Volumul tranzactiilor inregistrate in primele 9 luni a depasit nivelul intregului an 2007, ajungand la aproape 40 milioane euro, din care o suma de aproximativ 35 milioane euro a fost tranzactionat in magazinele online care folosesc solutia ePayment.
„Desi exista opinii care afirma ca vanzarile online au scazut din cauza crizei financiare ce afecteaza piata internationala, comertul online din Romania nu a avut de suferit pana acum. Dimpotriva, in mod surprinzator, trimestrul al treilea nu a inregistrat o scadere a vanzarilor”, a declarat Carmen Sebe, director executiv al companiei de plati online Gecad ePayment.
„Daca in mod normal, iulie si august sunt considerate luni slabe pentru vanzari, in 2008, iulie a fost luna cea mai buna a anului, cu un volum de 5,2 milioane euro”, a mai spus Sebe.
In intervalul iulie-septembrie 2008, cele mai multe vanzari online au fost inregistrate de magazinele ce activeaza in turism si transporturi, urmate de cele care ofera servicii si produse telecom. Pe pozitia a treia in clasament s-au situat magazinele din segmentul e-tail, furnizorii de produse IT fiind printre cei mai activi.
Pentru ultimul trimestru, cel mai bun sezon din an, se asteapta cresteri de 30% de la luna la luna, urmand ca la finalul anului, volumul total al tranzactiilor prin card in magazinele online romanesti care au implementat plata online sa fie de 57-60 milioane euro.
„La inceputul anului am estimat un volum de 70 milioane euro, bazandu-ne pe o crestere substantiala a platilor online pentru taxe, impozite, datorii catre diversi furnizori de utilitati”, a afirmat Carmen Sebe.
„Aceste tipuri de plati nu au crescut insa la nivelul pe care l-am anticipat noi, astfel incat valoarea comertului electronic cu plata online prin card bancar se va situa probabil la nivelul de 57-60 milioane de euro, in crestere cu 65-70% fata de anul trecut”, a adaugat directorul executiv al Gecad ePayment.
Factorii principali care mentin ritmul ascendent al pietei sunt nivelul tot mai ridicat de incredere pe care publicul il are fata de comertul electronic, precum si rapiditatea cu care principalele magazine online isi perfectioneaza serviciile adresate clientilor lor si gasesc permanent noi modalitati de promovare si de crestere a vanzarilor.
„De asemenea, este vorba si despre o crestere naturala a pietei. Criza financiara afecteaza mai degraba pietele unde comertul electronic a ajuns deja la un nivel de maturitate si unde clientii cumpara produse de nisa, care in Romania inca nu au succes, cum ar fi produsele de lux”, a declarat Marin Mitroi, director general RomCard.
„Acestea sunt primele lucruri la care oamenii renunta atunci cand nu au cash. Atat timp cat in Romania se vor cumpara online produse si servicii care ne sunt necesare, comertul electronic nu ar trebui sa aiba foarte mult de suferit”, a precizat Marin Mitroi.