Noul serviciu nu va ajunge in Romania anul acesta, este de parere Orlando Nicoara, general manager al regiei de publishing Media Pro Interactive.
In prezent, serviciile oferite de DoubleClick se adreseaza atat agentiilor de publicitate si de media buying, pentru care plaseaza reclame online si ajuta la optimizarea campaniilor de publicitate, cat si publisherilor, pentru care aduce reclamele pe site-uri web si vinde software pentru gestionarea spatiului disponibil. Fiecare client incheie contracte separat cu DoubleClick, fara a avea acces la date apartinand altor concurenti.
Noul sistem de schimb de publicitate va consta insa in crearea unei piete transparente pentru publisheri si pentru media buyeri, in care vor avea loc licitatii pentru spatiul publicitar, a anuntat miercuri The New York Times.
In Romania, este putin probabil ca jucatorii din piata de publicitate online sa foloseasca noul serviciu de gestionare a spatiului de reclame anul acesta.
„Deocamdata, nu exista multi advertiseri sau publisheri care sa lucreze cu serviciile actuale ale adserverului DoubleClick, in special din cauza costurilor ridicate”, a spus pentru DailyBusiness Orlando Nicoara, general manager al Media Pro Interactive.
Dupa parerea sa, va mai trece cel putin un an pana cand publisherii, advertiserii si agentiile de media online din Romania vor lucra cu sistemul nou de licitatie de publicitate propus de DoubleClick.
De asemenea, Media Pro Interactive nu va adopta curand acest sistem, desi regia este abonata la serviciile clasice ale DoubleClick.
„In acest moment, nu exista destui jucatori pe piata pentru a fi rentabila adoptarea acestui serviciu. Intr-un astfel de sistem de licitatie, este nevoie in primul rand de un numar mare de jucatori, pentru ca cererea si oferta sa se regleze competitiv”, a mai spus el.
O parere asemanatoare are si Eveline Fabritius, managing partner al regiei de publicitate Splendid Media Interactive: „In momentul implementarii unui astfel de sistem, este important sa adere toti playerii mari de pe piata, care, altfel, ar putea resimti un dezavantaj competitiv”.
Managerul crede ca, in cazul introducerii unui astfel de sistem pe piata romaneasca, se va face o diferenta intre tipurile de site-uri: „produselor media de nisa (site-uri de nisa) li se potriveste mai degraba metoda de vanzare directa, pentru ca avantajele si valoarea adaugata aduse de acestea trebuie explicate pe larg clientului; in schimb, marile portaluri orientate catre vanzarea de volume de publicitate, sunt mult mai interesate sa apeleze la sisteme de licitatie”.
Splendid Media nu foloseste in prezent DoubleClick, ci serviciile adserverului Accipiter.
Valentin Oeru, director executiv al agentiei de publicitate Boom.ro (din cadrul companiei Netbridge), considera ca noul serviciu va presupune in primul rand reducerea numarului de regii de vanzare specializate, din cauza faptului ca publisherii isi vor putea vinde spatiul prin licitatii.
Cu toate acestea, crede el, tonul pietei va fi dat de dorintele si interesele marilor publisheri. „Deja mari jucatori au inceput sa se reprezinte singuri in fata cumparatorilor de media, considerand ca o regie de vanzari consuma prea multe resurse financiare. Un astfel de sistem va fi adoptat sau nu in functie de costurile solicitate. Singurii care nu au nimic de pierdut daca adera la o bursa de spatiu publicitar sunt site-urile cu vanzari variabile, in general mici sau medii”.
Oficialii companiei americane DoubleClick privesc acest sistem ca pe un motor de crestere pentru afacere, astfel incat peste cinci ani, cea mai mare parte a veniturilor va fi adusa de „bursa de publicitate”. „Clientii nostrii, atat cumparatori cat si vanzatori de spatiu, vor fi pentru prima oara conectati in mod direct”, a declarat David Reosenblatt, directorul executiv al companiei.
Serviciul va permite pe de o parte advertiserilor sa aiba acces la informatii referitoare la licitatiile competitorilor, iar pe de alta parte, va permite publisherilor sa se asigure ca isi vand spatiul la cel mai mare pret cu putinta.
Cu toate acestea, publisherii vor putea organiza licitatii private la care au dreptul sa invite doar agentiile si advertiserii cu care doresc sa lucreze.
DoubleClick a fost deja observat de doua mari companii de Internet, respectiv de Google si Microsoft, ca o afacere cu potential mare. Ambele incearca sa achizitioneze firma, al carei pret minim a fost stabilit la 2 miliarde de dolari (1,49 mld. euro) de catre compania privata de investitii Hellman & Friedman, proprietarul DoubleClick din 2005. Atunci, investitorul a platit 1,1 miliarde de dolari (824,17 milioane de euro).
Unul din avantajele cele mai mari pe care le vad potentialii cumparatori in DoubleClick este portofoliul de clienti, care include publisheri prcum AOL si MySpace.
Sistemul de schimb de reclame va creste pretul pentru DoubleClick, in cazul unei vanzari, pentru ca exista atat cerere mare, cat si oferta pe masura pentru astfel de servicii, considera oficialii firmei.
Cu toate acestea, printre jucatorii din piata publicitatii online din Romania, exista si voci in dezacord cu tonul entuziast al noutatii: „cred ca serviciul se adreseaza mai mult site-urilor mici care nu au foarte multi advertsieri de obicei. In USA situri de precum Forbes sau Financial Times, nu vor intra niciodata intr-o asemenea bursa”, considera Val Voicu, managing partner al agentiei de publicitate Adevolution.
Referindu-se la situatia agentiei pe care o conduce, el spune ca Adevolution nu se va afilia in viitorul apropiat unui astfel de sistem: „peste 60% din reteaua Adevolution este formata din situri premium, site-uri al caror spatiu se ‘epuizeaza’ foarte repede”.
La randul sau, Mihai Seceleanu, managing partner al publisher-ului online InternetCorp, spune ca ideea „bursei DoubleClick” poate avea si conotatii legate de cresterea valorii companiei.
„Momentan este o solutie aflata in teste, si chiar mi se pare relativ ciudat faptul ca anuntul vine concomitent cu discutiile privind o eventuala achizitie a DoubleClick de catre Microsoft sau Google. In orice caz, este genul de proiect de anvergura care poate ridica valoarea unei companii in cazul unor astfel de discutii”, considera Mihai Seceleanu, managing partner al regiei de site-uri romanesti InternetCorp.
El a declarat ca firma pe care o conduce ar evalua posibilitatea adoptarii acestui nou sistem in cazul in care ar fi disponibil in Romania. InternetCorp foloseste deja adserverul DoubleClick.
DoubleClick a semnat deja contracte in SUA cu 35 de clienti pentru acest nou serviciu, atat publisheri, cat si retele de publicitate, agentii de media si advertiseri. Serviciul va fi functional in al treilea trimestru al anului, conform oficialilor.
Printre companiile care vor incerca serviciul se vor numara reteaua de publicitate Advertising.com si agentia de media buying Media Contacts, parte a grupului Havas.
Veniturile DoubleClick in 2006 au fost de circa 300 de milioane de dolari (224,77 milioane de euro).