„Faptul ca ne plangem de volumul de publicitate este dat de asteptarile noastre, care sunt mari”, a spus Rotarus, estimand ca, in 2010, piata s-a ridicat la 20 milioane de euro.
In ceea ce priveste evolutia incasarilor din publicitatea online in 2011, reprezentantul aceleiasi regii estimeaza o crestere cu 25%.
Pe de alta parte, Rotarus a spus ca Studiul de Audienta si Trafic pe Internet (SATI) monitorizeaza doar o parte a pietei nu si incasarile companiilor internationale, precum Google sau Yahoo.
„SATI nu monitorizeaza toti jucatorii mari din piata, care ar putea fi astfel estimata intre 40 si 60 milioane de euro„, a mai spus seful regiei de publicitate.
Cu toate acestea, online-ul romanesc ramane o piata mica in comparatie cu tari precum Polonia, Ungaria sau Marea Britanie unde sumele se invart in jurul a sute de milioane de euro.
Reprezentantul ARBOinteractive sustine ca piata este una mica, atat ca volume, cat si ca procent de publicitate.
„Este redusa ca volume, din cauze ce tin de economie, gradul de intelegere a propriilor business-uri, a companiilor de a-si aloca bugete de publicitate, in general, si in online in special” , a adaugat Rotarus.
Acesta a dat exemplul Ungariei, unde, spre deosebire de Romania, desi afacerile sunt mici ele sunt promovate, existand o cultura de business la nivelul clasei medii.
„In Romania, lipseste cultura de business, dar recuperam discrepantele”, a afirmat reprezentantul aceleiasi regii de publicitate, adaugand ca la noi, afacerile se fac mult mai rezervat, ceea ce se reflecta in bugetele de marketing si Internet.
O alta cauza pentru care publicitatea alocata spatiului online este redusa este, in viziunea lui Calin Rotarus, aceea ca in Romania, Internetul are o penetrare mai mica decat in alte tari, iar „procentul rural este mai crescut, decalajul urban si rural fiind foarte mare”.
In ceea ce priveste zona de presa si publicatii online, reprezentantul ARBOinteractive spune ca publishingul este marcat de problemele economice si politice, care se reflecta si in zona proprietarilor de spatii media.
O alta cauza pentru care investitiile sunt reduse este si aceea ca gradul de incredere al oamenilor in publicatiile online este foarte mic, fapt care se reflecta si asupra advertisingului.
In acelasi timp, Rotarus sustine ca online-ul trece printr-o etapa de dezvoltare, in care „definim lupta pentru teritoriu”, iar concentrarea este pe acapararea de cat mai multi utilizatori unici si market share, si mai putin pe calitate. Asta si pentru ca „advertiserii nu trec de parametrul de numar de unici pe luna”.
Totusi, directorul ARBOinteractive apreciaza ca gradul de intelegere a online-ului a crescut foarte mult in ultimul timp, iar calitatea contentului va creste dupa ce se vor stabiliza ierarhiile in categorii.
Pe de alta parte, Rotarus apreciaza ca in urmatorii 10 ani, Internetul va deveni numarul 1 la comunicare si informare, devansand televiziunea la capitolul incasari din publicitate.