, considerat guru al web-ului, co-fondator al companiei de cercetare Nielsen Norman Group, considera ca obiceiurile userilor de a da click pe multe link-uri, intr-o frenezie crescanda, distruge obiceiurile mai vechi.
Astfel, prea putini mai citesc articole complet sau parcurg pagini de Internet, la modul exhaustiv. 24 de ore din 24, feed-uri de stiri ne dau posibilitatea sa accesam practic un infinit de site-uri, obisnuindu-ne sa nu mai citim integral textele. Lecturarea ne este de asemenea intrerupta din ce in ce mai des de cate un prieten ce ne apeleaza pe Skype, pe messenger sau de un mail inopinat.
Utilizatorii se multumesc cu din ce in ce mai putin – doua randuri pe Twitter sau cateva cuvinte pe Facebook.
Acest lucru inseamna ca, pe de o parte, am invatat sa selectionam mai rapid sursele de informare, sa alegem partile relevante si sa depistam mai rapid link-uri. Pe de alta parte, gradat, „uitam” cum sa ne relaxam si sa citim un text integral, sa contemplam continutul si sa legam informatiile aflate in el.
Internautii „scaneaza” cu privirile anumite portiuni din site, intr-o anumita ordine. Este important, mai ales pentru antreprenorii cu activitati online, sa cunoasca aceste obiceiuri de a citi pe Internet, scrie eyetrackingupdate.com, publicatie de profil.
Oamenii citesc sub forma literei „F”
Studiile ce analizeaza locurile unde se uita oamenii pe Internet arata ca, fie retea sociala, site sau bloc de text, oamenii mai degraba cauta informatii relevante decat sa citeasca efectiv. Informatia situata in partea superioara a ecranului este cel mai des vizualizata.
Inca citesti? Inseamna ca faci parte dintr-o minoritate!
Pe masura ce userii coboara cu privirea pe pagina, din ce in ce mai putine linii de informatie sunt citite atent. Acest lucru este oarecum normal, intrucat in subconstient, oamenii considera ca pe masura ce „coboara”, vor scadea sansele sa gaseasca informatii relevante.
De aceea este foarte important ca informatiile relevante, care se doresc percutante, sa fie plasate in sfertul superior al articolului sau site-ului. Sfatul specialistilor este: spune userilor la ce sa se astepte mai jos si apoi sprijina promisiunile cu continut relevant. Totodata, primele doua cuvinte de la inceputul paragrafelor din text trebuie sa fie percutante.
„Triunghiul de aur”
Avand in vedere ca userii petrec cel mai mult timp cautand informatii in partea superioara a paginii, in special in stanga, coborand ulterior, pe o diagonala, intr-un triunghi vizual, este bine ca fotografiile, clipurile si fisierele audio sa fie plasate in aceasta zona. Parcurgerea de text necesita efort mai mult. Plasarea de continut multimedia in „triunghiul de aur” capteaza si retine mai mult oamenii pe site.
[img=955]Sursa foto: ZdNet.com[/img]
Suntem din ce in ce mai „orbi” in ceea ce priveste advertising-ul
Internautii ignora din ce in ce mai usor advertising-ul. Inca nu este foarte clar care sunt cele mai ignorate formate publicitare. Cat de eficiente sunt bannerele? Un mediu de advertising ce trebuie investigat mai mult este reclama integrata in text, pe cuvinte cheie, format folosit intens pe unele pagini web. Reclamele arata ca un text normal, subliniat, dar cand userul trece cu mouse-ul peste text apare un alt text, fotografie sau animatie.
Bannerele traditionale nu mai sunt atat de eficiente ca acum cativa ani. Advertiserii este trebuie sa captiveze utilizatorii, nu sa ii distraga de la activitatile lor. A atrage userii inseamna a le oferi ceva util, ceva ce deja cautau. Internautii sunt cel mai adesea distrasi de reclame care nu sunt deloc relevante pentru ei, si care nu au legatura cu site-ul pe care se afla.
Una dintre categoriile de internauti care apreciaza si probabil va aprecia in continuare bannerele sunt copiii. Acestia sunt in continuare atrasi de tot ceea ce este luminos, grafic si interactiv.
„Capetele ce vorbesc” sunt plictisitoare
Videoclipurile ce prezinta exclusiv persoane ce vorbesc plictisesc rapid oamenii, probabil pentru ca acestea aduc aminte, in subconstient, de acei cativa profesori plictisitori din facultate, sau de la conferintele tehnice de unde multi nu inteleg nimic. Cu toate acestea, o prezenta carismatica retine, de obicei, atentia mai mult timp. De asemenea, persoanele entuziaste si care gesticuleaza convingator ajuta.
Introducerile e-mail-urilor sunt ignorate
Oamenii sunt inundati de e-mail-ul de la colegi, prieteni, familie, parteneri de afaceri, astfel ca trebuie sa citeasca din ce in ce mai mult, sa raspunda la ele. Ei au inceput, din instinct, sa nu mai citeasca formulele de adresare, sa nu le mai bage in seama. Totodata, citirea in F si triunghiulara se aplica si in cazul mail-urilor mai lungi.
Ce alte lucruri atrag atentia, in mod normal?
Fotografii cu oameni ce sunt realizate in mod clar profesional atrag mai putin decat fotografiile realizate de amatori, insa de buna calitate. „Fotografiile profesionale induc persoanei din poza o anumita aura ce poate respinge userii, acestia considerandu-l intangibil”, spune Nielsen.
Imaginile plasate chiar in mijlocul textului obstructioneaza citirea.
Userii raspund bine cand vad fotografii ce ofera si informatii relevante, si nu sunt plasate doar „de decor”.
Ce reclame sunt vazute de catre useri si cat ne uitam la ele?
Un studiu ce a urmarit, prin infrarosu, punctele pe care privirea umana „cade” pe site-uri, arata ca 52% dintre internauti remarca reclamele ce contin doar text, aceeasi pondere vazand si reclamele text + imagine. 51% vad link-urile sponsorizate de pe motoarele de cautare.
Surprinzator a fost faptul ca doar 29% dintre oamenii ce au participat la studiu s-au uitat la reclamele ce contin video, desi s-ar putea crede ca miscarea atrage mai multa atentie.
Exista mai multe explicatii posibile privind faptul ca internautii vizualizeaza reclamele text, in favoarea celor cu imagini sau video. Prima dintre ele ar fi faptul ca multi oameni, cand vad text scris, considera ca pot gasi informatii importante despre ceea ce cauta sau pot afla ceva interesant, per total. O alta explicatie tine de natura Web-ului in sine. Spre deosebire de televizor, care este un mediu pasiv, Web-ul inseamna interactiune – cautare, click-uri, inregistrare, a cumpara, a copia. Astfel, cand oamenii vad reclame text, vor sa „intre in actiune”, fiind atrasi de continut.
In cazul unei reclame cu o femeie atragatoare ce prezinta, sa spunem, o sala de fitness, userii se uita mai putin la poza si mai mult la textul dimprejurul ei. „Informatia reala, palpabila, este mai apreciata decat o fotografie pe care o poti vedea si in alte circumstante”, spune Nielsen.
[img=958][/img]
Per total, participantii la studiu au vazut, in medie, mai ales datorita vederii periferale, 36% din toate reclamele de pe paginile vizitate. Timpul de vizualizare a fost insa extrem de scurt, in multe cazuri sub o secunda.
Persoanele ce doar „se plimba pe Internet”, fara un scop precis, vad in medie cu 5% mai multa reclama decat cei ce intra online pentru a duce la implinire anumite lucruri.
Studiul a fost realizat pe mai multe sute de persoane, acesta fiind publicat intr-o carte scrisa de Jakob Nielsen si Kara Pernice – Eyetracking Web Usability.
Subiectii studiului au navigat pe mai multe pagini web, printre care magazine online, reviste, ziare, site-uri de animale sau de articole vestimentare pentru bebelusi etc. Privirea lor a fost urmarita prin infrarosu, miscarea capului fiind inregistrata cu o camera video.
De asemenea, studiile arata ca oamenii sunt interesati mai ales de partea superioara a unui articol. Ulterior, ei scaneaza textul din ce in ce mai putin, acordand apoi o mai mare atentie partii de final. Precum randurile de mai jos, pe care le veti citi acum.