Calin Rotarus, director general al regiei ArboInteractive
(si membru KeyPeople) se arata foarte optimist in declaratii. „Pe primul trimestru piata s-a dublat fata de aceeasi perioada din 2009. Investitiile in publicitate cresc, deci ma astept ca pe intreg anul 2010 piata sa ajunga la nivelul celei din 2008”, spune acesta.
Conform studiului ROADS realizat de IAB Romania, in 2008 piata a fost de circa 20 mil. euro, neluand in calcul veniturile generate de Google in Romania, care, sustin jucatori din piata, pot fi de ordinul milioanelor de euro.
In primul semestru al anului trecut, piata de publicitate online din Romania a scazut cu 25%, pana la 6 mil. euro, conform datelor studiului IAB Romania. Jucatorii din piata au estimat anterior ca pe primul trimestru al anului trecut piata a fost de circa 1,5 mil. euro. O dublare pe primul trimestru al anului curent ar indica o valoare a pietei de circa 3 mil. euro.
IAB Romania nu a facut pana in prezent publice cifre pe intreg anul 2009, insa reprezentanti ai pietei estimeaza ca piata a scazut anul trecut cu 20-25% fata de 2008.
„E posibil ca piata sa fi crescut pe primul trimestru al anului curent cu 100%, avand in vedere ca primul trimestru al anului precedent a fost unul dezastruos”, considera, la randul sau, Val Voicu, general manager al agentiei AdEvolution (si membru KeyPeople). Pe intreg anul 2010 acesta se arata chiar mai optimist decat Rotarus: „cred ca piata va creste chiar mai mult decat valoarea din 2008, datorita scaderii celorlalte medii si a advertiserilor mult mai activi”.
Mihai Fanache de la MediaCafe (profil KeyPeople), compania ce „vinde” afisarile Yahoo in Romania, considera ca „este posibil ca piata sa se fi dublat pe primul trimestru”, adaugand si el ca este foarte posibil ca piata sa atinga in 2010 nivelul de 20 mil. euro, similar cu cel din 2008.
Orlando Nicoara, director executiv Apropo Media (profil Key People) spune la randul sau ca „este posibil ca piata sa atinga nivelul din 2008, insa pe primul trimestru cred ca este exagerat sa vorbim de o dublare. A fost o crestere consistenta, dar nu dublare”, spune acesta.
Bianca Vlaston, country manager al retelei de publicitate interactiva Httpool Romania, se fereste sa ofere procente comparative intre primul trimestru din 2009 si primul trimestru din 2010, subliniind insa ca „a fost o activitate mult mai intensa decat in primul trimestru al anului trecut – din fericire ‘panica’ de la inceputul lui 2009 nu a fost re-editata si anul acesta: atat advertiserii cat si publisherii au fost mai pregatiti, cu oferte, planificari si asa mai departe”.
„Eu cred ca totalul pe 2010 va fi mai bun decat 2008 – as estima un plus de 10% fata de 2008”, a conchis ea.
Dragos Stanca, managing director F5, manifesta un optimism rezervat. „In ceea ce priveste vanzarile F5, cresterea a fost de circa 70% versus perioada similara din anul trecut. Insa anul trecut a fost o particularitate, bugetele de online au fost deblocate foarte tarziu, atat din pricina crizei, cat si din cauza intarzierii excesive a negocierilor pentru spatiile publicitare TV”, a declarat Stanca.
El crede ca in 2010 vom fi aproape de nivelul din 2008, insa adevaratul potential al pietei online din Romania se va vedea la finalul anului 2012.
„Penetrarea Internetului in mediul urban a depasit 50%, insa pana cand nu se va ajunge la o penetrare de peste 50% over all, piata de online va creste constant, dar sumele consistente vor veni o data cu cresterea consumului general de Internet”, a mai spus Dragos Stanca.