Mobile.ro, filiala locala a Mobile.de
, cel mai mare site de anunturi auto din Germania, a intrat pe piata din Romania in octombrie anul trecut, pana in prezent incheind contracte cu circa 640 de dealeri auto, au declarat pentru DailyBusiness.ro reprezentantii site-ului.
Dealerii folosesc platforma Mobile.ro pentru a-si promova masinile noi sau second hand, portalul functionand ca o legatura intre ei si clientii finali.
Practic, persoanele fizice sau companiile care urmaresc sa cumpere masini pot accesa site-uri precum Mobile.ro, Masini.ro, Autovit.ro, Auto.ro sau Autonovo.ro unde au posibilitatea de a alege configuratia dorita a automobilului. Dupa ce se hotarasc asupra unui anumit model si marca, acestia trimit o cerere ce urmeaza a fi procesata de dealeri, prospectii urmand a fi sunati si invitati in cadrul showroom-urilor unde s-ar putea incheia tranzactia prin semnarea actelor.
[img=219][/img]
„Pe o piata in care traficul in showroom-uri a scazut considerabil, Internetul s-ar putea dovedi salutar pentru dealerii si importatorii de masini”, este de parere Antje Schneider, international business manager Mobile.de, persoana ce coordoneaza si activitatea echipei din Romania sau Polonia.
Jucatorii de pe piata online care detin showroom-uri virtuale castiga pe de o parte din listarea masinilor dealerilor pe portaluri, dar si din trimiterea datelor posibililor clienti catre dealeri si din publicitate pe portaluri.
Astfel, listarea a 50 de masini pe Mobile.ro costa un dealer 20 de euro.
„Taxam doar dealerii. Persoanele fizice pot folosi gratuit Mobile.ro pentru listarea masinilor pe care doresc sa le vanda. In Romania urmarim sa devenim numarul unu pe acest segment anul viitor. Suntem, in mod clar, pe drumul cel bun”, a spus Schneider.
Mobile.ro urmareste sa listeze pe portal cat mai multi dealeri intr-un timp cat mai scurt, urmand ca ulterior sa atraga si persoane fizice ce doresc sa vanda masinile personale.
[img=223]Antje Schneider, Mobile.de: Vrem sa devenim lideri de piata in Romania pana la finele lui 2010[/img]
„In Romania sunt intre 3 si 4.000 de dealeri, target-ul nostru fiind sa incheiem contracte cu cat mai multi dintre ei. Nu este greu – cand rostim la telefon numele Mobile.de, captam imediat atentia. In prezent avem contracte cu circa 640 de dealeri. 90% dintre masinile de pe Mobile.ro sunt second-hand„, a mai spus Schneider pentru DailyBusiness.ro.
Spre deosebire de Mobile.ro, Autonovo.ro, proiect al Xipe Interactive, listeaza exclusiv masini noi.
„La aproape opt luni de la lansare am reusit sa listam pe portal peste 300 de modele de masini, 40 de marci in 4.000 de versiuni. Am atras circa 200 de dealeri.Acestia au inceput sa inteleaga ca este ieftin si eficient sa isi promoveze produsele pe Internet, desi la inceput sunt mai reticenti, nefiind obisnuiti cu aceasta forma de business”, a declarat Florin Secanu, general manager Xipe Interactive.
Autonovo.ro taxeaza cu 200 euro/luna listarea masinilor dintr-un showroom, primind suplimentar si 5 euro/prospect. Prospectul este reprezentat de o persoana care trimite o cerere pe marca si model de masina catre un dealer, cu date despre automobilul pe care il doreste. Acesta este obligat sa completeze formularul cu un numar de telefon.
Ulterior, vanzatorii din showroom-uri contacteaza potentialul client.
Ce dificultati sunt pe aceasta piata
Oficialii BMW Romania sunt de parere ca, desi Internetul reprezinta o platforma promitatoare de intermediere intre dealeri si clienti, vanzatorii de automobile din Romania nu sunt inca educati suficient pentru a profita de avantajele Internetului.
„Dealerii din Romania sunt obisnuiti sa vada clientii, sa discute cu ei fata in fata din prima, sa ii intampine direct la intrarea in showroom. Asa au fost antrenati. Acum insa, acestia trebuie sa ii sune, sa ‘alerge’ dupa ei, sa stie sa profite de formularele completate online de potentialii clienti”, este de parere un reprezentant al BMW Romania.
El a subliniat de asemenea ca acest concept este uneori mai greu inteles de catre dealeri.
„Trebuie sa intelegem cum putem sa folosim cat mai eficient acest concept, care se bucura de foarte mult succes in SUA si in tarile din Europa de Vest. Prospectii trebuie valorificati cat mai bine”, a mai subliniat oficialul BMW Romania, care a completat spunand ca, totusi, in timp, Internetul ar putea deveni o sursa foarte importanta de clienti pentru importatori si dealeri.
Oficialii Mobile.ro considera de asemenea ca piata din Romania nu este inca educata la nivelul altor tari din vestul Europei.
„Am intrat in Romania pentru ca exista potential foarte mare, dovada traficul generat de romani pe Mobile.de. In Romania insa, pana in prezent, doar un procent foarte foarte mic cumpara masini direct de pe Internet, vanzandu-se cu dealerul doar pentru a semna actele”, este de parere Antje Schneider de la Mobile.de.
Cati romani cumpara masini direct de pe Internet?
„In prezent, doar ‘0,000 in perioada 1’ dintre romani cumpara masini direct de pe online, fara sa vada masina in prealabil, fara sa faca un drive test sau altceva. Insa consider ca in cativa ani, ponderea celor ce vor achizitiona automobile in acest sens va creste considerabil. Aceia ce totusi cumpara masini online fara a o vedea inainte, o fac ori deoarece au foarte multi bani, ori o considera strict un produs necesar pentru deplasare din punctul X pana in punctul Y, deci nimic sentimental”, a declarat Oraan Marculescu, project manager al portalului de continut auto Promotor.ro, proiect al MediaPro Interactive.
O parere similara au oficialii Mobile.de. „Este greu ca in Romania sa convingi clientii sa cumpere direct de pe Internet. Scopul portalurilor de genul Mobile.ro este de a-i face curiosi, sa vada ofertele, preturile, sa faca o cerere catre dealer pentru a vedea produsele”, a spus Schneider.
Fondatorul si presedintele Club Mazda Romania, Cosmin Preda, considera ca masinile se vor cumpara de pe Internet cand clientii vor avea mai multe avantaje.
„Clientii ar putea primi imbolduri suplimentare de a cumpara masini direct de pe Internet daca ar avea mai multe avantaje precum preturi mai mici sau dotari suplimentare, gratuite”, a spus Preda.
O alta parere are Gratian Sonu, presedinte si director executiv al portalului auto 4Tuning.ro.
„Consider ca mult mai multi romani cumpara masini online, mai multi decat credem noi. Intr-adevar, acestia se intereseaza foarte bine inainte de o astfel de achizitie, deseori destul de scumpa. Citesc forumuri, citesc blog-uri, asculta ce au de zis prietenii. De aceea sunt foarte importante, in acest ‘lant trofic’ si revistele de continut auto”, a spus Sonu.
Dragos Roua, fondator al Masini.ro, a subliniat ca stie dealeri ce au reusit sa vanda masini in valoare de 9-12 mil. euro pe an exclusiv pe online.
„Stiu 7-8 playeri in piata care si-au expus produsele exclusiv pe Internet. Sunt masini de lux, jeep-uri cu valori intre 40.000 si 80.000 euro. Acesti dealeri au reusit sa vanda impresionant de mult folosindu-se doar de platforma online. Intr-adevar, sunt masini greu de gasit in Romania”, a spus Roua.
Cristi Dorombach, alias Piticu.ro, este unul dintre romanii ce si-a cumparat o masina de pe Internet
„Intr-adevar, inainte de a cumpara masina, nu foarte scumpa ce-i drept, am citit tot ce se putea citi despre ea. M-am interesat de performante, fiabilitate. Apoi am comandat-o online si m-am vazut cu dealerul pentru a semna actele”, a povestit Dorombach.
In prezent, circa 60-70% din potentialii cumparatori de automobile cauta informatii pe Internet inainte de a achizitiona o anumita masina, sunt de parere oficialii Autonovo.ro.
„Trebuie sa stim sa profitam de acest lucru. Online-ul este viitorul, pe Internet ai informatie practic nelimitata intr-o cantitate impresionanta”, a spus Florin Secanu.
Cel mai mare jucator de pe piata anunturilor auto online, cu circa 20.000 de masini listate, este Autovit.ro. Contactati de DailyBusiness.ro, reprezentantii acestui site nu au oferit informatii pentru acest articol.