Conform companiei de statistica a traficului pe internet comScore Media Metrics, in ianuarie 2007, YouTube a inregistrat un trafic de 136 mil. vizitatori, ceea ce este echivalentul a aproximativ 18% din utilizatorii de internet pe plan global.
YouTube pierdea foarte multi bani, dar acest lucru nu i-a impiedicat pe cei de la Google sa preia YouTube acum 4 luni, spunand intr-un comunicat ca „prioritara este investitia, si abia apoi, profitul”, relateaza presa americana.
„Am cumparat YouTube datorita traficului de utilizatori in crestere si datorita comunitatii deja existente acolo”, a spus directorul executiv al Google Eric Schmidt intr-o conferinta ce a avut loc aceasta luna.
Conglomeratul de entertainment media Viacom, cu sediul in New York, a dat recent in judecata YouTube cerand Google 1 mld. $ ca urmare a „incalcarii masive a drepturilor de autor”. Ca urmare a acestei citatii, Google a decis sa introduca sisteme de securitate pe site care sa depisteze si sa blocheze clipurile ce ar necesita drepturi de autor, insa acestea nu au fost pornite inca. Intrebarea pe care si-o pune Josh Bernoff, vice-presedinte al companiei de cercetare Forrester Research este daca traficul pe site va ramane la fel de ridicat in momentul in care YouTube va deveni 100% legal.
Daca Viacom va avea castig de cauza in instanta, pe langa banii pe care va trebui sa ii plateasca, Google se va confrunta probabil si cu alte citatii ale altor companii ce declara ca le-a fost incalcat dreptul de autor. „Litigiile ce au ca subiect legea dreptului de autor ar putea sa se inmulteasca”, a avertizat judecatorul Randy Broberg de la cabinetul de avocatura Allen Matkins din San Diego, citat de San Jose Mercury News.
O alta problema cu care se confrunta YouTube este concurenta. Saptamana trecuta, canalele de televiziune NBC si News Corp. au anuntat un parteneriat prin care doresc sa distribuie impreuna show-uri de televiziune, videoclipuri si filme pe portaluri mari precum Yahoo!, MSN si AOL, iar acest proiect ar intra in concurenta cu portalul YouTube al Google. Alte companii ce profita de tehnologia peer-to-peer pentru a afisa filme si videoclipuri, cum ar fi Joost sau BitTorrent, se pot ridica la nivelul YouTube pe aceeasi nisa, insa la costuri de intretinere a site-ului mai scazute, sunt de parere unii analisti.
Incercand sa faca fata concurentei, si infruntand in acelasi timp procese, YouTube a devenit o afacere scumpa pentru Schmidt precum si pentru alti directori ai Google. YouTube inca incearca sa gaseasca un model satisfacator de afacere. Clipurile incarcate de utilizatori, oricat de interesante sau amuzante ar fi, nu produc banii scontati din publicitate. Preluarea YouTube de Google „a fost un pariu foarte foarte riscant”, a afirmat Paul Kedroski, investitor si autor al blogurilor despre afaceri Infectious Greed.
In timp ce Schmidt asigura investitorii ca afacerea YouTube este foarte mare si in crestere, acesta admite ca „este inca neclar in ce fel vom acoperi investitia si vom scoate profit, deoarece este inca prea devreme”.
Pe anul 2006, YouTube a vandut spatiu publicitar pe site in valoare de 15 mil. $, conform Security and Exchange Commision, cel mai mare regulator al pietei din SUA. Aceasta suma nu a depasit costurile de intretinere a site-ului, astfel ca YouTube a iesit in pierdere.
Contrar a ceea ce a crezut Google, publicitatea clasica nu se potriveste cu astfel de locatii online, unde gama de filme postate este de o foarte mare varietate, a afirmat Ben Crain, vice-presedinte al companiei Rapt, ce se ocupa cu cercetarea preturilor reclamelor pe site-uri. Cu alte cuvinte, este putin probabil ca o mare companie sa doreasca sa-si faca reclama pe aceeasi pagina pe care ruleaza un clip in care o pisica sare in toaleta.
Astfel, YouTube a inceput sa opteze pentru solutii alternative de publicitate, gandite special pentru a atrage companii mari. Dupa ce compania care doreste sa-si faca publicitate plateste o anumita suma de bani, primeste in cadrul YouTube o pagina separata de publicitate pe care o poate folosi dupa cum doreste pentru a-si atrage clienti. Coca-Cola si Chevrolet au fost unele dintre primele companii care au gasit aceasta metoda convenabila si au cumparat pagini publicitare in cadrul YouTube. Nu se stie inca ce profit va aduce acest nou mod de a face reclama companiei Google.
„Cel mai mare risc cu care se confrunta Google in legatura cu YouTube nu este acela al banilor, ci al timpului investit. Astfel, in opinia noastra, riscul este acela de a pierde din vedere pentru o perioada de timp mai lunga obiectul de activitate principal al Google, si anume motorul de cautare”, a conchis analistul Doug Anmouth de la compania de analiza financiara Lehman Bros.