea CEO-ului pe rețelele sociale
este cea care îi definește „brand-ul social”.
Rezultatele
studiului EY România se bazează pe 320 de răspunsuri primite la un
chestionar online, în perioada octombrie – noiembrie 2015. 25%
dintre respondenți sunt lideri de companii, iar 30% fac parte din
echipa executivă a companiei. Peste
jumătate dintre liderii de companii din România sunt prezenți pe
rețele de socializare, iar cea mai populară rețea pentru aceștia
este LinkedIN (67% dintre respondenți), urmată de Facebook (61%)
și, la o distanță considerabilă, Twitter (16%).
Totuși, 44%
dintre respondenți declară ca CEO-ul companiei unde lucrează
postează rar pe rețelele de socializare – o dată la câteva
luni, în timp ce 29% afirmă ca au un CEO foarte activ, care
postează o dată sau de două ori pe săptămână pe aceste rețele.
„România
este o țară care are o cultură de leadership ce poartă încă
amprenta tranziției. Rezistența la genul de transparență și
deschidere pe care îl implică digitalizarea și rețele de
socializare este vizibilă mai ales în rândurile liderilor de
companii care au petrecut primii ani de formare profesională în
economia centralizată. Presiunea puternică ce vine acum dinspre
noile generații și tendințele globale la care suntem conectați
inevitabil vor genera o schimbare accelerată în următorii ani,
chiar și în rândurile celor mai conservatori lideri din România.
Vedem deja primii pași, avem pionieri care oferă modele de succes,
dar avem un drum lung de învățare, acceptare și schimbare în
fața noastră,”
explică Elena Badea, director de marketing, EY România.
Despre
credibilitate, audiențe și conținut
Conținutul
postat de liderii de companii pe rețelele de socializare pare
credibil doar pentru 14% dintre respondenți. În schimb, ei acordă
credibilitate într-un număr mai mare comentariilor CEO-ului citate
de media online (38%) și postărilor CEO-ului pe website-ul
companiei (35%). Printre audiențele principale pentru postările
CEO-ului pe rețelele de socializare, cei mai mulți respondenți au
enumerat clienții (74%), investitorii (44%), publicul general (43%)
și proprii angajați (43%).
61%
dintre respondenți declară că liderii companiei unde lucrează
postează în principal conținut de business sau specific industriei
în care lucrează pe rețelele de socializare, 48% afirmă că
CEO-ul postează informații despre companie și doar 33% declară că
postează conținut despre leadership. Peste jumătate dintre
respondenți declară că CEO-ul companiei unde lucrează își
administrează personal conturile de pe rețelele sociale.
Profilul
„social” și managementul percepțiilor
Percepția
cea mai puternică în rândurile respondenților privind prezența
CEO-ului pe rețelele de socializare este aceea că liderii de
companii care nu comunică pe aceste canale vor deveni mai puțin
relevanți în era digitală.
Discrepanțe clare apar între cei care
ocupă o poziție de conducere și cei care nu au astfel de
responsabilități – astfel, dacă 61% dintre angajații care nu
ocupă o poziție de conducere consideră că liderii lor vor deveni
mai puțin relevanți dacă nu sunt prezenți pe Facebook, LinkedIN
sau Twitter, doar 41% dintre manageri, 42% dintre liderii de companii
și 43% dintre membrii conducerii executive consideră același
lucru.
De
asemenea, respondenții consideră că liderii de companii pot fi mai
eficienți în gestionarea crizelor dacă folosesc rețelele de
socializare. Proporțiile diferă în funcție de poziția ocupată –
92% dintre angajații care nu ocupă o poziție de conducere sunt de
acord cu afirmația de mai sus, în timp ce peste jumătate dintre
liderii de companii și 65% dintre membrii conducerii executive nu
consideră că folosirea rețelelor sociale poate sprijini CEO-ul în
gestionarea mai eficientă a crizelelor.
O
altă percepție conturată în rândurile respondenților este aceea
că implicarea CEO-ului pe rețelele sociale reprezintă o bună
folosire a timpului său.
75% dintre angajații care nu ocupă o
poziție de conducere și 51% dintre manageri consideră acest lucru,
comparativ cu doar 36% dintre liderii de companii.
Cu
toate acestea, puțin peste jumătate dintre respondenți consideră
că implicarea liderilor de companii pe rețelele de socializare este
riscantă sau foarte riscantă, procentele variind nesemnificativ în
funcție de poziția ocupată.
Privind
motivele pentru care unii lideri de companii nu sunt activi pe
rețelele de socializare, cei mai mulți dintre respondenți
consideră că aceștia fie nu au timp pentru această activitate
(32%), nu este obișnuit pentru industria sau regiunea în care
compania activează să comunice pe rețelele de socializare (27%),
sau nu există o cerere conturată pentru ca CEO-ul companiei să se
implice pe aceste canale (26%).
„Interacțiunile
dintre oameni s-au schimbat definitiv odată cu evoluția canalelor
digitale. De aceea, nici interacțiunile dintre liderii de business
și audiențele companiei nu mai pot eluda această logică a
comunicării transparente, în timp real. „Turnul de fildeș” s-a
dezintegrat definitiv odată cu rețelele de socializare. Trăim
astăzi în era afacerilor H2H – human to human„,
concluzionează Oana Gorbanescu, Corporate Communication Officer, EY
România.