Prima versiune a Automated Content Access Protocol (ACAP), care a fost prezentata vineri la New York, este un sistem care permite publisherilor sa insereze pe site-urile lor informatii care sa detalieze pretentiile proprii cu privire la drepturile de autor si sa limiteze accesul motoarelor de cautare pe site-urile de stiri.
Astfel, ACAP le va permite publisherilor sa decida cate caractere din stirile lor vor fi preluate de motoare de cautare precum Google sau Yahoo, precum si posibilitatea de a defini perioada de timp a afisarii unei anumite stiri.
Mai multi publisheri mari au spus ca Google sau Yahoo posteaza in mod regulat pe motoarele de cautare rezumatul, primul paragraf sau poze din articole, fara permisiune. Astfel, agentia France-Presse a dat in judecata compania Google, aceasta din urma acceptand insa sa plateasca daune agentiei de presa franceze, anuland astfel procesul. Suma platita de Google agentiei nu a fost facuta publica.
Tehnologia actuala de restrictionare a accesului la site-urile de Internet este veche de 13 ani, conform presei internationale.
ACAP este o tehnologie sustinuta de mai multe zeci de publisheri ale mai multor ziare online, reviste sau baze de date de pe Internet. Pe langa TimesOnline, alti sustinatori ai tehnologiei sunt France-Presse, Associated Press, Reuters, sau Fairfax Business Media.
„ACAP s-a nascut ca urmare a lipsei de incredere din ce in ce mai accentuate fata de companiile care detin motoare de cautare”, a declarat Gavin O’Reilly, presedinte al World Association of Newspapers.
„Sistemul curent nu ofera destula flexibilitate site-urilor, pentru ca acestea sa poata alege ce si cat timp sa apara pe motoarele de cautare, din materialele lor”, este de parere Mills Wade, directorul executiv al European Publishers Council, una dintre organizatiile internationale care a luat parte la dezvoltarea ACAP. „Acest lucru nu este ceva surprinzator. Tehnologia de restrictionare a motoarelor de cautare la accesul unui site a fost dezvoltata in anii ’90”, a completat acesta.
Tom Curley, directorul executiv al Associated Press (AP), a subliniat ca publisherul cheltuieste anual sute de milioane de dolari pentru a realiza reportaje originale pe mapamond si ca angajatii AP isi risca deseori chiar vietile pentru un astfel de reportaj. „O tehnologie precum ACAP este foarte importanta pentru a proteja drepturile noastre de autor”, a subliniat Curley.
„Fragmentele din stiri rezultate la o cautare pe Google, de exemplu, duc la pierderi importante pentru noi”, a completat directorul executiv al agentiei de stiri.
Google si alte companii care detin motoare de cautare mari au refuzat sa ia parte la dezvoltarea proiectului ACAP, preferand sa asiste pasiv la evolutia proiectului.
Recent, oficialii Google au spus ca iau in calcul implementarea oricarei tehnologii, dar cu conditia ca aceasta sa fie utila intregii comunitati a Internetului, si nu doar unei minoritati.