Publisheri mici, individuali, neafiliati unor grupuri de presa sau site-uri de content, mizeaza masiv pe publicul feminin si pe atragerea a cat mai multa publicitate. Si asta in timp ce consultantii media incurajeaza investiile in acest segment.
Analistul media Iulian Comanescu a declarat pentru DailyBusiness.ro ca in momentul de fata, pe aceasta nisa online, exista „o serie de produse aflate in perioada de investitii”.
„As recomanda insa oricui sa investeasca, asa cum am incurajat HotNews, cu care sunt prieten, sa faca Smart Woman„, a completat Comanescu, fost redactor-sef adjunct al revistei Unica.
La randul sau, Vlad Popa, CEO al Internet Corp, din portofoliul caruia face parte Kudika.ro si Garbo.ro, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca exista mult interes pentru nisa site-urilor pentru femei, atat din punct de vedere al audientei, cat si al publicitarilor.
In ciuda faptului ca in ultima perioada in online-ul romanesc au aparut cateva zeci de site-uri apartinand acestei nise, Popa sustine ca ele nu vor putea creste brusc, avand nevoie de mult timp si multe resurse.
Si asta comparativ cu publicatiile prezente pe piata online de mai bine de zece ani,precum Eva.ro, Unica.ro, Ele.ro sau Kudika.ro, in jurul carora s-a creat o comunitate virtuala, inregistrand fiecare un trafic de peste 1 milion de vizitatori unici pe luna.
In conditiile unei piete a publicitatii online estimate pentru 2011 la 20 milioane de euro, site-urile pentru femei nou intrate in online duc o adevarata lupta pentru cresterea traficului.
„Avem semne favorabile in prima jumatate a anului atat ca venituri, cat si intrarea in piata a unor clienti noi sau care nu au mai comunicat online in ultimii doi ani. Ne asteptam la o crestere de peste 10% in 2011 pe aceasta categorie”, a declarat Popa, pentru DailyBusiness.ro.
La randul sau, Bogdan Prajisteanu, managing director Mediaedge:cia, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca interesul advertiserilor pentru astfel de site-uri este crescut.
Si asta pentru ca „majoritatea campaniilor publicitare se indreapta catre femei„.
Vlad Popa a mai spus ca principalele produse pentru care se face reclama pe site-urile pentru femei sunt cosmeticele si produsele de ingrijire personala, alimentatie, bauturi si produse de uz caznic. Si sectorul farmaceutic are un potential mare, desi in prezent detine o pondere nesemnificativa a investitiilor in online semnificativa.
CEO-ul Internet Corp estimeaza ca nisa feminina reuseste sa atraga „cel mai probabil 25% din totalul pietei, dar procentul creste puternic de la an la an”.
Si asta in timp ce, marile site-uri precum Eva.ro, cu un trafic lunar de 1,4 milioane de vizitatori unici pe luna, Kudika.ro sau Ele.ro, care inregistreaza un trafic de aproximativ 1 -1,1 milioane de unici, isi extind zona de continut pentru a genera atat audienta, cat si trafic, dupa cum a mai spus reprezentantul Internet Corp.
Pe de alta parte, incasarile din publicitate ale acestor site-uri nu se intorc imediat in buzunarul investitorilor. Una dintre cauze ar putea fi slaba reprezentare a continutului pentru femei in online, comparativ cu cel de pe print, „unde exista chiar hipercompetitie”, dupa cum apreciaza Iulian Comanescu.
„Jucatori ca Eva.ro sau Kudika.ro sunt importanti mai curand pe segmentul lor, decât in comparatie cu lucruri ca Trilulilu.ro sau Libertatea.ro. De fapt, numai Eva.ro cred ca are ambitii de top 20. O oarecare competitie exista, dar mi se pare o zona inca insuficient exploatata, daca ne uitam mai la vale”, a completat Comanescu.
Cu toate acestea, intrebat care este volumul veniturilor atrase din publicitate de InternetCorp din site-urile pentru femei, respectiv kudika.ro si garbo.ro, Vlad Popa a raspuns ca acesta reprezinta 25% din volumul investit pe categoria respectiva.
In acelasi timp, Popa apreciza ca cele doua publicatii apartinand Internet Corp genereaza „putin putin peste o treime” din veniturile intregului business. Pe de alta parte, criza pare sa nu fi afectat prea mult publisherii acestui segment.
Si asta pentru ca, dupa cum sustine Popa, veniturile nisei au crescut „datorita intrarii clientilor din FMCG (n.r. fast moving consumer goods), mai ales P&G”.
In acelasi timp, Comanescu este de parere ca, in ceea ce priveste situatia presei feminine post-criza, pietele din tarile dezvoltate sunt saturate, „dar nu e cazul” si la noi.
„Cheltuielile de marketing din Romania sunt in continuare destul de scazute, deci multinationalele ar putea considera in continuare Estul o miza si investi mai mult in publicitate. Ponderea Internetului creste, sau cea a printului scade, deci piata site-urilor de femei e cu atat mai atractiva”, a adaugat Comanescu.
Si pentru trustul Sanoma Hearst Romania, care detine site-uri precum femeia.ro sau cosmopolitan.ro, veniturile din publicitatea online au crescut chiar si in criza, dupa cum a declarat Adina Vasilescu, publisher al companiei, pentru DailyBusiness.ro. Si asta pentru ca „noi am intrat mai tarziu pe aceasta piata si am plecat de la un nivel destul de mic comparativ cu ceilalti jucatori din piata”, a completat Vasilescu.
Reprezentanta Sanoma Hearst apreciaza ca segmentul site-urilor pentru femei este foarte aglomerat in acest moment, iar „numai in top 100 site-uri monitorizate de Sati sunt peste 15% site-uri care au continut pentru femei”.
Totodata, Adina Vasilescu atentioneaza ca principiile popularitatii online nu se reduc la calitatea continutului, ci se bazeaza mai mult pe abilitatile de search engine optimization (seo), „asa ca nu gasim in topul site-urilor din Romania prea multe site-uri cu continut de calitate”.
„Am insa incredere ca strategia Google in ceea ce priveste imbunatatirea relevantei cautarilor online va schimba situatia pe viitor”, a adaugat reprezentanta aceluiasi trust de presa.
La randul sau, Laura Pascu, redactor-sef al feminis.ro, publicatie existenta in online de aproximativ trei ani, apreciaza ca „revistele online pentru femei apar in ultima vreme precum ciupercile dupa ploaie„.
„Sunt tot mai multe si care ofera aceleasi informatii. Multe reviste au devenit sursa de informatii de cancan, de scandal. Dar sunt si multe pline cu informatii utile. Feminis.ro incearca sa isi pastreze coloana vertebrala si sa ofere cititoarelor informatiile pe care si le doresc. Ne adaptam, dar nu ne compromitem”, a mai spus Pascu.
Referitor la cele mai citite sectiuni ale feminis.ro, Laura Pascu sustine ca acestea sunt blogurile, sectiunea de dragoste si sex, astrologie, moda si frumusete.
Pe de alta parte, Adina Vasilescu, publisher Sanoma Hearst Romania, sustine ca cele mai accesate sectiuni ale site-ului femeia.ro si cosmopolotan sunt cele moda, frumusete, relatii si sex si sanatate si horoscop.
Un site nascut in criza
Catchy.ro a intrat in online in august anul trecut. Nu este inscris nici pe trafic.ro, nici pe sati.ro, dar Mihaela Carlan, CEO al site-ului, sustine ca publicatia „creste incet, dar sigur”, inregistrand un trafic de aproximativ 900 de vizitatori unici pe zi. Desi publicitatea este vizibila pe site, Carlan a declarat pentru DailyBusiness.ro ca incasarile lunare din publicitate nu acopera costurile.
„Lucrez cu colaboratori pe partea editoriala, si doar de o luna am trei angajati. Eu am intrat in plina criza pe piata online si nu ma plang, dar nici nu pot rade relaxat. Inca”, a afirmat reprezentanta aceluiasi site, adaugand insa ca daca ai idei si proiecte interesante, poti castiga bine.
In plus, Carlan apreciaza ca nisa din acest punct de vedere, anul 2011 se anunta un an mai bun decat cel trecut: „Semnele asa arata. Proiectele speciale, dedicate fiecarui client din segmentul premium si lux, sunt singura sansa de a avea colaborari multumitoare financiar”.