De pilda, magazinul de cadouri online Fungift.ro estimeaza pentru 2009 o cifra de afaceri in crestere cu 50% fata de anul 2008, injumatatindu-si astfel estimarile anterioare, vanzarile din perioada Craciunului urcand cu doar 30%, fata de perioada similara din anul precedent, cand au urcat cu 80-100%.
PCGarage, unul intre principalii jucatori pe piata de comert electronic din Romania, a inregistrat afaceri de 10 milioane de euro in 2008 si si-a revizuit in scadere estimarile pentru anul acesta. Reprezentantii PCGarage estimau cresteri de 50-90% pentru 2009, in prezent, sperand insa la o valoare egala cu cea raportata anul trecut.
MarketOnline, un alt jucator pe piata romaneasca de comert online, estimeaza pentru acest an afaceri de circa 17 milioane de euro, in crestere cu 10-30%, dar mult sub estimarea anuntata anterior (28 mil. euro). Compania este in prezent in negocieri de fuziune cu firma de retail online Azerty.
Unul dintre putinii jucatori care si-au atins targetul pe 2008 a fost PCFun.ro, insa cu afacerile din luna sarbatorilor sub asteptari.
Cel mai mare jucator pe piata de retail online, emag.ro nu a facut publice rezultatele pe 2008 si nici estimarile pentru 2009.
Fungift.ro
Motivul pentru revizuirea la jumatate a estimarii de crestere in acest an il constituie criza financiara actuala si vanzarile sub asteptari din ultimele doua luni. Pentru anul 2008, managerul Fungift.ro Marius Ciocan a estimat anterior afaceri de aproximativ 300.000 de euro, iar pentru anul curent circa 600.000 de euro.
Vanzarile companiei au crescut in decembrie cu 30% fata de luna similara a anului anterior. „Este o crestere mica daca ne uitam la evolutia lunara a lui 2008 care, comparativ cu 2007, a inregistrat o crestere de 80-100%. Putem vorbi despre un sezon de sarbatori slab din punct de vedere al vanzarilor”, a declarat Marius Ciocan.
Acesta a adaugat ca s-a simtit o balansare a cererii catre sectorul de cadouri cu valoare comerciala mai mica si o simbolistica mai mare – atat la nivelul persoanlor fizice cat si la nivelul comenzilor corporate. „Totodata s-a observat o reducere valorica a comenzilor B2B cauzata de reducerea/ anularea bugetelor de marketing la sfarsitul anului pe fondul panicii generate de aprinsele discutii despre criza”, a precizat Ciocan.
MarketOnline
Potrivit lui Mugur Frunzetti, managing partner Grifon Group, compania care opereaza MarketOnline, cea mai afectata va fi piata de retail clasic, deoarece implica mult mai multe costuri. „Piata de retail online isi va mentine nivelul actual si cred ca va reusi sa capteze tot ce pierde retailul clasic”, a precizat Frunzetti.
In 2008, MarketOnline a raportat afaceri de 13,3 milioane de euro, in crestere cu 142% fata de cele 5,5 milioane de euro raportate anul precedent.
PCGarage
PCGarage a inregistrat afaceri de 10 milioane de euro in 2008 si si-a revizuit in scadere estimarile pentru anul acesta, potrivit reprezentantilor companiei.
„In acest moment este destul de greu sa estimam o valoare clara pentru 2009. Daca pana acum puteam sa estimam cresteri de 50-90% pentru anul 2009, in prezent, nu putem decat sa ne propunem sa ajungem la cifrele din 2008”, a declarat Gabriel Vasile, directorul executiv al PCGarage.
Pentru anul trecut, compania estimase o cifra de afaceri de 12-13 milioane de euro. In 2007, PCGarage a raportat o cifra de afaceri de circa 5,5 milioane de euro. Vanzarile in luna decembrie au ajuns la 1 milion de euro, in crestere cu 60% fata de perioada similara a anului precedent, dar sub estimarile initiale de 1,2 – 1,3 milioane de euro.
„Daca in decembrie 2007 cumparatorii investeau excesiv in electronice si periferice, in 2008, trendul a fost cu totul diferit, acestia cumparand numai strictul necesar”, a precizat Gabriel Vasile.
Actionarii PCGarage.ro sunt Gabriel Vasile si Cristina Vasile, potrivit datelor publicate de Registrul Comertului.
PCFun
Magazinul online PCFun.ro a realizat in ultimul trimestru al anului 2008 afaceri de circa 8,5 mil. $, incheind anul cu venituri de circa 14,5 mil. $, in crestere cu 95% fata de 2007, a declarat Marius Ghenea, proprietarul magazinului.
„Practic ne-am atins obiectivele initiale de dublare a vanzarii de la un an la altul. A fost insa un an dificil pe piata online, tinand cont de faptul ca majoritatea celorlalti jucatori nu si-au indeplinit obiectivele planificate si anuntate la inceputul anului”, a spus Ghenea.
Managerul PCFun.ro a adaugat ca a reusit dublarea vanzarilor in luna decembrie 2008 fata de aceeasi perioada a lui 2007.
„Vanzarile in luna decembrie s-au dublat fata de cele din 2007. Noi facusem la inceputul anului 2008 proiectii de crestere cu 125% a afacerilor in luna sarbatorilor, dar a trebuit sa acceptam ca 100% crestere a fost totusi un rezultat foarte bun, mai ales in conditiile particulare ale acestui sezon de Craciun din 2008 (criza financiara si vacantele relativ lungi ale consumatorilor, facilitate de pozitionarea calendaristica a sarbatorilor inainte de weekend-uri)”, a spus Ghenea.
Ghenea a facut in 2008 exit-ul din compania de tigle VikingProfil generand din aceasta afacere 3 mil. euro, triplu fata de investitia initiala, parte din bani fiind reinvestiti in PCFun.ro.