De pe telefon, tabletă
sau computer, cumpărăturile online de cadouri sunt în plină expansiune. Anul
trecut, numai în Germania, 37 de milioane de cumpărători au decis să cumpere
cadouri online, pentru a evita magazinele aglomerate și cozile de la casele de
marcat (Sursa: Bitkom).
Această perioadă nu este doar sezonul cu cele mai mari
vânzări pentru comercianți – este, de asemenea, sezonul de vârf pentru
infractorii online care sustrag date personale, precum și sume mari de bani. Aceștia
rulează campanii dedicate de Crăciun: trimit e-mailuri cu oferte dubioase ce
fac referire la anumite cadouri sau avize de expediție false pentru a colecta
date cu caracter personal de la utilizatorii de Internet.
Succesul este
garantat mai ales în timpul sezonului de iarnă, când oamenii sunt în așteptarea
comenzilor și a notificărilor de transport pentru bunurile pe care le-au cumpărat
online. O altă înșelătorie des întalnită este manipularea tranzacțiilor
financiare, atunci când cumpărătorii sunt gata să plătească prin transfer
bancar. G DATA avertizează asupra campaniilor online sofisticate de dinainte de
Crăciun si arată cum se pot face cumpărături în condiții de siguranță.
„În fiecare an, in
jurul sărbătorilor de Crăciun, casele de marcat din supermarket-uri și magazinele
online sunt solicitate din plin. Acesta este, de asemenea, vârf de sezon pentru
infractorii online „, explică Ralf Benzmuller, Head of G DATA SecurityLabs.
„Atacatorii sunt în căutare de date de acces pe carduri de credit și date ale
conturilor de email, precum și credențialele pentru serviciile de plată online.
Instrumentele lor principale sunt mesajele cu URL-uri de phishing incluse și
atașamente de e-mail infectate. Utilizatorii ar trebui să acorde o atenție
sporită pentru a se proteja împotriva acestora.”
Cele mai populare
scheme utilizate de către infractorii online în timpul sezonului:
Escrocheria #1:
Afaceri dubioase oferite prin e-mail
În special în timpul sezonului de sărbători de iarnă, utilizatorii de Internet
sunt bombardați cu mesaje cu oferte de smartphone-uri, tablete, bijuterii sau
produse de firmă la prețuri foarte mici. Aceste oferte sunt prea frumoase să
fie adevărate – de cele mai multe ori se dovedește că așa este. Link-urile din
e-mailuri conduc utilizatorul către un site infectat cu programe malware sau un
magazin web fals. În acest fel, utilizatorii își servesc datele lor personale –
adresa de email, adresa poștală, date de acces pentru serviciile de plată – pe
tavă. Atunci când este utilizată plata în avans, cumpărătorii își pierd banii
și așteptă transportul care nu mai ajunge niciodată.
Escrocheria #2:
Notificări de transport false primite în inbox
Atunci când comandați bunuri online, un curier vi le va livra la adresă.
Prin urmare, clienții așteapta primirea unui mesaj care îi informează că
articolul comandat a fost livrat. Acesta este motivul pentru care, infractorii
trimit prin e-mail notificări de expediere trucate. Link-uri către pagini web
de „online tracking „, duc, de
multe ori, direct într-o capcană malware și sustrag informații cu
caracter personal.
Escrocheria #3: ”
Felicitări de sezon” prin e-mail, mesaje text sau aplicații mobile
În prezent, din comoditate sau lipsă de timp, oamenii trimit felicitări
electronice. Infractorii fac uz de acest lucru prin trimiterea de mesaje SMS,
mesaje e-mail sau aplicații mobile, ce conțin link-uri către site-uri infectate
cu malware. E-mailurile pot conține, de asemenea, un atașament infectat cu
malware.
Escrocheria #4:
Manipularea de tranzacții bancare online
Multe cadouri achiziționate online sunt plătite în avans, prin
intermediul online banking. Pentru a păcăli utilizatorii să viziteze un site
web manipulat sau pentru a deschide un atașament infectat, infractorii trimit
remindere de plată falsificate sau note de comandă. Site-urile infectate conțin
adesea un troian bancar specializat – dacă infecția este de succes, plățile
efectuate de către victimă sunt redirecționate către un alt cont bancar.
Sfaturi G Data pentru
cumpărături de Crăciun și online banking in siguranță:
â– Protejați-vă pe Internet:
o soluție completă de securitate ar trebui să fie parte din fiecare calculator,
smartphone sau tabletă. Suita de securitate ar trebui să aibă o protecție
puternică în timp real împotriva amenințărilor online curente.
â– Rămaneți permanent
actualizați: Orice software, aplicație, precum și sistemul de operare pe un
computer sau un dispozitiv mobil ar trebui să fie actualizate și toate
update-urile disponibile ar trebui să fie instalate cât mai repede posibil. În
acest fel, utilizatorii vor acoperi vulnerabilitățile, care altfel ar fi
exploatate de infractori.
â– Efectuați operațiunile
de online banking în siguranță: Când efectuați transferuri de bani sau alte
tranzacții bancare, ar trebui să vă asigurați că utilizați o soluție cu două
cai de autentificare. Protecția poate fi îmbunătățită prin utilizarea
tehnologiei G DATA BankGuard care este inclusă în toate soluțiile desktop.
â– Cumpărați numai de
la magazine web cunoscute: Cumpărătorii sunt sfătuiți să verifice cu
atenție magazinele online înainte de a cumpăra ceva; un bun indicator sunt
termenii și condițiile, precum și informații despre costurile de transport.
Verificarea reputației site-ului are cu siguranță sens pentru a vedea dacă
operatorul site-ului nu este cunoscut ca o „oaie neagră”.
■Ștergeți
e-mailurile spam: Mesaje cu oferte de cadouri dubioase, precum și alte
mesaje spam necesită a fi șterse imediat. Utilizatorii ar trebui să nu deschidă
fișierele atașate și să nu dea clic pe link-urile incluse. După toate probabilitățile vor
conduce utilizatorul direct într-o capcană malware.
â– Efectuați plăți
online în condiții de siguranță: În timpul procesului de plată, trebuie să
se acorde o atenție deosebită la orice mesaj de securitate al browser-ului. Un
simbol verde în formă de lacăt și prefixul https: // în bara de adrese sunt un
bun indicator că utilizatorul este pe un site web securizat. Nicio plată nu ar
trebui să fie efectuată în cazul în care unul dintre cele două lipsesc.