„Daca ne raportam la media din UE si evolutia utilizatorilor de mobile web din Romania, putem estima ca 2010, in pofida efectelor crizei economice, va fi anul mobile web in tara noastra, in care unul din trei romani va accesa Internetul folosind un telefon mobil”, a declarat Dan Virtopeanu, general manager Voxline Communication.
Datele anuntate de principalele companii de telefonie mobila, Orange si Vodafone, fac referire la o cifra de 22%, respectiv 17,2%, de utilizatori de Internet mobil in Romania, din numarul total de clienti.
„Cosmote, cel de-al treilea operator local, nu a facut publice niciun fel de date inca, dar tinand cont ca integrarea Zapp este estimata a se finaliza in urmatoarele 6 luni, ne asteptam ca in 2010 sa vedem o crestere foarte mare de utilizatori de mobile Internet in aceasta retea, mai ales ca miza achizitiei Telemobil a reprezentat-o licenta 3G de date mobile la mare viteza”, considera Virtopeanu.
Romania mobila in context international
Odata cu cresterea numarului de utilizatori de Internet mobil anuntata de operatorii mobili, sunt disponibile informatii mai detaliate despre telefoanele mobile folosite de acestia, majoritatea accesarilor facandu-se de pe terminale smartphone extrem de variate.
Astfel, datele de trafic din luna octombrie 2009, referitoare la utilizatorii din Romania care au accesat site-uri mobile din reteaua BuzzCity, plaseaza pe primele 5 locuri terminalele Nokia (57,01%), Sony Ericsson (16,51%), Samsung (12,41%), LG (5,79%) si Motorola (2,99%), acestea fiind de altfel primele 5 branduri vandute la nivel global. Interesanta este cota mica de piata a doua branduri bine vazute pe plan local si populare mai ales in mediul de business online – BlackBerry (0,05%) si Apple (0,04%), subliniaza oficialii Voxline.
BuzzCity este a doua cea mai mare retea de advertising din lume, ce a contorizat 11,7 milioane de accesari din Romania.
Acestia au spus ca site-urile de stiri sunt in general accesate de pe terminale BlackBerry, Palm sau Apple (iPhone sau iPod Touch), terminale preferate deseori de oameni de afaceri. Vanzarile acestor terminale reprezinta insa inca o pondere redusa din totalul de telefoane comercializate in Romania, unde lider de piata este Nokia.
Tendinte pe piata internationala de Internet mobil
In lume, numarul site-urilor mobile depaseste 2 milioane, printre cele mai populare arii de interes fiind stirile si vremea. Compania de serviciii financiare Morgan Stanley estimeaza 688 milioane de conexiuni la Internet mobil de mare viteza pe 2009. In Romania, rata de adoptie anuntata de Orange, de 22%, este mai mare fata de media globala, dar sub media UE care este estimata la 30% din utilizatorii de telefonie mobila.
Conform datelor oferite de BuzzCity, doar 10% din terminalele folosite la navigarea pe mobile web suporta tehnologia 3G+ de mare viteza, ceea ce inseamna ca viteza de navigare mai scazuta nu este un impediment pentru consumatorii romani.
„Cresterea vitezei de acces la Internetul mobil sustinuta de cresterea numarului de telefoane inteligente (smartphones) creeaza premizele unor experiente mai bune si mai bogate in navigarea pe site-uri mobile”, a spus Dan Vartopeanu.
„Tehnologia mobila trebuie optimizata pentru cat mai multi utilizatori de Internet mobil, iar cea mai buna dovada o reprezinta recenta achizitie Google a retelei de publicitate pe mobi site-uri si aplicatii mobile AdMob, determinata in primul rand de tehnologia proprietara dezvoltata de retea”, a adaugat seful Voxline Communication.
Asociatia Operatorilor de Telefonie Mobila a anuntat de la inceputul anului existenta a 4,1 miliarde de utilizatori de telefonie mobila in lume, dintre acestia cel putin 1,27 miliarde de persoane folosind telefonul mobil pentru navigarea pe mobile web. Tinand cont de ritmul de crestere al utilizatorilor de telefonie mobila, mai mare decat al utilizatorilor de calculatoare si de ritmul de adoptie al Internetului mobil, numarul celor care vor naviga online folosind dispozitivele mobile il va depasi in curand pe cel al celor care folosesc calculatoare.