- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Sfaturi pentru web-designerii care uita ca scopul lor NU este sa impresioneze industria sau prietena

20 Apr, 00:01 • emanuel.ceciu
Simplitatea design-ului, accesul pus pe functionalitate, dar si dorinta de a inova grafic si indraznet, ar trebui sa devina "must do" in crearea de noi site-uri. Pe fondul unei anumite reticente in inovatie a web-designerilor autohtoni, DailyBusiness.ro a discutat cu cativa antreprenori pentru a sublinia cateva standarde si exemple de succes in domeniu.
Sfaturi pentru web-designerii care uita ca scopul lor NU este sa impresioneze industria sau prietena

Cele mai bune website-uri sunt cele care indeplinesc criterii precum usurinta a navigarii (usability), design placut fara a aglomera, si sunt implementate din punct de vedere tehnic fara greseli, este de parere Marius Dosinescu, general manager al companiei de web-design Avantaj Net Interactive, companie ce are in portofoliul de clienti nume precum Zapp, Credit Europe Bank, TBI Group, Whirlpool, Tarom, Apa Nova sau Winmarkt.

Marius Dosinescu este membru al KeyPeople

El spune ca una din cauzele lipsei de inventivitate pe Internetul romanesc poate fi rezumata printr-un cuvant: teama.

„Suferim major la capitolul originalitate si ne este teama sa inventam, ne e teama de reactia pietei, de reactia oamenilor, iar clientilor le este teama sa accepte lucruri noi„, spune Dosinescu, referindu-se, in general, la proiectele autohtone.
[quote=Marius Dosinescu – Avantaj Net Interactive] Majoritatea website-urilor nu sunt lucrari de arta care trebuie apreciate pentru frumusetea lor[/quote]
Web designerii din .ro au tendinta de a se limita in gandire pentru a limita efortul de implementare „iar celor care nu se tem sa-si depaseasca limitele le lipseste uneori echipa de flash-eri sau programatori in spate, care sa le sustina imaginatia bogata”, continua Dosinescu.

El enumera, punctual, cum ar trebui sa fie construit si ce sa contina un site. „Acesta trebuie sa aiba o grafica placuta, sa fie usor de utilizat, sa fie lizibil, sa respecte brandul si, intr-un final, sa se diferentieze cumva din multitudinea de site-uri internationale”.

„Pot spune ca websiteurile care ma atrag sunt cele unde gasesc rapid informatia, imi este prezentata intr-un mod placut, utilizarea fonturilor este facuta cu cap (web typografy – n.r.). Majoritatea website-urilor nu sunt lucrari de arta care trebuie apreciate pentru frumusetea lor ci trebuie sa fie functionale si sa serveasca unui anumit scop – daca e magazin online sa vanda, daca este site de presa sa fie usor lizibil si sa aiba cat mai multi abonati si vizitatori fideli”, continua acesta.

Din „noianul” de site-uri internationale care ii plac lui Dosinescu acesta a nominalizat pagina actorului Jim Carrey – www.JimCarrey.com. „E nebunesc, ciudat, modern, mi-a ramas in minte ca un website conceptual si foarte bine realizat. Website-ul este realizat de www.65media.com care mai detine in portofoliu o serie de website-uri interesante”, spune Marius Dosinescu.

Ca si functionalitate, site-ul JimCarrey.com nu este unul usor de utilizat, este chiar greoi, insa scopul lui este sa impresioneze, sa duca vizitatorul „intr-o calatorie prin lumea lui Jim Carrey, astfel incat pot spune ca isi serveste scopul”.

Mihai Tataru, managin director la Senior Interactive, nominalizeaza si el site-ul de prezentare al lui Jim Carrey ca fiind unul foarte reusit si care isi atinge scopul. Alaturi de acesta, Tataru mai adauga si site-ul suedez Rekrit.mil.se si Agencynet.com. „Un design minimalist si curat functioneaza de cele mai multe ori. Dar pentru experiente inedite, designul si elementele grafice trebuie sa spuna povestea. Daca acestea reusesc sa recreeze atmosfera din spatele povestii atunci proiectul devine ceva special si nu doar un alt proiect in portofoliu”, sustine Tataru, care subliniaza ca ii plac proiectele cu continut video, care ofera posibilitatea de a interactiona cu utilizatorii prin intermediul diverselor joculete sau sarcini pe care le descopera pe parcurs.

Dintre proiectele romanesti, acesta nominalizeaza Squish.ro si Suiepaparude.ro. „Acestea ies din tipar. Sunt surprinzator de putine site-uri romanesti care reusesc sa faca asta”.

„Cei mai multi web-designeri, in special cei romani, nu incearca sa isi depaseasca limitele. E foarte usor sa devina stagnanti si sa accepte ca ceea ce fac altii este limita a ce se poate face”, mai precizeaza Tataru.

Florin Secanu, seful Xipe Interactive (membru KeyPeople), companie care a dezvoltat proiectele AutoNovo.ro, apreciaza platformele internationale care sunt dezvoltate pentru tot portofoliul de tari in care este prezenta o anumita companie. „De exemplu www.Volvocars.com – indiferent de tara, are intotdeauna un design simplu si pune accentul pe functionalitati. De asemenea noua platforma a HP – pagina de start si pagina de stiri aduce un mod alternativ de afisare si navigare”, spune Secanu, care a contribuit la dezvoltarea site-ului de masini AutoNovo.ro. „Imi plac campaniile celor de la Volvo si de asemenea configuratoarele de masini bine facute – cum este cea a Volkswagen Polo„.

Florin Secanu nu se arata impresionat de site-urile care au elemente „cool”de design, dar care sunt inutile sau ingreuneaza accesul la informatia finala. „Agreez simplitatea design-ului si accentul pus pe functionalitate. Cred in ideea de a dezvolta site-urile de publishing, cele de prezentare cat si cele de servicii cu ideea de a fi utilizate si de a transmite informatii usor si eficient”, spune acesta.

Secanu nu a putut nominaliza niciun proiect romanesc care sa respecte cele descrise mai sus. „Evident, exista cateva site-uri creative care iti creeaza efectul de ‘wow’, ca de exemplu Ioanid.com , Skittles.ro , Squish.ro„.

Una dintre greselile pe care le fac web-designerii autohtoni este faptul ca tind sa foloseasca intr-un proiect toate elementele pe care le-au intalnit de-a lungul timpului si le-au gasit bune. „E fascinant sa creezi ceva ‘cool’ dar foarte greu sa creezi ceva cu adevarat utilizabil si folositor. Design-ul incarcat cu multe elemente nu este si cel mai placut”, mai spune Secanu.

[quote=Mihai Tataru, Senior Interactive]Pentru experiente inedite, designul si elementele grafice trebuie sa spuna o poveste[/quote]

Dorin Boerescu, CEO-ul companiei de publishing si dezvoltare Bakemono si al 2Parale.ro, spune ca nu (mai) crede in „design de dragul design-ului”. Acest aspect trebuie subordonat functionalitatii, singurul scop fiind sa evidentieze elementele necesare bunei utilizari a site-ului.

Boerescu considera ca doua dintre site-urile cele mai atractive dar si functionale din Romania sunt Teacup.ro si Balaur.ro. „Primul pentru ca userii inteleg imediat ce ofera site-ul, gasesti usor informatiile si pasii prin care trebuie sa treci sunt foarte simpli si clar organizati. Balaur.ro (site creat de trei tineri antreprenori romani) este simplu, intelegi, la fel, din primele momente ce ofera si ce trebuie sa faci. Design-ul este curat, fara sa sufoce functionalitatea site-ului.”

Dorin Boerescu considera ca multi web-designeri din Romania uita ca site-urile sunt facute pentru utilizatori obisnuiti, nu pentru oameni de specialitate. „Nu ar trebui sa aiba ca scop sa impresionezi industria sau prietena. Mai mult, ar trebui sa fie clar din primul moment ce iti ofera site-ul si ce iti „cere”, ce se asteapta sa faci – sa citesti, sa comentezi, sa iti creezi cont, sa cumperi, sa recomanzi. Din pacate multe proiecte nu au definite obiective de genul asta si atunci de multe ori brief-ul este ‘vreau un site altfel’ iar designerul abia asteapta brief-uri de genul acesta”, considera antreprenorul.

Bloggerul Bogdan Epure (Nihasa) se arata foarte multumit de unul dintre proiectele cu cea mai mare rata de crestere din Romania dar si la nivel mondial. „Imi place Twitter.com. Este banal. Simplu. Unele site-uri cu cat sunt mai smple, cu atat sunt mai practice si mai user friendly. Acesta este unul dintre ele”.

Epure subliniaza ca web-designerii autohtoni nu ar trebui sa se axeze prea mult pe tehnologia Flash. „Flash-ul nu este Dumnezeul design-ului! Animatiile foarte mari ca dimensiune si foarte solicitante pentru procesor dar si imposibil de vazut pe mobil nu au ce cauta intr-un website”, sustine acesta.

George Lemnaru, cofondator si COO al jocului online eRepublik.com, sustine ca foarte multi designeri uita ca munca lor trebuie sa fie orientata catre imbunatatirea experientei utilizatorului final, si aspira in schimb la a crea „o capodopera artistica”.

„Conceptul trebuie sa tinda spre simplitate, lucru care este deseori uitat, ajungandu-se ca utilizatorul sa fie bombardat cu extrem de multa informatie la o singura afisare. Aceasta afecteaza mai ales utilizatorii care acceseaza pentru prima data acea pagina deoarece curba de invatare devine foarte abrupta. In plus, introducerea de elemente grafice, informatii, module, tot ce inseamna un design incarcat, va face munca de scalare a aplicatiei mult mai grea pentru departamentul tehnic in cazul fericit in care numarul de vizitatori ai aplicatiei creste exponential”, spune Lemnaru.

Acesta ofera exemple de companii foarte mari care se concentreaza pe simplitate – Google, Twitter si intr-o anumita masura si Facebook. „Poate nu sunt proiectele care arata cel mai bine, insa sunt proiectele in care designul imbunatateste poate cel mai mult experienta utilizatorului final”, considera Lemnaru.

Urmărește Daily Business pe Google News