Orlando Nicoara
, director executiv al regiei de publicitate online MediaPro Interactiv, este rezervat in privinta ponderilor viitoare ale bugetelor.
„Este greu de spus cum se vor imparti peste 2-3 ani bugetele de publicitate. 2009 e un an de cotitura, piata s-a fragmentat foarte mult si nu poate sustine toti playerii din acest moment. Vom vedea ce va fi la anul, daca piata se va coagula in jurul marilor publisheri sau in jurul regiilor”, a declarat Nicoara.
In schimb, Mihai Seceleanu, director executiv la Internet Corp, care vinde pe cont propriu site-urile proprii, este cel mai convins de faptul ca bugetele vor fi administrate tot mai mult direct de catre publisheri.
„2010 este anul in care credem ca veniturilor publisherilor care se reprezinta singuri pe piata de publicitate online le vor depasi pe cele a regiilor – este un fenomen care s-a repetat in fiecare tara din Europa Centrala si de Est din momentul in care valoarea pietei a depasit un anumit nivel critic, care a permis atragerea de investitii suplimentare”, spune Seceleanu, care are un plan foarte clar pentru viitor. „Atat in 2009 cat si in 2019 ne vom reprezenta singuri pe piata de publicitate online”.
Seceleanu mai este de parere ca in urmatorii 4-5 ani, procesul de eroziune a cotelor de piata ale regiilor de publicitate autohtone, printre care Boom, AdEvolution sau ArboInteractive, se va accentua, acestia pierzand din ce in ce mai mult teren in fata publisherilor. Acest proces, conform lui Mihai Seceleanu, a inceput in urma cu un an si se va stabiliza peste circa 4-5 ani.
O opinie diferita are Calin Rotarus, director executiv al regiei de publicitate online ArboInteractive, care este de parere ca unii publisheri vor incheia dupa un timp „aventura” vanzarii pe cont propriu, preferand sa revina in portofoliul unei regii specializate. „Unii publisheri isi vor crea departamente de vanzari, dupa care vor constata ca aceasta solutie versus externalizarea catre o regie nu este categoric mai buna, ci are atat avantaje si dezavantaje. Asa ca ulterior e posibil sa isi reconsidere pozitia”.
Val Voicu, director general al regiei de publicitate online AdEvolution, nu considera ca impartirea bugetelor de publicitate in urmatorii ani se va schimba semnificativ.
„Din punctul meu de vedere, o buna parte din publisherii actuali vor fi reprezentati de regii. Regiile probabil vor trebui sa se ‘repozitioneze’ – si in consecinta isi vor pastra ponderea de peste 60% din piata”, a spus Voicu. „La fel ca si regiile, si publisherii vor trebui sa se ‘reinventeze’ pentru a face fata noilor conditii de piata. Pentru ca este greu sa concurezi o companie care face publishing de 10 ani in romania in timp ce faci doar content pe web de 2 ani”.
Magdalena Zander, director de vanzari la NetBridge Investments este de parere ca in urmatorii 2-3 ani, „probabil publisherii offline traditionali vor incepe sa-si vanda singuri si editiile online”.
Contactati pentru a comenta in privinta strategiilor viitoare pe online, reprezentantii trusturilor traditionale Intact, Realitatea-Catavencu si Ringier nu au oferit detalii pentru acest articol.
Care este miza?
Piata de publicitate online urmeaza sa atinga in 2009 o valoare de circa 25 mil. euro, conform principalilor jucatori din piata. Acest lucru reprezinta o crestere de circa 70-80% fata de 2008, cand se estimeaza o piata in valoare de circa 15 mil. euro.
„Pentru 2009 vad o piata a publicitatii online de 25 mil. euro. Estimarea se bazeaza pe cresterea numarului de utilizatori ai Internetului”, a estimat Val Voicu.
Calin Rotarus vede o crestere similara, de 25 mil. euro, pana la un maxim de 30 mil. euro, in timp ce Orlando Nicoara vede o piata in intervalul 20- 25 mil. euro.
„Cresterea numarului de utilizatori, crestera consumului de media online, in general dar si instrumentele de masurare din ce in ce mai complexe, in special SATI, vor duce la cresterea acestei piete cu 70-80% in 2008”, este de parere Calin Rotarus de la ArboInteractive.
Planuri ambitioase de expansiune
Mihai Seceleanu de la Internet Corp estimeaza ca firma pe care o conduce va detine in 2009 o cota de piata intre 18% si 22%, in timp ce Val Voicu a declarat ca urmareste sa atinga cu AdEvolution o cota de cel putin 35% din piata.
Calin Rotarus de la ArboInteractive a subliniat ca pe segmentul de display advertising urmareste sa mentina cota de 35% pe care considera ca o detine in prezent.
Orlando Nicoara urmareste sa isi dubleze cota de piata in 2009, nedeclarand insa ce procent din piata de online advertising detine MediaPro Interactiv in prezent.
Pentru a-si atinge targeturile, agentiile de publicitate vor fi nevoite sa implementeze unele forme noi, neconventionale, de promovare online a clientilor detinuti, sa imbunatateasca nivelul calitativ al continutului publicat, sa mizeze din ce in ce mai mult pe creativitate in abordarea mediului web, totul urmand sa fie sustinut prin investitii importante in oameni, sunt parerile directorilor agentiilor de publicitate online.
Resurse suplimentare
– Afacerile si profitul agentiilor de publicitate online in 2007