Cele mai populare branduri romanesti sunt Dacia, Ursus si Arctic, aceleasi trei companii fiind pe primele locuri si in topul celor mai de incredere marci locale, in randul internautilor din Romania.
Studiul, la a doua editie, a fost realizat de compania de studii online Gemius, in colaborare cu organizatorul de evenimente Evensys, pe un esantion de 2.769 de persoane cu varste intre 18 si 45 de ani, utilizatori de Internet. Datele au fost adunate in perioada 26 ianuarie – 7 februarie 2009.
Studiul are ca scop prezentarea unor informatii actualizate despre cele mai vizibile branduri in mediul online din Romania si despre influenta pe care o are aceasta asupra pozitionarii brandurilor pe piata, in viziunea utilizatorilor de Internet.
Indicatorii alesi pentru clasificarea brandurilor privesc prestigiul, gradul de incredere al consumatorilor, modernitatea, popularitatea, calitatea si originalitatea acestora. Studiul releva care sunt brandurile de incredere, brandurile populare sau cele mai vizibile branduri in mediul online.
Rezultatele studiului au fost prezentate in premiera in cadrul Digital Marketing Forum.
Calitatea produselor realizate de companii intereseaza pe din ce in ce mai multi romani (88% considerand acest factor foarte important, fata de 85% in studiul de anul trecut). In schimb, importanta ca o companie sa aiba propriul web-site a scazut in viziunea respondentilor cu 6 puncte procentuale, doar 66% dintre cei 2.769 de intervievati considerand acest factor foarte important. In schimb, utilizatorii considera ca fiind mai important ca firmele sa trimita newslettere periodice clientilor.
Pe segmentul bancar si asigurari, fara exemple ajutatoare, cei mai multi respondenti considera ca cel mai popular brand este ING, urmat la mica distanta de BCR (46%, respectiv 44%). Cu exemple indicate insa, ING se claseaza doar pe locul trei, BCR ocupand primul loc, urmat de BRD.
Cea mai mare vizibilitate exclusiv pe online o are, in viziunea respondentilor, brandul ING, urmat la mica distanta de BRD si BCR. Pe ultimul loc ca vizibilitate se claseaza RBS. In cadrul acestui segment au fost analizate 16 banci.
Pe segmentul IT, fara exemple indicate, cei mai multi respondenti considera ca fiind cel mai popular brand Microsoft, urmat de HP si Apple (24%, 14% si respectiv 13% dintre respondenti). Cu exemple de brand-uri indicate, respondentii considera ca cel mai popular brand tot Microsoft. Pe locul doi se claseaza Windows (marca a Microsoft – n.r.) si pe trei, Sony.
Cea mai mare vizibilitate doar pe online o are tot Microsoft, urmat de Windows si de Sony. Pe ultimul loc se situeaza Acer. Pe acest segment au fost oferite spre analiza 11 brand-uri.
Pe segmentul auto, fara exemple indicate, Mercedes-Benz si Dacia sunt la egalitate (29%), urmate de BMW si Audi. Cu exemple indicate, respondentii considera BMW cel mai popular brand, urmat la egalitate de Opel si Volkswagen si de Audi pe locul 4. Dacia se claseaza pe locul cinci.
In ceea ce priveste telecomunicatiile, fara exemple de companii oferite, cei mai multi respondenti (50%) considera ca cel mai popular brand este Orange, urmat la mica distanta (diferenta de 3 puncte procentuale), Vodafone. Cosmote si Romtelecom ocupa locurile trei respectiv patru, in timp ce RDS-RCS, UPC si Zapp se situeaza, ca brand awareness pe locurile cinci, sase si respectiv sapte. Desi Connex nu mai exista ca brand pe piata din Romania, 2% dintre respondenti il considera inca cel mai popular brand. T-Mobile incheie plutonul, desi compania nu se afla pe piata autohtona.
Oferindu-li-se variante de raspuns, utilizatorii au plasat ca brand awareness Orange, Vodafone si Romtelecom la egalitate, pe primele trei locuri, in timp ce Cosmote si RDS-RCS sunt la egalitate pe locurile patru si cinci.
Ca prezenta online, Vodafone conduce plutonul, urmat de Orange si la distanta mai mare de Cosmote.
Pe segmentul de produse electronice, fara exemple de companii, cei mai multi respondenti (34%) considera ca cel mai popular brand este Sony, urmat de Samsung si de Philips. Cu exemple de brand-uri oferite, respondentii au ales Sony si Nokia la egalitate, in timp ce pe urmatoarele locuri s-au clasat, in ordine, Panasonic, Samsung si Philips.
Ca prezenta online pe segmentul produse electronice, brand-ul Nokia este cel mai vizibil, urmat de Sony si de Samsung.
O alta concluzie a studiului este ca segmentul care are cea mai mare nevoie de expunere online pentru a intari brand-urile este cel de IT, urmat de segmentul auto si de banci.