Flaviu Radulescu este membru KeyPeople.
Hostway este una dintre cele mai mari companii de hosting din Romania, avand printre clienti BRD, Trilulilu, GSP TV, Cancan, Realitatea-Catavencu, National Geographic.
DailyBusiness.ro: Pentru 2009 ati anuntat afaceri de circa 1 mil. euro pentru Hostway. Ce estimari aveti pentru 2010 si pe ce se bazeaza acestea?
Flaviu Radulescu: Ne-am fixat un target de peste 1,2 milioane de euro, care se bazeaza pe promovarea si imbunatatirea tuturor produselor din portofoliu si lansarea unui produs de video streaming pentru live (televiziuni si evenimente) si on demand. Acest produs va fi bazat pe tehnologia noastra CDN, pe care o folosim la nivel international.
DB: La cat estimati piata de hosting pe anul in curs? Ce factori vor influenta valoarea?
FR: Dupa estimarile noastre, e vorba de o piata de aproximativ 6 milioane de euro.
Foarte multe businessuri online traiesc din publicitate, segment de piata care a fost foarte afectat anul trecut, situatie care ar putea sa continue si anul asta. In acelasi timp, exista foarte mult businessuri online lipsite de seriozitate si profesionalism, ale caror rezultate slabe scad considerabil increderea potentialilor clienti de servicii online in acest canal. O evolutie fireasca a pietei ar trebui sa duca la disparitia acestor businessuri, ceea ce echivaleaza totusi cu o restrangere a pietei in sine.
As adauga ca, in acest an, companiile se vor concentra pe optimizarea produselor si vor incerca sa scoata cel mai mult din ceea ce au deja. Investiile in noi proiecte probabil se vor diminua destul de mult, ceea ce ar putea, de asemenea, sa afecteze industria de online.
DB: Ce client genereaza cele mai mari venituri pentru Hostway?
FR: Veniturile noastre cele mai mari sunt generate de catre clienti cu nevoi premium. Sunt clienti care produc bani din online si care nu vor sa riste calitatea propriilor servicii, alegand un furnizor de hosting cu mai putina credibilitate dar preturi mai mici.
DB: Ce pondere din afacerile Hostway provin din serviciul Blogway?
FR: Aproximativ 7 % din veniturile obtinute anul trecut au provenit din aceasta platforma.
DB: Cate conturi sunt inregistrate pe Blogway in prezent si ce estimari aveti pentru anul in curs? (la momentul lansarii, in februarie 2009, compania estima ca va atrage circa 10.000 de blog-uri – n.r.)
FRAsteptarile initiale de vanzari au fost supraestimate si, din pacate, s-au bazat pe studii superficial efectuate, desi au fost platite. Am schimbat strategia si ne dorim ca anul acesta sa putem dubla cel putin numarul de clienti care folosesc serviciile Blogway.
DB: Macar un ordin de marime? Peste 5.000, sub 5.000 de blog-uri?
FR: Sunt mult, mult mai putine . Nu vreau sa spun un numar exact. Ne vom focusa pe cresterea vizibilitatii produsului in piata.
Pentru noi a fost un an in care am invatat foarte mult, un an in care am interactionat foarte mult cu bloggeri si am reusit sa-i cunoastem si sa le intelegem nevoile. In acelasi timp, am ajuns sa luam in considerare faptul ca fenomenul de blogging este mult supraevaluat. Acest lucru se vede in faptul ca se pot, aproape, numara pe degete blogerii de valoare.
DB: Cand considerati ca veti amortiza investitia initiala in Blogway? Este pe profit proiectul?
FR: Ca orice produs nou pe piata, are nevoie de timp pentru a se maturiza -iPhone-ul a implementat search-ul in agenda abia la un an de la lansare. Nu ne-am propus sa amortizam prea curand acest produs, ba mai mult, anul acesta vom investi masiv.
DB: Unele studii internationale sustin ca blogging-ul va pierde din anvergura pe masura ce retelele sociale castiga teren. Ce parere aveti despre acest lucru?
FR: Bloggingul a fost supraevaluat de la inceput. E posibil ca situatia sa se repete si retelele sociale sa fie supraevaluate in acest moment. In cele din urma, am putea asista chiar la o cadere asemanatoare cu cea a .com-urilor.
DBCat de supraevaluata considerati ca este blogosfera din Romania? Cate blog-uri active estimati ca exista in Romania?
FR: Este foarte greu de spus avand in vedere ca „active” este un cuvant foarte general. Iata un exemplu: am incercat sa cumparam doua platforme de blogging gratuit, din Romania. Desi ambele sustineau ca ar avea intre 5.000 si 12.000 de bloguri active, dupa o analiza mai aprofundata am descoperit ca in total erau doar 300 de bloggeri care scriau cel putin o data pe luna. Deci piata este mult mai mica decat se vehiculeaza.
DB: Cat sunteti dispus sa investiti in achizitii de platforme de blogging? Ati cumparat pana acum vreuna?
FR: Pot sa spun ca, inainte sa aflam numarul real de blog-uri active, una dintre platforme am evaluat-o undeva intre 12-13.000 euro, cealalta sub 5.000 euro. Vom lansa anul acesta, nu stim inca exact cand, si o platforma gratuita de bloguri, in special pentru cei ce nu urmaresc sa scoata bani din aceasta activitate. Blog-ul, din perspectiva mea, ar trebui sa aiba ca scop un plus de imagine adus autorului, daca nu chiar sa fie monetizat. De asemenea, ar trebui sa fie altceva decat simple cuvinte scrise intr-un notepad, trebuie sa fie ceva mai responsabil, mai interesant pentru ceilalti, nu o simpla foaie personala.
DB:Care vor fi principalele dificultati, provocari, pe care le veti intampina anul acesta?
FR: Anul acesta vom continua investitiile in infrastructura. Challengurile cred ca vor fi influentate direct de conditiile de piata la nivel national. In acest moment nu avem, insa, motive de ingrijorare.
DB: De ce anume se arata multumiti si de ce se arata nemultumiti, in general, clientii Hostway?
FR: Fiecare client are propriile preferinte si probleme dar, in general, nivelul solicitarilor este foarte scazut comparativ cu numarul de clienti. De altfel, cea mai mare parte a problemelor apar in segmentul de shared hosting, unde clientii isi asuma un nivel al serviciilor garantate mai scazut. Motivul tine de faptul ca impart resursele unui server cu alti clienti, si pentru ca nu exista o metoda de izolare tehnica eficienta, aplicatiile lor se influenteaza intre ele.
DB:Ce sfaturi, in general, ati da bloggerilor din Romania, incepatori si avansati?
FR: Este greu sa dai sfaturi si nu suntem neaparat in masura sa facem acest lucru. Un singur sfat general de care si noi ascultam este insa cel de a lucra cu maxima seriozitate si a nu renunta usor.