Estimarea ii apartine lui Cristian Parvan, research director si online media manager la agentia Zenith Media. El este de parere ca publicitatea prin „RDS” (radio display system) inca nu compune o piata semnificativa.
Problema cea mai mare este legata de monitorizare, pentru ca este greu sa estimezi numarul celor care au sistemul RDS activat, si al celor care receptioneaza mesajul. In plus sunt si probleme de „creatie” pentru ca spatiul de expunere e foarte „restrictiv”, considera Parvan.
Unul din putinele posturi de radio care folosesc acest sistem de publicitate este ProFm. Veniturile generate de acest sistem anul trecut s-au situat sub 10% din veniturile totale din publicitate, a declarat pentru DailyBusiness Liviu Bujenita, manager de vanzari al ProFM.
Anul trecut, postul de radio a avut vanzari de aproximativ 5 milioane de euro, din care cea mai mare parte au reprezentat insertii de spoturi radio, conform oficialului.
„Postul de radio vinde publicitate pe spatiul generat de RDS pe radiourile cu afisaj digital de circa doi, trei ani, dar veniturile obtinute sunt inca mici. Nu este inca un mijloc atractiv pentru advertiseri”, spune Bujenita. Rate cardurile pentru aceasta forma de publicitate nu depaseste 10-15% dintr-un rate card de spot radio.
Pana acum, printre brandurile care au folosit spatiu pe RDS de la postul ProFm s-au numarat Napolitana Joe si Muzeul Antipa. Primul dintre acestia desfasoara o campanie de trei saptamani pe mai multe canale de publicitate, cumparand atat spoturi radio cat si spatiu prin RDS.
De obicei, sistemul presupune afisarea unui cuvant la 4 secunde, astfel ca numarul de aparitii ale unui mesaj depinde de lungimea sa si de interferenta cu alte mesaje publicitare. Astfel, un mesaj poate fi afisat de cateva mii de ori pe zi.
In general, perioadele in care se cumpara cel mai mult spatiu prin RDS sunt primavara si toamna, conform lui Liviu Bujenita.
Radio Deea este un alt post de radio romanesc care vinde publicitate prin sistemul RDS. Deocamdata, insa, postul nu a primit oferte de cumparare de spatiu.
„Am inceput sa testam sistemul acesta de publicitate acum doua luni, cand timp de o saptamana am rulat o reclama pentru agentia imobiliara Real Consulting Agency, insa rezultatele nu au fost foarte bune. Problema a fost ca mesajul testului deruta ascultatorii, care confundau numarul de telefon al agentiei cu numarul postului nostru de radio”, spune Adrian Ababei, DJ redactor al postului Deea.
De ce nu este inca apreciat acest sistem in Romania?
„Costurile pentru client sunt destul de mari daca sistemul nu este performant: daca sistemul permite doar o frecventa de 3,4 aparitii de mesaj pe minut, costurile pentru o zi de reclama pot ajunge la 3.000 sau 4.000 de euro. Ceea ce echivaleaza cu costul pentru difuzarea zilnica, timp de o luna, a doua sau trei spoturi de radio”, explica Ababei.
In cazul in care clientii se vor arata totusi interesati de acest sistem, radio Deea va investi si in modificari de tehnologie si recrutari de personal, caz in care costurile pentru o campanie ar putea sa scada (de exemplu, sa existe o frecventa mai mica a mesajelor pe minut).
Adrian Ababei considera ca sistemul de publicitate are viitor in Romania. „Intr-un an sau doi cererea va creste cu siguranta, iar evolutia tehnologiei va permite si difuzarea unor mesaje sub forme mai interesate, precum multimedia”.