DailyBusiness.ro
: De ce VisUrat si nu VisFrumos? Poate n-ar strica mai mult optimism.
Sebastian Bargau: VisUrat, pentru ca scriu in mare parte chestiuni negative, am un stil ceva mai acid. De ce? Pentru ca intotdeauna au prins acest gen de materiale, pentru ca sunt cele mai citite. Intra oarecum in contradictie cu personalitatea mea, una optimista, vesela. De fapt, a scrie intr-un stil critic este ceva ce are in general succes in Romania.
DB: Deci ati recomanda bloggerilor sa adopte un stil similar?
SB: Pot sa spun ca, in general, da. Asta se citeste cel mai mult in Romania pe Internet, desi in afara, in SUA de exemplu, nu se intampla asa ceva. Cred ca tine de mentalitatea romanilor si nu cred ca se va schimba in viitorul apropiat.
DB: Exceptand acest lucru, ce ati recomanda bloggerilor mai mult sau mai putin incepatori, care vor si sa castige bani din aceasta activitate?
SB: Sunt mai multe chestiuni. Cred ca este esential sa intri in „cercul” bloggerilor deja cunoscuti. Sa ii stii eventual si personal, sa participi la conferinte alaturi de ei, sa comunici cu ei. Sa lasi comentarii pertinente pe blog-urile lor. Daca acestia vor aprecia felul in care scriu, ceea ce spun, vor fi promovati. Singur-singurel deja este greu sa te faci cunoscut, deja e plin de bloguri in Romania.
DB: Suna ciudat. In afara, nu cred ca bloggerii noi depind atat de mult de cei deja consacrati.
SB: Asa este, dar in afara este o alta mentalitate. In Romania s-au format, din nefericire, mici „bisericute” de bloggeri. Orgoliile sunt mari, „bataia” pe reclama este de asemenea mare, desi blogosfera este foarte mica. In loc sa ne ajutam intre noi, uneori ne tragem in jos, ne sabotam reciproc. Nu prea exista cooperare intre bloggerii din „bisericute” diferite, in timp ce afara exista, se ajuta intre ei. Ar trebui sa intelegem ca este mai bine sa colaboram decat sa injuram.
DB: Ce ati mai recomanda bloggerilor?
SB: Sa fie foarte informati, sa urmareasca bloggerii consacrati pentru a fi la curent cu ce se discuta si sa nu repete aceleasi idei, sa scrie corect. Corect gramatical. Am citit post-uri extrem de interesante ca si continut, dar scrise gresit, execrabil. Daca vrei sa vinzi si sa scoti bani, trebuie sa scrii corect. Daca vrei sa ai succes cu AdSense, ar cam trebui sa iti faci un blog in engleza, sa iesi cu el international. De ce? Pentru ca in afara, daca cineva intra la tine pe blog, ii place cu adevarat ce citeste, iese de acolo printr-un click pe o reclama, nu prin apasarea X-ului din dreapta sus. Este forma lor, impamantenita deja, de a arata ca te apreciaza si te sustin. Apoi, daca nu au inspiratie, sa deschida televizorul, sa schimbe trei canale 10 minute, si o sa le vina idei cat pentru doua zile. De asemenea, cred ca viitorul apartine blog-urilor de nisa.
DB: Visurat.ro nu este de nisa.
SB: (zambind) Eu zic ca este. Nisa sociala. Nu scriu decat rar de gadget-uri, tehnologii, auto si asa mai departe.
DB: Arhi este de parere ca piata nu este inca dezvoltata suficient pentru a putea sustine blog-urile de nisa.
SB: Si sunt de acord cu el. Dar in viitor, numarul de conexiuni la Internet va creste, romanii nu vor mai intra doar pe Hi5 si pe messenger, si vor realiza ca Internetul este una dintre principalele surse de informare. In prezent, intr-adevar, poti sa consideri ca stai foarte bine daca cu un blog foarte nisat atragi 1.000 de unici pe zi. Dar sunt blog-uri precum Khris.ro, blog economic ce atrage circa 2-3.000 de unici pe zi, sau BlogDeBucurestean.ro care extrapoleaza nisa imobiliara si are si el trafic bun.
Intre 1.000 si 5.000 euro pe luna din blogging
DB: Ce trafic aveti si cat castigati din aceasta activitate?
SB: Traficul se ridica undeva la 5.000 de unici pe zi, 13-14.000 de afisari. In functie de luna castig intre 1.000 si chiar 5.000 euro pe luna. Unele companii, de obicei mai mici, vin direct la mine pentru reclama. Altele apeleaza la StandOut, compania de advertising a lui Ionut Oprea, si sunt dirijati catre mine. Interesant este ca aceasta recesiune a marit interesul companiilor pentru reclama pe blog-uri, fiind mai ieftina, deseori mai targetata, si rezultatele fiind deseori mai bune. Cred ca in viitor bloggerii vor promova imaginea mai multor companii.
DB: Ca tot a venit vorba. Cum vedeti blogosfera din Romania peste 2-3 ani?
SB: Cred ca blog-urile se vor tria. Cei care scriu prost, jenant, poate vor continua sa o faca, dar nu vor mai fi bagati cam deloc in seama. De asemenea, mentalitatea celor care comenteaza se va mai schimba. Daca acum eu sau alti bloggeri suntem tinta multor injurii (m-am obisnuit cu asta deja), in viitor oamenii isi vor da seama ca nu ajuta la nimic si nu duce la cresterea traficului.
DB: Ati fi dispus sa vindeti blog-ul si sa continuati sa scrieti, ca angajat?
SB: (se gandeste cateva secunde) Daca mi s-ar pune pe masa 100.000 euro, da. Insa depinde si de conditii. Daca mi s-ar zice ca va trebui sa scriu acolo o viata intreaga, as fi nevoit sa refuz.
DB: Ce planuri de business aveti in viitorul mediu si apropiat?
SB: Voi lansa spre inceputul anului viitor doua blog-uri ce targeteaza anumite nise inca neexploatate in Romania.
DB: Pentru ce blog din afara v-ar placea sa scrieti? Ce blog-uri urmariti?
SB: Cred ca pentru Engadget. Mi-ar placea sa pun mana pe cele mai noi gadget-uri, sa testez.
DB: Unde va vedeti peste doi ani?
SB: Vreau sa incep prin a spune ca nu ma vad la RoBlogFest. Am castigat ultimele trei editii si ar fi posibil sa castig din nou si nu ar mai avea farmec concursul. E posibil sa ma angajez undeva, timp de blog si Internet wireless am suficient. Daca voi avea destui bani, poate ar fi o idee buna sa imi deschid o firma de pompe funebre. Stiu ca pare ciudat, dar oamenii mor tot timpul si unele orase nu dispun de servicii eficiente in acest sens. Ar fi un business bun.
DB: Ce ati schimba daca ati putea in activitatile desfasurate pe Internetul romanesc?
SB: Cred ca as schimba 80% dintre internauti. As renunta la cei cu orgolii, la cei ce injura, la spammeri. De asemenea, as vrea mai multe proiecte originale, dar vad ca in Romania se merge mai mult pe copiere, nu pe originalitate.